Onderwijs / Onderwijs

Slavernij: 'Wij doen hetzelfde met kinderen op school'

donderdag 15 maart 2018 Leestijd: 3 min.

Teun van de Keuken met het cursusmateriaal van de Scientology-achtige organisatie Avatar / De Monitor

Sietze van Loosdregt

Redacteur

donderdag 15 maart 2018 Leestijd: 3 min.

Het is niet opmerkelijk dat juist in het zogenoemde democratisch onderwijs relatief veel Avatar Wizards (letterlijk vertaald: tovenaars) te vinden zijn. Dat blijkt als we het studiemateriaal van de Wizard-cursus bekijken. Zowel Avatar als de democratische scholen blijken stevige kritiek op het regulier onderwijs te hebben. Een Avatar-Wizard vergelijkt het zelfs met slavernij in de chocolade-industrie. ‘Wij doen hetzelfde met kinderen op school.’

Avatar is een zelfontwikkelingsprogramma waarover de organisatie schrijft:  ‘Volgens vele studenten is Avatar het meest krachtige, puurste zelfontwikkelingsprogramma dat beschikbaar is.’ Volgens deskundigen heeft de organisatie kenmerken van Scientology. Rick Ross, van het Amerikaanse Cult Education Institute waar informatie over sektes wordt verzameld: ‘Avatar wordt geleid door Harry Palmer. De organisatie draait om Palmer en wordt gedefinieerd door Palmer, die ook de belangrijkste lesstof heeft geschreven. Deze man heeft een achtergrond in Scientology. Hij is zelfs op een gegeven moment aangeklaagd door Scientology omdat hij hun training en technieken gekopieerd zou hebben.’

Avatar biedt verschillende cursussen aan, te beginnen met de tweedaagse 'Resurfacing workshop’ (resurface betekent ’terugkeren naar het oppervlak’, red.). Nog twee cursussen later mag je je Master (of meester) noemen en andere Masters opleiden. Wie daarna nog verder wil kan in de Verenigde Staten de Wizard-training volgen.

Drillen

De cursisten mogen het cursusmateriaal niet verspreiden, maar Avatarcriticus Jeta Eggers heeft het in handen gekregen en stuurt het ons op. We vertalen de Engelse teksten in het Nederlands. De teksten – die stammen uit 2002 – geven een interessant inkijkje in het gedachtengoed van Avatar. Vooral de Wizard-cursus blijkt doorspekt van een grote afkeer tegen het regulier onderwijs. Het eerste hoofdstuk – Introduction to creative study – opent er zelfs mee: ‘Indoctrinatie wordt breed beoefend in de vorm van educatie. Het betekent letterlijk: met doctrine of geloof vullen. Een associatie van beloningen en straffen met leren en herhaald drillen onder stressvolle omstandigheden zijn de karakteristieken van indoctrinatie.’

En verderop: ‘Het slechte nieuws is dat de student achterblijft met weinig tot geen vermogen om creatief te denken. Redeneren is gereduceerd tot het kiezen uit voorgeprogrammeerde alternatieven, zoals: wordt je liever tot slaaf gemaakt of vrij? Chocolade of vanille?’

De conclusie: ‘Educatie, trainen en drillen in onderwijsprogramma’s waarvoor de student geen aanlokkelijk alternatief heeft behalve om het te accepteren, is indoctrinatie.’

‘Educatie, trainen en drillen in onderwijsprogramma’s waarvoor de student geen aanlokkelijk alternatief heeft behalve om het te accepteren, is indoctrinatie.’De Wizard cursus

Ook op veel democratische scholen heerst een sterke afkeer tegen het reguliere onderwijs. Zo vertelde een bestuurslid van de democratische school De Ruimte in Soest ons: ‘Hoe kan het dat steeds meer kinderen gefrustreerd zijn op reguliere scholen, dat ze afgemat en depressief zijn en de hakken in het zand zetten? In mijn beleving komt dat omdat we vanaf de geboorte een eigen stem, zelfbeschikking van een kind ondergraven.’

