Onderwijs / Onderwijs

Staatssecretaris Dekker: ‘Leraren, stop met overbodige administratie’

zaterdag 09 januari Leestijd: 1 min.

Sander Dekker foto /

Stephanie Sint Nicolaas

Redacteur

zaterdag 09 januari Leestijd: 1 min.

Voor ons dossier Onderwijs hebben we gesproken met tientallen leraren en schooldirecteuren, met onderwijsdeskundigen, een onderwijsinspecteur, Tweede Kamerleden en met de PO-Raad. Als het gaat om het beteugelen van de werkdruk in het basisonderwijs wordt er vaak richting ‘Den Haag’ gewezen. Is dat terecht? Wat kan de verantwoordelijk staatssecretaris, Sander Dekker, doen om ervoor te zorgen dat minder leraren op hun tandvlees lopen en uitvallen? Met ons dossier onder de arm gaat Teun langs bij de staatssecretaris.

Dekker vertelt dat hij zich inzet om de regeldruk in het basisonderwijs te verminderen, maar dat hij daarbij stuit op ‘fantoomregels’. ‘Leraren die dénken dat ze moeten administreren omdat ministerie en Inspectie dat zouden willen. Dan zeggen wij: 'Dat hoeft niet van ons.’ De staatssecretaris roept leraren op om te stoppen met overbodige administratie in het basisonderwijs. Hij betreurt het dat bij leraren de indruk is ontstaan dat er op scholen een uitgebreide administratie moet worden bijgehouden omdat Inspectie en ministerie dat willen. Dekker steekt daarvoor hand in eigen boezem: ‘Ik denk dat we daar in het verleden onvoldoende helder over zijn geweest.’

Leraren vertellen ons dat de administratiedruk van bovenaf wordt opgelegd en dat ze daar niet zomaar onderuit kunnen. Onze vraag aan Dekker is dus: Stel dat je als leraar besluit vanaf dit moment geen administratieve handelingen meer te doen die jij als overbodig ervaart. Dan zal menig leraar toch in conflict komen met de directie of het bestuur van zijn of haar school? En wat doet Dekker daaraan? Sander Dekker: ‘Als zo’n leraar een goed verhaal heeft dat het geen enkele bijdrage levert aan goed onderwijs, dan heeft hij aan mij een goede als het gaat om steun.’

Het hele interview met staatsecretaris Dekker en de uitkomsten van ons onderzoek naar werkdruk in het basisonderwijs zie je zondagavond in onze uitzending.

Dit artikel is geschreven door:

Stephanie Sint Nicolaas Redacteur

Stephanie Sint Nicolaas voltooide na een bachelorstudie geschiedenis een master Journalistiek en Nieuwe Media. Ze werkte voor zowel radio (Radio 1) als voor verschillende journalistieke televisieprogramma's (Knevel en van den Brink, Rondom 10, Debat op 2, Altijd Wat). In haar vrije tijd fotografeert ze graag en net als in haar redactiewerk is het doel om bijzondere verhalen van mensen in beeld te brengen. Voor De Monitor deed ze research, en filmt en monteert ze nu video's voor social media.

Lees verder
@stephsint

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Machteloze ouders, overwerkte leraren en bezorgde orthopedagogen. We krijgen tips uit alle hoeken sinds we ons dossier Onderwijs weer hebben geopend en onderzoeken of het passend onderwijs wel goed uitpakt voor die leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. 

Alles over dit onderzoek