Staatssecretaris Dekker roept leraren op: 'Kom met ideeën over terugdringen administratieve rompslomp'

vrijdag 22 januari 2016 Leestijd: 2 min.

Sander Dekker foto_0 /

Stephanie Sint Nicolaas

Redacteur

stephanie.sintnicolaas@kro-ncrv.nl

vrijdag 22 januari 2016 Leestijd: 2 min.

Na onze uitzending over werkdruk in het Onderwijs blijven leraren ons benaderen met vragen over de oproep van staatssecretaris Sander Dekker. Hij zegt dat leraren niet meer overbodig moeten administreren. Maar de leraren vragen zich af: Wat kan ik dan precies achterwege laten? En wat vindt mijn bestuur daar eigenlijk van? We hebben de belangrijkste reacties op onze uitzending voorgelegd aan Dekker. Hij heeft naar aanleiding van de uitzending besloten een werksessie te organiseren met leraren om naar overbodige regels in het onderwijs te kijken.

Na onze uitzending krijgen we ruim 150 mails van schooldirecteuren en leraren die meer duidelijkheid verlangen van het ministerie van Onderwijs en de inspectie. We horen dat onze uitzending op scholen voor veel discussie heeft gezorgd. Op scholen is met het hele schoolteam naar de uitzending gekeken. Een greep uit de reacties:

‘Voor mij als schooldirecteur is de crux dat de Inspectie nog steeds niet duidelijk maakt wat ze nou precies van basisscholen verwacht.’

‘Laat Sander Dekker maar eens formuleren wat overbodig is. Net als de onderwijsinspecteur zegt dat hij gewoon goed onderwijs wil zien, maar dat het na goed doorvragen wel ook vastgelegd moet zijn.’

‘Wij hebben dit vak gekozen omdat wij het verschil wilden maken voor kinderen. Hard werken is inherent aan ons vak. En verschil willen wij blijven maken, ook als we harder moeten werken met minder mogelijkheden voor voor onze kinderen en voor onszelf. Afspraak maken, meneer Dekker?’

Sander Dekker: ‘Ik wil aan de slag met de vragen van leraren’

We maken een samenvatting van de reacties en sturen die naar Sander Dekker, omdat we duidelijkheid willen krijgen over wat er nu precies verandert. De staatssecretaris schrijft ons dat hij de werkdruk herkent in het veld, en dat hij graag meer inzicht wil krijgen over overbodige administratie. Hij laat ons weten:

‘De uitzending van De Monitor over werkdruk in het basisonderwijs heeft veel losgemaakt bij leraren. Leraren herkennen zich in de verhalen over energievretende administratieve taken. Ik herken dat ook. Ik heb wel eens samen met leraren al hun lessenadministratie doorgenomen. Map voor map. Wat moeten ze vastleggen en van wie? En dat is een hele kluif. Je bent geen leraar geworden om de hele dag lijstjes en formulieren in te vullen. Als leraar wil je voornamelijk bezig zijn met de ontwikkeling van de kinderen in je klas. Ik sta nog steeds achter mijn uitspraak in de uitzending: Wees kritisch in wat je doet, leg alleen die zaken vast waar het onderwijs beter van wordt en vergeet de rest. Je hebt vaak veel meer ruimte dan je denkt.

Over mijn uitspraak krijg ik vragen binnen. Ik wil aan de slag met die vragen. Samen met de inspectie brengen we al de knelpunten in de regelgeving in kaart. Op de website www.delerarenagenda.nl kunnen docenten terecht met vragen en suggesties. Ik roep leraren op hun knelpunten en praktische ideeën over onnodige administratieve rompslomp aan mij door te geven, via de website of als reactie op mijn facebookbericht. Daarbij geldt: hoe concreter, hoe beter! We stellen een top 10 uit de binnengekomen ideeën, problemen en suggesties op. Samen met de inspectie en leraren ga ik vervolgens aan de slag met oplossingen in een interactieve werksessie.

Een uitgestoken hand dus van Sander Dekker naar basisschooldocenten. We blijven de ontwikkelingen in dit dossier volgen. Heb je een tip voor ons? Laat het ons weten: demonitor@kro-ncrv.nl

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2068 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Stephanie Sint Nicolaas Redacteur

Stephanie Sint Nicolaas voltooide na een bachelorstudie geschiedenis een master Journalistiek en Nieuwe Media. Ze werkte voor zowel radio (Radio 1) als voor verschillende journalistieke televisieprogramma's (Knevel en van den Brink, Rondom 10, Debat op 2, Altijd Wat). In haar vrije tijd fotografeert ze graag en net als in haar redactiewerk is het doel om bijzondere verhalen van mensen in beeld te brengen. Voor De Monitor deed ze research, en filmt en monteert ze nu video's voor social media.

Lees verder
@stephsint

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek