Schooldirecteur: ‘Onderwijs is meer dan harde cijfers'

woensdag 02 maart 2016 Leestijd: 1 min.

Presentator Teun van de Keuken (l.) en Martine Uleman, directeur van het Amsterdamse Sweelinck College (r.) /

Sietze van Loosdregt

Samensteller

sietze.vanloosdregt@kro-ncrv.nl

woensdag 02 maart 2016 Leestijd: 1 min.

Martine Uleman, directeur van het Amsterdamse Sweelinck College, zegt moeite te hebben met de presentatie van harde cijfers zoals slagingspercentages over scholen. Volgens haar heeft onderwijs ook een sterke opvoedkant die niet meegenomen wordt in de cijfers. ‘Als je een kind ergens goed terecht kan laten komen zonder dat ie het eindexamen heeft gehaald, dan vind ik ook dat je geslaagd bent.’ We interviewden Uleman voor onze eerste uitzending in het dossier Eindexamens van komende zondag.

‘Schadelijke onzin'

Docent Dick van de Wateren gaat nog een stap verder. Wat hem betreft stopt de publicatie van deze ‘schadelijke onzin’ direct. Van der Wateren stoort zich er vooral aan dat juist de belangrijkste taken van het onderwijs niet in de cijfers terugkomen. Van der Wateren: ‘Precies die taken die echt belangrijk zijn – zoals opvoeding, kinderen helpen om volwassen te worden – die komen allemaal niet in die lijstjes voor.’

Ontslagen

Volgens Van der Wateren heeft de publicatie van rapportcijfers, zoals bijvoorbeeld Elsevier en RTL jaarlijks doen, een direct gevolg voor de instroom van nieuwe leerlingen. Zeker als het om een slecht rapportcijfer gaat: ‘Ik ken scholen waar ze gewoon mensen op straat hebben moeten zetten omdat ze minder aanmeldingen hebben gekregen.’ Volgens Van der Wateren ging het hier om goede scholen die onterecht een laag rapportcijfer hadden gekregen.

Oproep

Werk jij in het onderwijs en herken je dit verhaal? Tip ons! Dit kan via: email of gebruik het [TIP_FORMULIER_LINK].

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Eindexamens
Verkenning Research Opnames Uitzending

50 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Sietze van Loosdregt Samensteller

Sietze van Loosdregt komt van het platteland. En dat zie je terug zijn werk. Zo maakte hij voor De Monitor uitzendingen over megastallen, de Q-koorts en windmolens. Maar ook over sociaal maatschappelijke thema’s als het onderwijs en de sociale dienst. Hij begon zijn werk in Hilversum bij het actualiteitenprogramma Netwerk, en werkte daarna onder meer voor de discussieprogramma’s Rondom 10 en Debat op 2.

Lees verder
@sietze_1

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Wie een goede middelbare school zoekt heeft hem zo gevonden. Want alle schoolprestaties worden bijgehouden. Vooral het slagingspercentage speelt een grote rol. Maar wat zegt dat cijfer? Is een scho...
Alles over dit onderzoek