Tandarts: ‘Als ik mijn televisie terugbreng naar de winkel, wil ik toch ook geen tegoedbon?’

vrijdag 23 oktober 2015 Leestijd: 1 min.

foto rooker /

Stephanie Sint Nicolaas

Redacteur

stephanie.sintnicolaas@kro-ncrv.nl

vrijdag 23 oktober 2015 Leestijd: 1 min.

Een tip van een tandarts brengt ons op een idee om voor ons dossier Dokters in de Knel onderzoek te doen naar het geld dat zorgverzekeraars terughalen bij tandartsen omdat het verkeerd gedeclareerd zou zijn.

Na een oproep meldt zich een nieuwe tandarts bij ons die graag zijn verhaal kwijt wil. De tandarts heet Marc Rooker, en heeft een tandartspraktijk in Kampen. Een paar jaar geleden krijgt hij te maken met een materiële controle van Achmea. Reden? Er zijn twee manieren om een witten vulling te plaatsen. De zorgverzekeraar ziet dat Rooker bovengemiddeld vaak de duurdere manier gebruikt en declareert. Volgens Rooker zijn daar goede redenen voor, maar de zorgverzekeraar wil het geld terug.

Rooker blijft zitten met de vraag: Komt het geld dat ik moet terugbetalen omdat Achmea vindt dat ik het foutief gedeclareerd heb, wel weer in de portemonnee van mijn patiënten terecht? Hij legt die vraag aan Achmea voor, en volgens Rooker zegt Achmea dat het te ingewikkeld is om het geld terug te betalen.

Wij leggen Achmea óók de vraag voor: Komt het geld terug bij de patiënt? We krijgen van de zorgverzekeraar vier verschillende verklaringen. De laatste verklaring luidt: We storten het geld niet terug op de rekening van de patiënt, maar we bewaren het in de ‘individuele bestedingsruimte’ van een verzekerde. Als die verzekerde dan in de toekomst zorg gebruikt, hoeft hij of zijn daar minder voor te betalen. Een soort tegoedbon dus. Wat vindt tandarts Rooker van dit idee?

Rooker vindt het geen goede zaak dat dit tegoedbonsysteem wordt gehanteerd, want: ‘Als ik mijn televisie terugbreng naar de winkel, dan wil ik toch niet dat ze zeggen: ‘Hier heb je een tegoedbon, denk er maar even over na. Wanneer je weer iets nieuws kunt kopen, kun je bij mij weer terecht. Dus níet bij de concurrent!’ Volgens Rooker houdt dat in dat je als zorgverzekeraar je verzekerde min of meer verplicht om bij jou verzekerd te blijven en niet over te stappen.

We gaan verder met ons onderzoek. Komt geld dat zorgverzekeraars terughalen bij controles, terug bij de patiënt of gebeurt dat niet? Heeft u een tip voor ons, neem dan contact op met de redactie.

Lees meer over

Gezondheid en zorg Dokters in de knel
Verkenning Research Opnames Uitzending

53 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Stephanie Sint Nicolaas Redacteur

Stephanie Sint Nicolaas voltooide na een bachelorstudie geschiedenis een master Journalistiek en Nieuwe Media. Ze werkte voor zowel radio (Radio 1) als voor verschillende journalistieke televisieprogramma's (Knevel en van den Brink, Rondom 10, Debat op 2, Altijd Wat). In haar vrije tijd fotografeert ze graag en net als in haar redactiewerk is het doel om bijzondere verhalen van mensen in beeld te brengen. Voor De Monitor deed ze research, en filmt en monteert ze nu video's voor social media.

Lees verder
@stephsint

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Zorgverzekeraars controleren via een computersysteem het declaratiegedrag van alle zorgverleners, waaronder huisartsen. Als volgens dat systeem iemand ‘meer dan gemiddeld’ declareert, w...
Alles over dit onderzoek