Rondgang langs grote bedrijven die incassobureaus inhuren: wat is hun moraal?

dinsdag 22 maart 2016 Leestijd: 3 min.

acceptgiro /

Bastiaan Hetebrij

Verslaggever

bastiaan.hetebrij@kro-ncrv.nl

dinsdag 22 maart 2016 Leestijd: 3 min.

Incassobureaus worden in de media regelmatig gehekeld maar hoe zit het met de bedrijven die hen inhuren? In ons dossier Schulden doen we een rondgang langs 10 grote bedrijven en vragen naar hun incassomoraal. Want ook minister Van der Steur van Veiligheid en Justitie vindt dat zij een ‘duidelijke verantwoordelijkheid’ hebben om misleidende en agressieve handelspraktijken tegen te gaan.

Het idee voor een flitsenquête ontstaat na het lezen van de laatste Kamerbrief over incasso van minister Van der Steur. Hij schrijft: ‘Het is van belang dat opdrachtgevers van incassopraktijken erop letten dat het incassobureau professioneel en deskundig is, en integer opereert.’ En dus is de logische vraag: letten bedrijven bij het inhuren op deze criteria? Ook willen we weten of de brancheorganisatie van incassobureau’s een rol speelt bij het opschonen van de sector. Het ministerie ziet daar voor hen namelijk een centrale taak weggelegd.

De tien bedrijven die wij een week geleden benaderden zijn de belangrijkste telecomaanbieders in ons land en de webwinkels Bol.com, Wehkamp en Zalando. Drie van hen (T-mobile, Wehkamp en Tele2) reageren nog niet, Zalando heeft ons nog een antwoord beloofd. In afwachting van hun reacties geven wij hieronder vast een voorlopige tussenstand.

Quote_Bastiaan.jpg

Telecomaanbieder Hollandsnieuwe werkt als enige niet met een incassobureau. Concurrent Simpel huurt het bureau DirectPay in en Bol.com Accountor. Ziggo heeft een ‘uitgebreid intern incassotraject’, maar schakelt uiteindelijk een bureau in, net als Vodafone en KPN (en daarmee ook Telfort en Simyo). De laatste drie vertellen ons niet welke bureaus. KPN zegt wel hoeveel, namelijk zes.

Zorg voor nette incasso

Hoe zorgen ze voor een nette incasso? Voor de hand ligt om alleen te werken met bedrijven die lid zijn van brancheorganisatie voor incasso, de NVI (Nederlandse Vereniging voor gecertificeerde Incasso-ondernemingen). Die stelt immers eisen aan de manier van werken en voert een keurmerk. Oud-minister Opstelten van Veiligheid en Justitie schreef de Tweede Kamer in 2013 al: ‘Ik roep tevens de incassobureaus op die nog niet zijn aangesloten bij een branchevereniging om dat wel te doen.’

We benaderen werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB. Die vinden dat ondernemers ‘héél zorgvuldig’ een incassobureau moeten kiezen, want reputatieschade dreigt. Maar die hoeft volgens hen niet NVI-lid te zijn. ‘Er zijn veel meer goede incassobureaus dan de bureaus die lid zijn van de NVI. Het is daarom niet aan ons om in een dergelijke markt uitsluitend deze aan te bevelen.’

We beginnen te twijfelen aan de impact van de NVI. Maar Bol.com werkt wel met een lid, en Ziggo laat weten dat lidmaatschap een voorwaarde is. Bovendien: ‘Alle communicatie naar debiteuren moet met Ziggo worden overlegd.’ Vodafone houdt impliciet ruimte voor samenwerking met niet NVI-leden: ‘Die bureaus zijn aangesloten bij de NVI of hanteren de richtlijnen van de NVI. Afspraken over een correcte en fatsoenlijke omgang met debiteuren hebben we contractueel vastgelegd met hen.’ En ook KPN lijkt samenwerking met niet-leden niet uit te sluiten: ‘Wij vragen ze te opereren in overeenstemming met de normen en gebruiken die gehanteerd worden door het NVI.’

Ethisch manifest

Simpel’s DirectPay is geen NVI-lid. We vroegen waarom dat geen dealbreaker is. Wat blijkt: Simpel kent de NVI niet. Maar er zijn afspraken. ‘Naast het houden aan wet- en regelgeving hebben we afspraken gemaakt om zeker te stellen dat onze reputatie niet beschadigd wordt door maatregelen van of handelingen door het incassobureau. Met klanten die niet kunnen betalen wordt naar een oplossing gezocht. Klanten die niet willen betalen worden redelijk, maar streng behandeld.’

Zowel Simpel als KPN zeggen hun goede wil te tonen door de ondertekening van het ‘ethisch manifest - van schulden naar kansen’. Daarover schreven we eerder al dat we niet onder de indruk zijn. In dit manifest staat dat debiteuren netjes moeten worden behandeld, maar er is geen controle en er zijn ook geen sancties. Hoe dat de hardnekkige misstanden moet oplossen is ons een raadsel.

Grote bedrijven en werkgeversorganisaties zeggen dus, niet geheel verrassend, netjes te handelen. Maar klopt het ook? Ben jij slecht behandeld door een incassobureau ingehuurd door een van de grote bedrijven? Dan horen we dat graag.

En de branchevereniging? De minister dicht ze een grote rol toe bij het opschonen van de branche. Maar we vragen ons af hoe groot haar invloed eigenlijk is. Heb je meer informatie over de relatie tussen bedrijven en incassobureaus, de rol van de NVI of eventuele misstanden? Mail naar: demonitor@kro-ncrv.nl.

Lees meer over

Werk en inkomen Schulden
Verkenning Research Opnames Uitzending

Schulden

Opnames

Deel jouw ervaring 75 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op zondag 28 april 22:40u, NPO2

222 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Bastiaan Hetebrij Verslaggever

Bastiaan Hetebrij is politicoloog en studeerde in Amsterdam en New York. Hij liep stage bij de Duitse zender Phoenix in Berlijn en werkte als verslaggever bij AT5 en de politieke redactie van RTL-Nieuws. Hij probeert te werken volgens het journalistieke adagium: eerst de feiten, dan het werk, dan de mening en dat doet hij als verslaggever, regisseur en online. Zijn interessegebied is breed. Hij zoekt graag naar belangentegenstellingen, dieperliggende oorzaken en de al dan niet oprechte drijfveren van betrokkenen.

Lees verder
@bhetebrij

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

In Nederland heeft 1 op de 5 huishoudens problematische schulden of loopt het risico om deze te krijgen. Allerlei instanties proberen te helpen, van de gemeentelijke kredietbank tot welzijnswerk. M...
Alles over dit onderzoek