Teleurstelling bij moeder over Avatar op school: ‘Dit was een laatste redmiddel’

dinsdag 27 maart 2018 Leestijd: 2 min.

De particuliere democratische school De Ruimte in Soest / De Monitor

Sietze van Loosdregt

Samensteller

sietze.vanloosdregt@kro-ncrv.nl

dinsdag 27 maart 2018 Leestijd: 2 min.

We schreven het al vaker: democratische scholen voorzien in een behoefte. Niet ieder kind blijkt op z’n plek in het reguliere onderwijs, en een school waar het kind zelf kan bepalen hoe, wat en wanneer het leert kan dan rust brengen. Dat geldt ook voor de kinderen van Sandra, die naar de grootste democratische school gingen, De Ruimte in Soest. De teleurstelling bij Sandra is dan ook groot als ze merkt dat een deel van de leiding van De Ruimte Avatar is. 

De Amerikaanse sektedeskundige Rick Alan Ross stelt dat Avatar aan de drie belangrijkste kenmerken van een destructieve sekte voldoet. Lees hier zijn verhaal: 

lees ook: Sektedeskundige: ‘Avatar voldoet aan kenmerken van destructieve sekte’ dinsdag 20 maart

De mail van Sandra: Onze ervaring is dat de hersenspoeling van Avatar daar (op De Ruimte, red.) zeer aanwezig is.  Ik heb het als een poging tot hersenspoeling ervaren, het voortdurend spelen met de emoties van de ander. Eigenlijk schrijft avatar je voor hoe je de wereld moet waarnemen. Echt, het is veel schadelijker dan ze jullie doen denken.’

We bellen haar op. Ze wil allereerst benadrukken hoe belangrijk het is dat er scholen zijn zoals De Ruimte. Voor haar kinderen was het een laatste redmiddel. ‘Ze vangen toch kinderen op die anders nergens goed terecht kunnen.’ Volgens de moeder sprak één van de begeleiders over Avatar als de ‘ultieme therapie’. ‘Je hebt heel veel alternatieve geneeswijzen, maar als je echt gelukkig wil worden dan is er Avatar’, zo zou ze vaker zeggen.

We vragen de moeder of ze dit aan kan tonen. Want hoe kunnen wij controleren of de begeleider dit echt gezegd heeft? Ze stuurt ons een mail door, gericht aan de leerlingen van De Ruimte, waarin de begeleider haar diensten aanprijst.

‘Ik geef Avatartrainingen. Avatar® is het meest krachtige, puurste zelfontwikkelingsprogramma dat beschikbaar is. Het is een serie ervaringsgerichte oefeningen die je in staat stellen jezelf te herontdekken en je bewustzijn af te stemmen op datgene wat je wilt bereiken. Je zult je eigen unieke inzichten en realisaties ervaren. Jij bent het die meer over jezelf te weten komt.
(…)
Mocht je interesse hebben in een van deze gebieden laat het mij weten.’

In een reactie laat De Ruimte ons weten dat er geen sprake is van Avatar in de school. ‘Wij besteden zorgvuldige aandacht en tijd aan onze gesprekken. Wij herkennen wel dat de visie van de school soms niet meer strookt met de visie van de ouders; dat kan leiden tot een verschil in gezichtspunten. Daarom nemen wij ook altijd de tijd voor een afrondend gesprek zodat we respectvol kunnen afronden. Mogelijk heeft deze ouder daar geen gebruik van gemaakt.’

Dit was nooit bedoeld als schoolgerelateerde actitiviteitBestuur De Ruimte

De docent die de mail over Avatar aan ouders stuurde, geeft volgens De Ruimte aan ‘dat zij zich een mail met een uitnodiging hiertoe niet kan herinneren. Maar mocht die in een ver verleden geschreven zijn, dan is dit op persoonlijke titel geweest en was dit nooit bedoeld als een schoolgerelateerde activiteit.’ 

Lees hier de volledige reactie van De Ruimte.

De naam Sandra is op verzoek van de moeder gefingeerd

Kijk vanavond naar De Monitor, 21:25 uur, NPO2

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2068 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Sietze van Loosdregt Samensteller

Sietze van Loosdregt komt van het platteland. En dat zie je terug zijn werk. Zo maakte hij voor De Monitor uitzendingen over megastallen, de Q-koorts en windmolens. Maar ook over sociaal maatschappelijke thema’s als het onderwijs en de sociale dienst. Hij begon zijn werk in Hilversum bij het actualiteitenprogramma Netwerk, en werkte daarna onder meer voor de discussieprogramma’s Rondom 10 en Debat op 2.

Lees verder
@sietze_1

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek