Wet-en regelgeving / Sociale Dienst

Strenge bijstandsregels drijven tot wanhoop

zaterdag 17 januari Leestijd: 1 min.

Schermafbeelding 2015-12-17 om 14.11.19 /

Sietze van Loosdregt

Redacteur

zaterdag 17 januari Leestijd: 1 min.

Medewerkers van sociale diensten waarschuwen voor de gevolgen van steeds strengere bijstandsregels. De helft kan zich voorstellen dat uitkeringsgerechtigden hierdoor tot wanhoop worden gedreven. Dat blijkt uit een onderzoek wat wij gedaan hebben in samenwerking met Binnenlands Bestuur voor ons dossier Sociale Dienst. De enquête werd ingevuld door 130 leidinggevenden en 343 medewerkers van sociale diensten.

Tweederde van de medewerkers (65%) houdt dit jaar zelfs rekening met meer agressieve klanten bij de sociale dienst. Per 1 januari 2015 zijn de bijstandsregels- en verplichtingen verder verscherpt. Zo is er een nieuw sanctieregime dat sociale diensten verplicht om minimaal een maand korting op de uitkering op te leggen bij overtredingen en worden er kledingeisen gesteld bij sollicitaties. Ook moeten mensen bereid zijn om 3 uur te reizen naar het werk.

lees ook: 'De Sociale Dienst gaf mij het laatste zetje' vrijdag 16 januari Vooral mensen met psychiatrische problemen blijken het zwaar te hebben bij de sociale dienst. Volgens driekwart van de medewerkers (73%) verergeren deze problemen doordat zij eerder vastlopen in bijstandsregels.

'Minimumstraffen'

Volgens René Paas, de voorzitter van de vereniging van directeuren van sociale diensten, zijn het vooral kwetsbare mensen die de dupe worden van de nieuwe bijstandsregels die per 1 januari 2015 zijn doorgevoerd. Ook stoort hij zich aan de ‘minimumstraffen’ in het nieuwe sanctieregime:

In het strafrecht hebben we niet eens minimumstraffen, maar in de bijstandswet komen ze voor. Dat gaat heel ver. Geen vragen stellen, maar gewoon sanctioneren.

Paas pleit voor meer ruimte voor ambtenaren om naar de persoonlijke situatie van mensen te kijken.

De uitgebreide enquête-resultaten zijn hier te lezen.

Reactie politici

We gaan de resultaten van dit onderzoek onder medewerkers van sociale diensten voorleggen aan politici. Wat vinden zij van de huidige gang van zaken? Hun reactie, het hele verhaal van Arend en de belangrijkste resultaten van ons onderzoek zie je terug in onze uitzending van 18 januari om 22:35 uur op NPO2.

Wil jij ook je verhaal kwijt over jouw ervaring met de sociale dienst? Mail ons: tip insturen.

Dit artikel is geschreven door:

Sietze van Loosdregt Redacteur

Sietze van Loosdregt komt van het platteland. En dat zie je terug zijn werk. Zo maakte hij voor De Monitor uitzendingen over megastallen, de Q-koorts en windmolens. Maar ook over sociaal maatschappelijke thema’s als het onderwijs en de sociale dienst. Hij begon zijn werk in Hilversum bij het actualiteitenprogramma Netwerk, en werkte daarna onder meer voor de discussieprogramma’s Rondom 10 en Debat op 2.

Lees verder
@sietze_1

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

maandag 12 oktober 2015

Tips na de uitzending

Meer weten?

Hoe sociaal is de sociale dienst? Alles wordt gedaan om misbruik te voorkomen en mensen zo snel mogelijk weer aan het werk te helpen. Is dit beleid rechtvaardig? Of zou het alleen moeten gelden voor fraudeurs en mensen die simpelweg geen zin hebben om te werken?

Alles over dit onderzoek