Schuldeisers Ingrid hingen direct na uitzending aan de lijn: ‘Het is opgelost, dus betalen’

vrijdag 05 februari 2016 Leestijd: 1 min.

Ingrid Orsel_0 /

Daan Jansen

Verslaggever

daan.jansen@kro-ncrv.nl

vrijdag 05 februari 2016 Leestijd: 1 min.

‘Ik ben heel blij dat het probleem opgelost lijkt te zijn’, zegt Ingrid Orsel als we haar na onze uitzending over ons dossier Digitaal Doolhof bellen. Door een telkens terugkerende fout bij de Belastingdienst kwam ze in de financiële problemen en werd haar privacy geschonden. Een telefoontje van De Monitor droeg bij aan de oplossing. Maar ook Ingrids schuldeisers zagen de uitzending en concludeerden: er valt weer geld te halen.

Oorzaak van haar problemen was dat de Belastingdienst haar herhaaldelijk aan een wildvreemde toeslagpartner koppelde waardoor ze in het systeem als tweeverdiener werd gezien. Hierdoor liep ze maandelijks 700 euro aan toeslagen mis. Ondanks vele telefonische pogingen en bezwaarschriften bleef het probleem hardnekkig bestaan.

Nadat onze redactie met de Belastingdienst contact legde over haar zaak, werd ze wel persoonlijk geholpen. ‘Ze hebben de fout voor dit jaar rechtgezet, zo lijkt het. Hoeveel geld ik nog terugkrijg van de afgelopen jaren moet nog berekend worden. Ze hebben nu de juiste gegevens ingevoerd in de computer en die gaat uitrekenen wat ik nog tegoed heb. Daar moet ik maar op vertrouwen’, zegt Ingrid. Maar dat is uiteraard lastig voor iemand die bijna twee jaar lang voor de gek is gehouden door de computersystemen van de Belastingdienst.

Schuldeisers

En hoewel Ingrid heel erg positief is over de stand van zaken na onze uitzending, heeft het ook een keerzijde. ‘Ik werd daags na de uitzending gebeld door de sociale woningbouw en de energieleverancier. Ze hadden de uitzending gezien, dus concludeerden ze dat ik nu mijn openstaande rekeningen wel meteen kon betalen. Maar ik heb nog helemaal geen geld gekregen. Alleen het systeem is aangepast, zodat de problemen niet groter worden dan ze al waren.’

Ingrid richt zich nu weer op de toekomst. Ze kan langzaam de financiële problemen achter zich laten. ‘Ik heb voor het eerst in lange tijd boodschappen gedaan zonder op de prijzen te letten’, lacht Ingrid.

Oplossen

Ondertussen zijn we als redactie bezig met inventariseren van alle 112 tips die we binnen hebben gekregen. Waar mogelijk en gewenst geven we de zaken door aan de Belastingdienst en houden we in de gaten of de fiscus problemen net zo voortvarend opgelost als na ons telefoontje over Ingrid.

Heb je ook problemen om fouten bij de Belastingdienst recht te zetten? Laat het ons weten via tip insturen.

Lees meer over

Overheid en bureaucratie Digitaal doolhof
Verkenning Research Opnames Uitzending

278 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Daan Jansen

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

De overheid trekt zich steeds verder terug achter een digitaal loket. Maar wat gebeurt er als jouw gegevens niet kloppen? Zoals bij de Belastingdienst, de Basisregistratie Personen, DUO of het UWV....
Alles over dit onderzoek