Natuur en milieu / Treintrillingen

Spoorvervoerders zien geen heil in langzamer rijden om overlast tegen te gaan

zaterdag 18 mei 2019 Leestijd: 2 min.

Spoorgoederenvervoerders zien langzamer rijden niet zitten. / ANP

Anne Mae van Tilburg

Redacteur

zaterdag 18 mei 2019 Leestijd: 2 min.

Op meerdere plekken in Nederland hebben omwonenden van het spoor last van trillingen door het toegenomen treinverkeer. Het ministerie van Infrastructuur laat onderzoek doen naar een even simpele als effectieve maatregel: langzamer rijden. Maar spoorvervoerders zien dit helemaal niet zitten: ‘Dit is niet de oplossing’.                   

Er wonen ongeveer 1,1 miljoen mensen aan het spoor in Nederland. Zij liggen vaak wakker en zijn bang voor schade door treintrillingen. Regelgeving is er nauwelijks en maatregelen, zoals het plaatsen van een ondergrondse damwand, zijn ingewikkeld en duur. Veel bewoners die overlast ervaren putten daarom hoop uit een op het eerste gezicht simpele maatregel: langzamer rijden. Onderzoek heeft aangetoond dat dit in veel gevallen de trillingen doet afnemen. 

Staatsecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur, D66) heeft opdracht gegeven voor een praktijkproef naar een algemene snelheidsverlaging. Maar spoorgoederenvervoerders vinden dat de staatssecretaris de bewoners daarmee een wortel voorhoudt: ‘Ik denk dat het niet de oplossing is voor het echte probleem. Het echte probleem is dat we in Nederland iets moeten doen met de CO2-uitstoot, en dat betekent simpelweg dat er meer vervoer van de weg naar het spoor moet,’ stelt Jelle Rebbers van de grootste actieve spoorgoederenvervoerders actief in Nederland, DB Cargo.

Spoorvervoerders zullen volgens Rebbers langer gaan doen over hun ritten waardoor het lastiger wordt om te concurreren met het vrachtverkeer over de weg. Hij vindt dan ook dat de staatsecretaris niet de vervoerders moet laten opdraaien voor de trillings-overlast. ‘Uiteindelijk moet er gewoon meer geld vrijkomen op de Rijksbegroting voor maatregelen,’ aldus Rebbers.

lees ook: Het lijkt zo simpel: minder hard rijden, minder trillingen. Is dat ook zo? woensdag 01 mei

Overlast

‘Het is niet het geluid, het zijn echt de trillingen.’ Dorien van der Teems woont in Rijen (Noord-Brabant), pal aan het spoor. Aan het geluid van de langskomende treinen is ze inmiddels gewend, maar sinds kort zijn met name de trillingen sterk toegenomen. Bewoners langs dit deel van de Brabantroute slapen slecht en zijn bang dat de scheuren in hun muren door de passerende treinen komen. Onderzoek van de Zweedse Universiteit van Göteborg wijst uit dat slaapproblemen al kunnen optreden bij trillingen die iets boven het voelbare niveau liggen.

Schade

Spoorbeheerder ProRail heeft nog nooit een vergoeding uitgekeerd voor schade door treintrillingen. In onderzoeken wordt steevast geen causaal verband gevonden tussen schade en trillingen.  Onafhankelijk onderzoekers naar trillingen, zoals Arnold Koopman, onderschrijven dat. Treintrillingen zijn volgens hem te zwak om schade te veroorzaken aan woningen.

ProRail laat onafhankelijk onderzoek uitvoeren bij schademeldingen, maar bewoners geloven toch dat de scheuren in hun muur wél door de trillingen komen. Drie Brabantse gemeenten (Oisterwijk, Oosterhout en Gilze-Rijen) hebben daarom aangekondigd hun inwoners bij te staan in een proefproces tegen de spoorbeheerder, om hun schadeprotocol te laten beoordelen. 

lees ook: ‘Treintrillingen hebben geen effect op een stapel bakstenen’ dinsdag 14 mei

Geen wetgeving

Bij bestaande spoorsituaties bestaat er geen wetgeving over grenswaarden aan trillingen. Daardoor zijn bewoners afhankelijk van ProRail om maatregelen te nemen. Die probeert dat, maar tot nu toe heeft dat in Rijen de trillingen nog niet doen afnemen volgens de bewoners.

Chiel Roovers van ProRail: ‘Als het gaat om maatregelen om langdurige overlast aan te pakken, dan zien we dat er in de wet wel heel veel geregeld is voor bijvoorbeeld geluid. Wij weten dan precies op welk moment we ergens geluidsschermen moeten plaatsen, en daar is dan financiering (vanuit het ministerie van Infrastructuur, red.) voor geregeld. Bij trillingen ontbreekt dat.’ 

Nieuwsbrief

Ons onderzoek naar treintrillingen volgen? Abonneer je op onze nieuwsbrief. Dan houden wij je op de hoogte!

Uitzending

Kijk aanstaande zondag 19 mei naar onze uitzending over treintrillingen. Om 22.40 op NPO2.

Verkenning Research Opnames Uitzending

Treintrillingen

Opnames

Deel jouw ervaring 11 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op zondag 19 mei 22:40u, NPO2

231 tips

ontvangen

Dit artikel is geschreven door:

Anne Mae van Tilburg Redacteur
Lees verder
@annemaevt

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Het wordt steeds drukker op het spoor. Nederland heeft zichzelf ambitieuze klimaatdoelen gesteld en vervoer per trein is een stuk duurzamer dan een auto of vrachtwagen. Maar wat betekent dit voor d...
Alles over dit onderzoek