Onderwijs / Onderwijs

Schoolkring bepaalde dat Brian niet mocht blijven

zondag 04 februari 2018 Leestijd: 2 min.

Brian kreeg na zes weken te horen dat hij niet mocht blijven. / De Monitor

Sietze van Loosdregt

Redacteur

zondag 04 februari 2018 Leestijd: 2 min.

Op tenminste zes democratische scholen bepalen leerlingen en leraren in de ‘schoolkring’ of een ‘wenleerling’ mag blijven, zo schreven we eerder vandaag. Brian mocht niet blijven. ‘Dit kan je een kind niet aandoen,’ aldus zijn pleegmoeder. Hoe een democratische beslissing een kind kan beschadigen.

We spreken Corry Giepmans, voor ons onderzoek over passend onderwijs. Corry is de pleegmoeder van Brian, een 13-jarige jongen met hechtingsproblematiek en druk gedrag. Corry vergelijkt haar pleegzoon, die al twaalf jaar bij haar woont, met een hert in de weide dat alles in de gaten houdt. ‘Het is een gevoelige jongen waarvan ik net zoveel houd als mijn eigen kinderen.’

Een schot in de roos

Het verklaart de emoties van Corry wanneer ze begint over de ervaringen met de democratische school DOE040 in Eindhoven. Nadat Brian was vastgelopen in het regulier onderwijs leek de kennismaking met DOE040 een schot in de roos. ‘Hij was er helemaal weg van, en ik moet zeggen: ik ook. We dachten: eindelijk een school die niet vast zit in een systeem.’ 

Ik dacht: eindelijk, eindelijk, eindelijk. Na zoveel jaren eindelijk een school die naar het kind kijkt.Corry Giepmans

Voor Brian lijkt er een einde te komen aan een schoolcarrière vol averij. Hij mag twee weken meelopen op Doe040 en maakt kennis met leerlingen en het onderwijzend personeel. Corry Giepmans haalt haar pleegzoon dagelijks op en ziet de jongen veranderen. ‘Hij bloeide op, ik zag een kind dat niet meer angstig was en lekkerder in zijn vel zat. Ik dacht: eindelijk, eindelijk, eindelijk. Na zoveel jaren eindelijk een school die naar het kind kijkt’.

Kring

Maar na twee weken meelopen volgt de verrassing, aldus Corry. Brian hoort dat zijn toekomst op DOE040 afhangt van een stemming die de volgende dag zal plaatsvinden. Een groep van zo’n dertig leerlingen en docenten neemt plaats in een kring en bepaalt of Brian wel of niet welkom is op DOE040.

lees ook: Medeleerlingen bepalen of ‘wenleerling’ welkom is op school zondag 04 februari

Een democratische beslissing op een democratische school draait voor Brian uit op een deceptie. De jongen die dan tien jaar oud is, wordt niet toegelaten tot de school. Brian is zelf niet aanwezig bij het kringgesprek, zijn pleegmoeder wel. Na het beslissende moment wordt hij erbij gehaald en krijgt hij te horen waarom hij niet wordt toegelaten. Omdat Brian dolgraag naar deze school wil, wordt besloten zijn proefperiode te verlengen met een maand.

Direct na afloop van de bijeenkomst krijgt Corry Giepmans een mogelijke verklaring van de directie. Een drukke leerling was Brian voorgegaan waardoor er bij de docenten en leerlingen angst bestond voor herhaling.

Definitieve afwijzing

De nieuwe proefperiode eindigt alsnog met een definitieve afwijzing, een grote teleurstelling voor Brian, aldus zijn pleegmoeder: ‘Het heeft hem dermate beschadigd dat de kans gering is dat hij nog naar welke school dan ook gaat.’

De afwijzing is een grote teleurstelling voor Brian, maar formeel doet Doe040 niks verkeerd. Particuliere scholen zijn niet verplicht kinderen aan te nemen. Een particuliere school mag selecteren en bepalen wie ze aannemen. En Doe040 is geen uitzondering, zo schreven we eerder.

DOE040 bevestigt dat leerlingen normaal gesproken bij de stemming aanwezig zijn, maar dat daar in dit geval bewust niet voor gekozen is. Volgens de directeur is het behalve bij Brian niet vaker voorgekomen dat een leerling door de schoolkring werd afgewezen. Volgens haar is het juist altijd een ‘warm bad’ voor nieuwe leerlingen.

* Om privacy redenen is de naam van de pleegzoon van Corry Giepmans veranderd. 

Nieuwsbrief: Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in dit onderzoek? Iedere twee weken stuur ik een nieuwsbrief met de ontwikkelingen in ons onderzoek naar onderwijs. Abonneer je hier.

Komende dinsdag 6 februari in De Monitor: De vrijheid van particuliere scholen. 21:25 uur op NPO2.

Dit artikel is geschreven door:

Sietze van Loosdregt Redacteur

Sietze van Loosdregt komt van het platteland. En dat zie je terug zijn werk. Zo maakte hij voor De Monitor uitzendingen over megastallen, de Q-koorts en windmolens. Maar ook over sociaal maatschappelijke thema’s als het onderwijs en de sociale dienst. Hij begon zijn werk in Hilversum bij het actualiteitenprogramma Netwerk, en werkte daarna onder meer voor de discussieprogramma’s Rondom 10 en Debat op 2.

Lees verder
@sietze_1

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek