Verkeer en vervoer / Verkeersveiligheid

Stoppen met appen achter het stuur: ‘Ik deed mijn mobiel in de achterbak’

donderdag 26 april 2018 Leestijd: 3 min.

Hoe stop je met appen achter het stuur? / ANP

Anne Mae van Tilburg

Redactie

donderdag 26 april 2018 Leestijd: 3 min.

Smartphone’s zijn verslavend. Ze houden je van je werk, uit je slaap, en zelfs in het verkeer lukt het mensen niet meer om ervan af te blijven. Weet je dat je het niet moet doen, maar zit je toch regelmatig met je telefoon in je hand achter het stuur? Voor ons onderzoek naar verkeersveiligheid zoeken we voor je uit hoe je eindelijk eens echt stopt met appen in de auto.

Realiseer je waarom je je telefoon gebruikt

Steeds je telefoon erbij pakken gebeurt soms onbewust. Ronald Faas kan hierover mee praten. Hij legt voor zijn werk heel wat kilometers af en was een fervent telefoongebruiker in de auto. ‘Toen ik net een mobiele telefoon had, begon het gewoon met bellen, maar op een gegeven moment zat ik mijn hele mailbox weg te werken achter het stuur’. Ondanks dat hij op een gegeven moment echt wel wist dat het verboden en gevaarlijk was, lukte het hem niet om helemaal te stoppen met appen. Pas toen hij op vakantie bijna een ongeluk kreeg met zijn caravan terwijl hij iets opzocht op zijn telefoon besefte hij dat er daadwerkelijk een einde aan moest komen.

‘Mijn telefoongebruik was echt een verslaving, vaak gebruikte ik mijn telefoon haast onbewust. Daarnaast had ik het gevoel dat er van mij verwacht werd dat ik meteen moest antwoorden op berichten. Een mailtje terugsturen kon dan ook niet wachten totdat ik stilstond.’

Doordat hij besefte dat zijn gedrag een verslaving was, besloot hij het ook echt zo te behandelen. Hij had niet de wilskracht om zijn telefoon zomaar te laten liggen, dus hij zorgde ervoor dat het gewoon niet meer mogelijk was. ‘Mijn telefoon zat in mijn tas in de achterbak, zodat ik er simpelweg niet bij kon.’ Op die manier lukte het Faas om af te kicken. ‘Inmiddels kan ik mijn telefoon weer gewoon binnen handbereik hebben liggen zonder dat ik hem aanraak. Soms hoor ik dat ik een berichtje krijg, en dat is dan wel verleidelijk. Maar tot nu toe heb ik het altijd nog weten te weerstaan om op mijn scherm te kijken.’ Inmiddels probeert Faas ook andere mensen ertoe te zetten om te stoppen. Hij begon een blog over zijn ervaringen.  

Technologie

Gelukkig hoeft het stoppen met appen niet volledig vanuit wilskracht te komen. Er zijn tal van technologische ontwikkelingen die je kunnen helpen om je telefoon te laten liggen als je aan het rijden bent. Zo hebben de meeste telefoons een functie die het onmogelijk maakt om je telefoon te gebruiken in de auto. Je kan dan bijvoorbeeld geen berichten meer beantwoorden als je boven de 20 kilometer per uur rijdt, of als je telefoon een connectie maakt met bluetooth zodra je de auto instapt.

Er zijn veel andere apps en gadgets die je telefoon onbruikbaar kunnen maken als je gaat rijden. Kortom, als het je zelf niet lukt om je telefoon te laten liggen, zorg dan gewoon dat het niet meer kan.  

Besef wat het teweeg kan brengen

Je kan denken dat jouw rijkwaliteiten ver boven het gemiddelde uitstijgen, maar toch is het een feit dat je reactiesnelheid met 30 procent afneemt als je je telefoon gebruikt tijdens het rijden. Er kunnen dan ook verschrikkelijke ongelukken gebeuren door telefoongebruik achter het stuur. Zo belandde Nelly Vollebregt  in een rolstoel toen ze werd aangereden door iemand die op zijn telefoon zat tijdens het rijden. De overheid speelt hier ook op in. In het verleden zijn grote overheidscampagnes al effectief geweest in de bijdrage aan gedragsveranderingen, zoals de BOB-campagne tegen alcohol in het verkeer. In 2015 startte er al een bewustzijnsactie van de overheid tegen telefoongebruik op de weg, met de naam ‘onderweg ben ik offline’. Aankomende zomer start er een nieuwe campagne die mensen bewust moet  maken van de gevaren van telefoongebruik in het verkeer.

Ook Ronald Faas erkent dat zijn bewustzijn van de gevolgen van appen hebben bijgedragen aan de beslissing om er helemaal mee te stoppen. De campagnes van de overheid, maar vooral de persoonlijke verhalen van slachtoffers van app-ongelukken deden hem beseffen dat appen niet onschuldig is. ‘Ik heb ook vier kinderen, en ik moest er niet aan denken dat mij ook zoiets zou overkomen’.

Ons onderzoek volgen?

Wil je graag op de hoogte gehouden worden van ons onderzoek? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

 

Dit artikel is geschreven door:

Anne Mae van Tilburg Redactie
In het voorjaar van 2017 begon ik als stagiair bij De Monitor. Toen hield ik mij bezig met het dossier Gaswinning in Groningen en werkte ik mee aan een uitzending over voedselverspilling. Inmiddels werk ik aan een uitzending over telefoongebruik achter het stuur binnen het dossier Verkeersveiligheid.
Lees verder
@annemaevt

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Het aantal ernstig gewonden en het aantal doden in het verkeer is de laatste jaren gestegen. Burgers, gemeenten en deskundigen roepen dat er weer meer gehandhaafd moet worden. De meeste ongevallen komen door te hard rijden, alcoholgebruik en afleiding (mobiele telefoon). Zou meer handhaving leiden tot minder slachtoffers in het verkeer? En zo ja waarom gebeurt dat dan niet meer? Het aantal bekeuringen daalde van 9,6 miljoen in 2007 naar 6,6 miljoen in 2015. Het aantal staandehoudingen is van 1,5 miljoen in 2007 gedaald naar 250.000 in 2015.

Alles over dit onderzoek