Nieuws De Plasticplaag

Reclame Code Commissie: slogan “100 procent composteerbaar” is misleidend

zondag 15 maart 2020 Leestijd: 1 min.

De reclamezin '100% composteerbaar' op onze koffiebekers is misleidend volgende de Reclame Code Commissie / De Monitor

Karen Geurtsen

Redacteur

karen.geurtsen@kro-ncrv.nl

zondag 15 maart 2020 Leestijd: 1 min.

De Reclame Code Commissie vindt de claim “100 procent composteerbaar” misleidend. Ze deed deze week uitspraak na een klacht van  presentator Teun van de Keuken van televisieprogramma De Monitor. 

De klacht gaat over de wegwerpkoffiebekers die bij de KRO-NCRV worden gebruikt. Die worden net als veel andere duurzame producten, aangeprezen met de claim “100 procent composteerbaar”. Uit onderzoek van De Monitor blijkt dat als een product of verpakking in theorie composteerbaar is, dat niet betekent dat het ook in de praktijk gecomposteerd wordt.

De gft-verwerkers halen deze ’composteerbare’ producten namelijk meestal uit het gft-afval en sturen ze naar de verbrandingscentrale. De overheid adviseert daarom om composteerbare producten, behalve zakken voor in de gft-bak, bij het restafval weg te gooien.
lees ook: Gft-verwerkers: composteerbare producten misleiden consument zaterdag 08 februari

Koffiebeker voldoet aan norm, maar 100 procent mag niet
Mag je er dan wel mee adverteren? Dat is de vraag die Teun van de Keuken stelde aan de Reclame Code Commissie. De verkoper van de koffiebekers vindt van wel. Zij geeft aan dat de koffiebeker is getest en voldoet aan de Europese norm voor compostering.  

Dit klopt, meent de Reclame Code Commissie. Maar het probleem zit in de toevoeging “100 procent”. Volgens de Commissie mag de verkoper “haar koffiebeker ‘composteerbaar’ noemen”, schrijft ze in de uitspraak. “Maar het rechtvaardigt niet de absolute toevoeging ‘100 procent’.”

‘Groter milieuvoordeel gesuggereerd dan kan worden waargemaakt’
Door deze toevoeging wordt immers de indruk gewekt dat de koffiebeker volledig zal composteren, terwijl dit niet kan worden aangetoond. De norm vermeldt namelijk een afbraak van minimaal 90 procent. Door de claim wordt volgens de Commissie daarmee “een groter milieuvoordeel gesuggereerd dan kan worden waargemaakt”.

Over het feit dat de koffiebekers in theorie composteerbaar zijn, maar in de praktijk vooral verbrand worden, laat de Commissie zich in de uitspraak niet uit.
lees ook: 85 miljoen koffiebekers van het Rijk niet gerecycled maar verbrand: ‘Hier balen we ontzettend van’ maandag 10 februari

Meer weten? Kijk hier onze uitzending over composteerbare producten terug.

Lees meer over

Natuur en milieu De Plasticplaag
Verkenning Research Opnames Uitzending

De Plasticplaag

Uitzending

Duizenden zakken gerecyclede plastic snippers liggen te wachten in de polder. Waarom willen fabrikanten ze niet hebben? En doet de staatssecretaris eraan? Zij wil toch naar economie waarin alle plastics opnieuw gebruikt worden? Kijk maandag 8 juni naar onze uitzending!

Deel jouw ervaring 70 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 08 juni 2020 om 22:20  NPO2

400 tips

ontvangen

Dit artikel is geschreven door:

Karen Geurtsen Redacteur

Als vragen stellen je hobby is, dan is er geen betere baan dan onderzoeksjournalist. Daar kwam Karen Geurtsen achter toen ze na haar studies Europees Beleid en Journalistiek & Nieuwe Media stage liep bij weekblad HP/De Tijd. Voor de vraag hoe de PVV werkelijk in elkaar stak, ging zij undercover. Dat resulteerde in een hoop discussie, een boek en een nominatie voor de Mercurs (2010). Na een korte uitstap naar het bedrijfsleven zit ze sinds 2016 zit bij de KRO-NCRV. Karen: 'Het mooie aan De Monitor is dat je het publiek helemaal mee kunt nemen in je eigen zoektocht.’

Lees verder
@karen_geurtsen

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Plastics zijn in één woord fantastisch. We gebruiken ze voor onmisbare producten als brillen, babyflessen en injectienaalden. Ook gebruiken we ze voor ons luxe leven...
Alles over dit onderzoek