Kinderen / Kindermarketing

'Strijd tegen kindermarketing vooral kwestie van veel goede voornemens'

dinsdag 24 januari 2017 Leestijd: 2 min.

(bron: ANP - KOEN VAN WEEL) /

Bastiaan Hetebrij

Verslaggever

dinsdag 24 januari 2017 Leestijd: 2 min.

Het bedrijfsleven lijkt een belangrijke stap te zetten in het terugdringen van voedselreclame gericht op kinderen. Ze willen namelijk zelf stoppen met de kinderfiguurtjes op verpakkingen van ongezond...

Het bedrijfsleven lijkt een belangrijke stap te zetten in het terugdringen van voedselreclame gericht op kinderen. Ze willen namelijk zelf stoppen met de kinderfiguurtjes op verpakkingen van ongezond voedsel zoals je die nu nog in de supermarkt aantreft. Levert de zelfregulering door bedrijven zelf dan toch resultaat op? De Alliantie Stop Kindermarketing blijft kritisch en is niet tevreden over de criteria die producenten hanteren voor kidsmarketing.

Al jaren protesteren maatschappelijke organisaties, artsen en voedingsdeskundigen tegen kinderreclame voor ongezonde voeding zoals chips, snoep en limonade. Zij maken zich zorgen over obesitas en de relatie die bestaat tussen het eetpatroon van een kind en allerlei ziektes die het daar (later) van kan krijgen.

De overheid wil het fenomeen aanpakken via zelfregulering door het bedrijfsleven en dat leidt inderdaad tot aanpassingen. Sinds 2010 bestaat een totaalverbod voor reclame gericht op kinderen tot 7 jaar. Deze regels zijn door de bedrijven vastgelegd in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen. Sinds 2015 is die grens opgetrokken naar kinderen tot 13 jaar, tenzij producten aan specifieke voedingskundige criteria voldoen. Het gaat dan om maxima aan calorieën, het verzadigd vetgehalte en de hoeveelheid zout en suikers in deze producten.

26 Overtredingen

Je zou dus kunnen zeggen dat zelfregulering wat oplevert. Want er ging ook veel mis. Uit de controle (met een steekproef) die de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) zelf elk jaar doet stuitten ze afgelopen jaar op 26 overtredingen, meer dan het jaar er voor. En uit ons onderzoek bleek dat sommigen van die fabrikanten de Reclamecode niet eens kenden. Het belangrijkste punt van kritiek is dat de strengere regels niet gelden voor verpakkingen in de supermarkt.

De FNLI vond dat ouders zelf maar moesten ingrijpen als kinderen de hagelslag of chocoladekoekjes met de animatiefiguren de Minions in de boodschappenwagen gooien. Dat fabrikanten met miljoenen euro’s reclamebudget investeren om kinderen te verleiden, was geen probleem. Toch bleken enkele supermarkten gevoelig voor de kritiek. Supermarktketen Plus maakte in juli bekend 40 verpakkingen van hun eigen huismerk aan te passen; vooral chips, snoep en ontbijtgranen. Albert Heijn volgde al snel. Afgelopen december schreef staatssecretaris Van Rijn dat nu ook de FNLI de kritiek erkende en in principe besloten heeft te stoppen met kinderreclame op verpakkingen. Desgevraagd zegt de FNLI tegen mij: ‘Als ouders en consumenten laten weten dat ze er wel een probleem mee hebben dan komen we ze tegemoet.’

Als ouders en consumenten laten weten dat ze er wel een probleem mee hebben dan komen we ze tegemoet.

FNLI

Voorwaarden

Een doorbraak dus, was mijn eerste gedachte. Maar hoe zit de toezegging in elkaar? De FNLI stelt voorwaarden zo blijkt. Het moet passen binnen de Europese mededingingsregels. ‘Dit komt er op neer dat bepaalde fabrikanten niet benadeeld mogen worden. Bovendien mag de afspraak geen belemmeringen opleveren voor producten die vanuit andere EU landen in Nederland op de markt komen.’, aldus de branchevereniging. Bovendien sluit de FNLI niet uit dat er eerst een Europese afspraak over verpakkingen moet komen. Zoiets duurt jaren, als het al haalbaar is. Dit alles wordt nu eerst onderzocht en daarmee is het dus maar afwachten of deze voornemens doorgaan.

Onacceptabel

Ondertussen is de Alliantie Stop Kindermarketing niet tevreden. Zij zegt dat het voornemen van de FNLI alleen idolen verbiedt van producten die gericht zijn op kinderen tot 7 jaar. Maar op producten voor kinderen tussen de 7 en 13 jaar blijven die toegestaan als die producten voldoen aan de voedingscriteria die de levensmiddelenindustrie zelf heeft opgesteld. Zo blijft het mogelijk kinderen te verleiden. De Alliantie vindt dit onacceptabel.

Ken jij voorbeelden van kindermarketing die je wilt delen? Of heb je andere opmeringen of tips over dit onderwerp, mail dan naar tip insturen of bastiaan.hetebrij@kro-ncrv.nl.

Verkenning Research Opnames Uitzending

45 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Bastiaan Hetebrij Verslaggever

Bastiaan Hetebrij is politicoloog en studeerde in Amsterdam en New York. Hij liep stage bij de Duitse zender Phoenix in Berlijn en werkte als verslaggever bij AT5 en de politieke redactie van RTL-Nieuws. Hij probeert te werken volgens het journalistieke adagium: eerst de feiten, dan het werk, dan de mening en dat doet hij als verslaggever, regisseur en online. Zijn interessegebied is breed. Hij zoekt graag naar belangentegenstellingen, dieperliggende oorzaken en de al dan niet oprechte drijfveren van betrokkenen.

Lees verder
@bhetebrij

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Het bedrijfsleven heeft een gedragscode opgesteld om kinderen niet bloot te stellen aan reclame voor (ongezond) voedsel. Dat gaat niet altijd goed. Wij onderzoeken in hoeverre het bedrijfsleven sta...
Alles over dit onderzoek