Staatssecretaris Wiebes erkent tóch ict-problemen Belastingdienst

maandag 14 maart 2016 Leestijd: 2 min.

Eric Wiebes, staatssecretaris van Financiën /

Judith Meulendijks

Redacteur

judith.meulendijks@kro-ncrv.nl

maandag 14 maart 2016 Leestijd: 2 min.

Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën heeft een uitgebreide brief aan de Tweede Kamer gestuurd naar aanleiding van ons dossier Digitaal Doolhof. Eerder beantwoordde hij in de Kamer mondelinge vragen van Astrid Oosenbrug, Tweede Kamerlid voor de PvdA, maar zij was daar erg ontevreden over. Hij zei toen onder meer dat er geen sprake was van een systeemfout bij de Belastingdienst en dat de problemen liggen bij de Basisregistratie Personen (BRP), het adressenregister van de gemeenten. Nu erkent hij in de kamerbrief wèl de problemen die spelen bij de fiscus. Wiebes spreekt van ‘technische uitval’ in het systeem van de Belastingdienst en het ‘terugfloepen’ van foute gegevens.

In de kamerbrief geeft de staatssecretaris aan hoe hij de volgende twee problemen -die wij hebben aangekaart in De Monitor- wil oplossen: mensen ontvangen geen of te weinig toeslagen omdat zij een spookbewoner hebben (die als toeslagpartner wordt gezien) en mensen kunnen privacy-gevoelige gegevens (BSN, geboortedatum) inzien van die onbekende toeslagpartner. Allereerst heeft Wiebes aan de minister van Binnenlandse Zaken, Ronald Plasterk, gevraagd of hij het probleem van een tijdelijk niet-kloppende registratie, een spookbewoning, actief wil oppakken.

Belastingtelefoon

Daarnaast wil hij de dienstverlening bij de Belastingdienst verbeteren. Als je belt met de Belastingtelefoon en je kaart dit probleem van spookbewoning aan, moet je worden doorverbonden met een speciaal team dat de problemen direct in het systeem kan oplossen. Dat dit op dit moment tot grote ergernis van gedupeerden nog niet altijd gebeurt, laten de verhalen van onze tipgevers zien.

Technische uitval en terugfloepen

Waar de staatssecretaris eerst nog ontkende, geeft hij in deze brief wel toe dat er sprake is van ict-problemen bij de Belastingdienst: hij noemt het ‘technische uitval’. Wiebes: ‘In een bepaald deel van het geautomatiseerde systeem ontstaat soms een zogenaamde file.’

‘Het soms “terugfloepen” van gecorrigeerde gegevens in foutieve gegevens kan ontstaan wanneer bij het herstellen van een spookbewoningssituatie een dergelijke uitval zich voordoet.’

Aan het oplossen van die ict-problemen wordt gewerkt, zo schrijft Wiebes.

BRP en mijntoeslagen.nl

Tot slot werken de Belastingdienst en het ministerie van Binnenlandse Zaken er samen aan, zo schrijft de staatssecretaris, om de tijd tussen het signaal dat iemand niet meer op een adres woont en het versturen van de wijziging in de BRP naar de Belastingdienst te verkorten. Ook onderzoekt Wiebes of het mogelijk is dat op de website mijntoeslagen.nl niet meer of niet meer volledig het BSN van burgers te zien is.

Kamervragen: geen antwoord op vraag over deadline

Wiebes heeft naast de kamerbrief ook vragen van de kamerleden Astrid Oosenbrug en Ed Groot (PvdA) beantwoordt over de ict-problemen bij de Belastingdienst. De Belastingdienst heeft in 2015 maatregelen getroffen om in geval van spookbewoning de situatie zo snel mogelijk op te lossen, zo zegt hij. Echter, hij geeft toe dat deze ‘nieuwe procedure’ nog niet in alle gevallen vanaf de eerste dag goed gaat. Opvallend is nog dat de staatssecretaris de volgende vraag niet beantwoordt: ‘Gaat u binnen de termijn die de Autoriteit Persoonsgegevens heeft gesteld om maatregelen te treffen, doch uiterlijk medio 2016, orde op zaken stellen binnen de Belastingdienst?’

Heb je ook last van een onbekende toeslagpartner en/of spookbewoner en lukt het je niet om de fouten recht te zetten? Laat het ons weten! tip insturen.

Lees meer over

Overheid en bureaucratie Digitaal doolhof
Verkenning Research Opnames Uitzending

278 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Judith Meulendijks Redacteur

Judith Meulendijks bijt zich graag vast in onderwerpen. Zij maakt graag helder vertelde verhalen over falende overheidsprocessen, en dan vooral over de mensen die daarvan het slachtoffer zijn. Ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en probeert met haar werk als journalist bij De Monitor de samenleving een beetje beter te maken. Tipgevers, zeker ook van buiten de Randstad, kunnen bij haar terecht voor een luisterend oor. Zij worden echter niet op hun blauwe ogen geloofd; boven alles moet een verhaal kloppen. Judith’s interesse is breed, maar ligt in hoge mate bij justitie, zorg, digitalisering en (medische) privacy.

Lees verder
@judith_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

De overheid trekt zich steeds verder terug achter een digitaal loket. Maar wat gebeurt er als jouw gegevens niet kloppen? Zoals bij de Belastingdienst, de Basisregistratie Personen, DUO of het UWV....
Alles over dit onderzoek