School reageert: ‘Zonder medicatie kunnen wij deze jongen niet op school houden’

vrijdag 18 maart 2016 Leestijd: 2 min.

Schooldirecteur Bas van Hamburg over het gebruik van ADHD-medicatie op school /

Anne de Blok

Verslaggever

anne.deblok@kro-ncrv.nl

vrijdag 18 maart 2016 Leestijd: 2 min.

Een paar weken terug ontvingen wij een opmerkelijk geluidsfragment in de mail. We horen een ouder, orthopedagoog en mentor met elkaar in gesprek over het probleemgedrag van een kind. Dat zou op school dusdanig uit de hand lopen, dat er nog maar een oplossing lijkt te zijn: of medicatie of naar het speciaal onderwijs. En dat terwijl het kind géén ADHD heeft. We gaan langs bij de school waar het oudergesprek plaatsvond. Waarom dringen zij zo aan op medicatie?

Gisteren publiceerden wij het verhaal van Natascha en haar zoon Faris. Al vanaf de basisschool hebben leraren moeite met Faris' drukke gedrag. Hij zit niet stil, leidt ander klasgenoten af en vertoont behoorlijk opstandig gedrag. Er wordt daarom aan Natascha gevraagd of zij Faris niet kan laten testen op ADHD. Ondanks dat Faris geen ADHD blijkt te hebben, wordt er door de psychiater toch proefmedicatie Ritalin gestart. Want: baat het niet, dan schaadt het niet.

​Medicatie als voorwaarde​

En dat gaat aanvankelijk goed. De scherpe randjes van Faris gedrag zijn eraf en hij kan beter relativeren, zo vertelt de moeder. De school lijkt tevreden, maar Faris zelf is dat niet. De pillen hebben namelijk ook een vervelende kant. Faris krijgt hoofdpijn, kan moeilijk in slaap komen en verliest behoorlijk wat gewicht, aldus de moeder. Natascha wil daarom zo snel mogelijk stoppen met de medicatie, maar dat blijkt niet zonder gevolgen. De middelbare school van Faris’ keuze wil hem alleen toelaten indien hij de medicatie blijft doorslikken.

Mag dat zomaar? Medicatie als voorwaarde stellen om een kind toe te laten op een school? Bas van Hamburg, de directeur van de betreffende middelbare school, vindt van wel. ‘Onze pedagogische aanpak kan een bepaalde groep leerlingen aan en dat zijn leerlingen die de nodige problematiek kennen. De problematiek van deze betreffende leerling hebben wij echter te complex bevonden dat wij zeggen dat we hem zonder medicatie niet aan kunnen.'

​Ultimatum​

En dus werd medicatie als voorwaarde gesteld aan Faris' komst. Maar zonder de school te informeren, besluit Natascha toch om de medicatie te stoppen. Als na zes weken in de brugklas ook de docenten merken dat Faris zijn medicatie niet slikt, moet Natascha op gesprek komen bij de school. Daar krijgt ze het ultimatum voorgelegd: of medicatie of naar het speciaal onderwijs.

​'​Chantage,'​ noemt Natascha het. ​Maar Bas van Hamburg ziet ​dat​ anders. Faris zet namelijk met zijn moeilijke gedrag het pedagogisch klimaat behoorlijk onder druk. ‘De lessen moeten heel vaak ​worden ​onderbroken, ​hij staat regelmatig op de gang en ook andere leerlingen hebben veel​ last van deze jongen. Dat is echt een hele lastige situatie.’ Van Hamburg ​vindt het daarom ​ gerechtvaardigd om ​ouders voor de keuze te stellen: of medicatie, of naar het speciaal onderwijs.

Gaat de school hiermee niet op de stoel van de psychiater zitten? Van Hamburg: 'Wij weten dat wij niet gaan over of medicatie wel of niet wordt voorgeschreven. Dat is een beslissing van de psychiater. Maar als medicatie geen optie blijkt te zijn, dan moet je je wel beseffen dat de ondersteuningsbehoefte van deze leerling dermate groot wordt dat wij hem hier niet kunnen onderwijzen. Hij komt dan mogelijk beter tot zijn recht op het speciaal onderwijs.'

Aanstaande zondag om 22.35 uur is onze tweede uitzending over 'de ADHD-epidemie?' te zien op NPO2. Heb je een tip voor ons? Meld het dan via tip insturen.

Lees meer over

Jeugd en onderwijs De ADHD-epidemie?
Verkenning Research Opnames Uitzending

455 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Anne de Blok

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

In de afgelopen tien jaar is het gebruik van ADHD-medicatie verviervoudigd. In Nederland slikken momenteel ruim 250 duizend mensen pillen tegen hyperactiviteit, impulsiviteit of een korte aandachts...
Alles over dit onderzoek