Onderwijs / Eindexamens

Sander Dekker haalt uit naar scholen die met trucs examenresultaten opkrikken

zondag 06 maart Leestijd: 2 min.

Sander Dekker, staatssecretaris van onderwijs /

Sietze van Loosdregt

Redacteur

zondag 06 maart Leestijd: 2 min.

Scholen blijken zwakke leerlingen uit te sluiten van het eindexamen uit angst voor slechte examenresultaten en daarmee een negatieve beoordeling van de inspectie. Staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) heeft er geen goed woord voor over. ‘Een heel slecht verhaal. Dit mag gewoon niet.’ Dat zegt hij in de uitzending van De Monitor van vanavond.

Het Landelijk Aktiekomitee Scholieren (LAKS) trekt sinds 2012 ieder jaar aan de bel over de meldingen die zij krijgen van leerlingen die door ‘wurgcontracten’ niet mogen deelnemen aan het eindexamen. Scholieren kunnen met zo’n contract vaak tot op het laatste moment worden uitgesloten van de eindexamens. Dekker betreurt de signalen die hij krijgt over deze contracten. ‘Dit mag niet en dit kan niet.’ Hij benadrukt dat hij steeds de Onderwijsinspectie inschakelt zodra hij er weet van heeft.

Het Rotterdamse Cosmicus College legde enkele leerlingen vorig schooljaar zo’n contract voor. Eén van die leerlingen, Oussama Jabba, kreeg 3 weken voor het eindexamen te horen dat hij definitief niet mee mocht doen aan het examen. Hij stond toen twee krappe onvoldoendes die hij met het eindexamen – dat voor 50 procent meetelt – nog op kon halen. De vraag is waarom scholen zo’n leerling uitsluiten. lees ook: Schooldirecteur: ‘Je probeert zwakke leerlingen af te houden van het examen’ zaterdag 05 maart

Volgens voorzitter Andrej Josic van het LAKS gebruiken scholen deze contracten om de examenresultaten op te krikken. Want zwakke leerlingen kunnen die resultaten negatief beïnvloeden. En slechte resultaten kunnen de Inspectie alarmeren.

Marcel van der Knaap, als directeur van LMC Voortgezet Onderwijs verantwoordelijk voor 24 scholen waaronder het Cosmicus College, erkent dat de examenresultaten een rol spelen. Hij heeft de contracten op het Cosmicus College ongedaan gemaakt zodra hij er van hoorde, hoewel hij de gedachte erachter wel begrijpt. Volgens hem streven scholen naar zo goed mogelijke examenresultaten en zoveel mogelijk gediplomeerden. ‘Dan probeer je leerlingen waarvan je kan voorspellen, of denkt te kunnen voorspellen, dat ze het niet gaan halen af te houden van het examen. Want dat werkt weer door in de inspectiebeoordelingen.’

Staatssecretaris Dekker begrijpt niets van deze reactie van de directeur. Alle leerlingen in het examenjaar hebben het wettelijke recht om deel te nemen aan het examen. Bovendien: het eindexamen telt voor 50 procent mee in het eindcijfer, dus een onvoldoende is vaak nog te compenseren. Dekker: ‘Ik zou zeggen: laten we dat nou eens even afwachten. Misschien dat het een leerling is die met heel hard werken het wel haalt. En dan moeten we hem die kans niet onthouden.’

En Oussama Jabba bewees het gelijk van de staatssecretaris, want na ingrijpen van de Inspectie mocht hij alsnog meedoen aan het examen, net als twee andere leerlingen van het Cosmicus College die een contract hadden getekend. Alle drie behaalden hun diploma.

Kijk vanavond De Monitor, om 22:35 uur, NPO2:

class='embed-container'>

Dit artikel is geschreven door:

Sietze van Loosdregt Redacteur

Sietze van Loosdregt komt van het platteland. En dat zie je terug zijn werk. Zo maakte hij voor De Monitor uitzendingen over megastallen, de Q-koorts en windmolens. Maar ook over sociaal maatschappelijke thema’s als het onderwijs en de sociale dienst. Hij begon zijn werk in Hilversum bij het actualiteitenprogramma Netwerk, en werkte daarna onder meer voor de discussieprogramma’s Rondom 10 en Debat op 2.

Lees verder
@sietze_1

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Wie een goede middelbare school zoekt heeft hem zo gevonden. Want alle schoolprestaties worden bijgehouden. Vooral het slagingspercentage speelt een grote rol. Maar wat zegt dat cijfer? Is een school waar iedereen het examen haalt ook meteen een goede school? Of proberen scholen met trucs het aantal geslaagden zo hoog mogelijk te houden?

Alles over dit onderzoek