Slavernij

Avatar Wizard en oprichter van de Democratische School Utrecht Gio Vogelaar spreekt tegenover Teun van de Keuken zelfs over slavernij in het regulier onderwijs: 'Ons reguliere systeem legt kinderen allerlei dingen van boven op en we kijken niet naar het kind zelf. Jij bent bezig geweest met slavernij in die chocoladebusiness. (Teun van de Keuken richtte als programmamaker het chocolademerk Tony’s Chocolonely op, bedoeld om slaafvrije chocolade op de markt te brengen, red.) Dat vond ik een hartstikke mooi initiatief, maar geloof me: wij doen hetzelfde met kinderen op school, onbewust, totaal onbewust want dat zit gewoon in het systeem.’

lees ook: Óf een pilletje óf een Avatar-oefening tegen ADHD vrijdag 09 maart

Het is volgens Vogelaar dan ook niet vreemd dat juist in het democratisch onderwijs relatief veel Avatars te vinden zijn. Volgens hem is een belangrijk principe van Avatar dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun geluk en succes. En dat mensen zichzelf mogen zijn. Het is dan ook logisch, stelt hij, dat Avatars juist ook in het democratisch onderwijs te vinden zijn. ‘Omdat dat onderwijs het kind laat zijn wie het is.'

Ook Bert van der Neut, een Avatar Wizard die leiding gaf aan meerdere democratische en reguliere scholen, verbaast dit niets, zo vertelde hij ons eerder. ‘Mensen die op democratische scholen werken zijn ook bezig met bewustwording: Hoe gaan we om met onszelf? Wat projecteer je op anderen en wat los je zelf op? Avatar zorgt ervoor dat mensen hun eigen emotionele ballast voor een deel opruimen waardoor ze veel opener en vrijer naar hun eigen gedrag en omgeving kunnen kijken.’

Volgens Van der Neut zouden meer leerkrachten een dergelijke training moeten volgen. ‘Veel mensen projecteren hun eigen ellende op kinderen. Hun eigen vooroordelen, over kinderen en hun ouders bijvoorbeeld. Vrijwel iedereen doet dat, leerkrachten dus ook. Als ze dat niet zouden doen kunnen kinderen zich veel beter ontwikkelen.’ 

lees ook: Avatar-aanhangers voor de klas: vloek of zegen? maandag 05 maart

Een organisatie met kenmerken van Scientology die populair is in het democratisch onderwijs: is dat een probleem? Dat is de grote vraag. De School met de Bijbel houdt er immers ook een gedachtengoed op na dat niet door iedereen gedeeld wordt. Maar is het daarmee schadelijk? We duiken verder in de wereld van Avatar. Daarover later meer.

Ik houd je op de hoogte!

Wil je graag op de hoogte gehouden worden van ons onderzoek? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Onderwijs / Onderwijs

Weet jij hier meer over?

In hoeverre dringt het Avatar-gedachtengoed door op democratische scholen? En is dat een vloek of juist een zegen? Heb jij hier ervaring mee? Laat het ons weten!
Deel jouw ervaring

Sietze van Loosdregt

Redacteur

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Sietze van Loosdregt Redacteur

Sietze van Loosdregt komt van het platteland. En dat zie je terug zijn werk. Zo maakte hij voor De Monitor uitzendingen over megastallen, de Q-koorts en windmolens. Maar ook over sociaal maatschappelijke thema’s als het onderwijs en de sociale dienst. Hij begon zijn werk in Hilversum bij het actualiteitenprogramma Netwerk, en werkte daarna onder meer voor de discussieprogramma’s Rondom 10 en Debat op 2.

Lees verder
@sietze_1

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Machteloze ouders, overwerkte leraren en bezorgde orthopedagogen. We krijgen tips uit alle hoeken sinds we ons dossier Onderwijs weer hebben geopend en onderzoeken of het passend onderwijs wel goed uitpakt voor die leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. 

Alles over dit onderzoek