Natuur en milieu / Elektrische auto's

Testrit elektrische auto: reclamestickers op de auto beloven een veel te hoog rijbereik

maandag 08 augustus 2016 Leestijd: 2 min.

dreamstime_xl_39336010 /

Judith Meulendijks

Redacteur

maandag 08 augustus 2016 Leestijd: 2 min.

We vragen ons in ons dossier over elektrische auto’s af of het beloofde rijbereik van autodealers in de praktijk ook kan worden gehaald. Tijd om de proef op de som te nemen: we vragen een testrit aan. Hebben wij dezelfde ervaring als onze tipgever, die erg ontevreden is over de afstand die hij met zijn elektrische auto kan halen zonder te laden?

‘Hij haalt in de praktijk wel een kleinere afstand’

Bij aankomst bij de autodealer, zien we de auto al staan. Met grote stickers op de zijkanten en de achterruit wordt een rijbereik beloofd van een x-aantal kilometers. In het gesprek dat we voor de testrit hebben met de autodealer wordt deze belofte al bijgesteld. De verkoper blijkt erg eerlijk en zegt dat je in de praktijk zo’n 70 kilometer minder ver komt dan de afstand op de stickers doen beloven. Maar waarom staat die realistische actieradius niet op de stickers? ‘Die stickers gingen erop en toen zei ik: Moeten we dit wel doen?,' vertelt de verkoper. ‘Ik heb nog overwogen om ze er af te halen. Ik ga er niet het echte rijbereik op zetten, want dan haal je je hele marketinginstrument onderuit.’ Hij vertelt het liever in de showroom, zegt hij. En dat lijkt te werken. Van alle elektrische auto’s die hij heeft verkocht, heeft hij naar eigen zeggen nog nooit een klacht gehoord over de actieradius.

Actieradius is ‘nog een ding’

Onze autodealer windt er geen doekjes om. De actieradius is nu ‘nog een ding’ bij elektrische auto’s. Het hangt bovendien erg af van de omstandigheden hoe ver de auto in de praktijk komt zonder bij te laden. Als je bijvoorbeeld de airco of verwarming gebruikt kom je minder ver. Ook de rijstijl, het wegdek en weersomstandigheden kunnen ervoor zorgen dat je minder kilometers kunt rijden. Zijn zijn collega’s ook zo eerlijk als hij? Vanuit het automerk dat hij vertegenwoordigt, worden de verkopers geïnstrueerd om in het verkoopgesprek eerlijk te vertellen dat het op de stickers beloofde rijbereik in de praktijk vaak niet wordt gehaald, zo vertelt hij. Toch zijn er ook collega-verkopers die volhouden dat dat wèl wordt gehaald. ‘Ja, dat wordt gewoon vol gedaan. Het automerk zegt juist: wees eerlijker. Het beloofde rijbereik kan worden gehaald, maar niet in Nederland. Dat is niet reëel. Let op wat je zegt.’

De weg op

Tijd om te gaan rijden. De auto rijdt heerlijk, hij trekt heel makkelijk op en voelt vederlicht. Op het dashboard wordt het verwachte rijbereik aangegeven: 215 kilometer bij het starten van de auto. We maken een rondje waarbij we zowel op snelwegen, als op provinciale wegen en binnen de bebouwde kom rijden. We rijden met de eco-stand aan en houden ons aan de maximale snelheid. Het is zomer met een temperatuur van 21 graden.

‘Zoek een laadpaal op’

De actieradius daalt gestaag tijdens de rit. Bij een hogere snelheid en naar mate we langer onderweg zijn daalt die sneller. Het laatste half uur rijden we met een snelheid van zo’n 120 km/u op de snelweg en loopt de accu snel leeg. Na 160 kilometer gereden te hebben geeft het dashboard aan dat het tijd is om een laadpaal op te zoeken: ‘Batterij heel laag’. 10 kilometer verder komen we weer bij de autodealer aan.

Conclusie

De autodealer bleek uiteindelijk vrij eerlijk te zijn over de actieradius. We hebben het door hem beloofde rijbereik alleen nèt niet gehaald. Het beloofde rijbereik dat op de stickers op de auto staat is met normaal rijden absoluut niet te halen. We gaan door met het onderzoek en gaan meer testritten maken.

Heb jij zelf ervaring met een volledig elektrische auto en kun je ons meer vertellen over het (beloofde) rijbereik? Laat het ons weten via tip insturen.

Natuur en milieu / Elektrische auto's

Kun je ons meer vertellen over het (beloofde) rijbereik van een volledig elektrische auto?

Deel jouw ervaring

Judith Meulendijks

Redacteur

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Judith Meulendijks Redacteur

Judith Meulendijks bijt zich graag vast in onderwerpen. Zij maakt graag helder vertelde verhalen over falende overheidsprocessen, en dan vooral over de mensen die daarvan het slachtoffer zijn. Ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en probeert met haar werk als journalist bij De Monitor de samenleving een beetje beter te maken. Tipgevers, zeker ook van buiten de Randstad, kunnen bij haar terecht voor een luisterend oor. Zij worden echter niet op hun blauwe ogen geloofd; boven alles moet een verhaal kloppen. Judith’s interesse is breed, maar ligt in hoge mate bij justitie, zorg, digitalisering en (medische) privacy.

Lees verder
@judith_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

De overheid zet vol in op elektrisch rijden en veel autofabrikanten hebben inmiddels een (deels) op stroom rijdende auto in het assortiment. Het kwetsbare punt van deze auto's is het rijbereik. Heel ver kun je er over het algemeen nog niet mee rijden, maar hoe eerlijk wordt hierover door verkopers en automerken over gecommuniceerd?

Alles over dit onderzoek