Natuur en milieu / Elektrische auto's

Rechter tikt Nissan op vingers na misleidende verkoop van elektrische auto

maandag 12 december 2016 Leestijd: 4 min.

Tipgever is 34 keer weggesleept /

Daan Jansen

Verslaggever

maandag 12 december 2016 Leestijd: 4 min.

Na jarenlang juridisch getouwtrek heeft de rechter eindelijk een oordeel geveld in de zaak tussen tipgever Epko Horstman en de Nissan-dealer die hem een elektrische auto verkocht. De rechter concludeert dat de Nissan Leaf niet de afstand rijdt die beloofd is door de dealer en dat daarmee de koop teruggedraaid moet worden. Epko Horstman krijgt zijn geld terug. ‘Door wat ik meegemaakt heb en vooral de instelling van Nissan wilde ik principieel gerechtigheid,’ zegt onze tipgever in het dossier Elektrische auto’s.

In 2013 koopt Epko Horstman de volledig elektrische Nissan Leaf van ABD Nissan in Drachten. Na de Tesla Model S is de Nissan Leaf de meest verkochte elektrische auto in Nederland. Trots als een pauw vertrekt hij met de belofte dat de auto, zonder ‘m tussendoor op te laden, minstens 130 kilometer kan rijden. ‘Dat was een harde eis van mij toen ik ‘m kocht,’ legt Epko uit die zich uitgebreid liet informeren. ‘Ik wilde zeker weten dat ik ermee van mijn huis in Zoetermeer naar mijn werk in Kampen kon rijden.’ Overigens werd door Nissan in die tijd geadverteerd met een rijbereik tot 199 kilometer.

Graphic_top3.jpg

Volgens Epko gaven de verkopers hem de garantie dat de Leaf tot het einde van de garantietermijn 130 kilometer zou halen, bij normaal rijgedrag op de snelweg en ongeacht de omstandigheden. Al bij de eerste rit komt Epko in de problemen. ‘Na 5 minuten gaf de auto aan dat de eerste bestemming - die nog geen 80 km verderop lag - niet gehaald zou worden. Door te bumperkleven achter een vrachtwagen heb ik de eerste bestemming op het nippertje toch gehaald. Nadat de accu op deze eerste bestemming aan het eind van de dag weer volgeladen was, bleek wederom dat 130 km onmogelijk te overbruggen was via de snelweg,' vertelt hij.

Uiteindelijk doet Epko er 11 uur over om thuis te komen. Gedesillusioneerd belt hij met de Nissan-dealer. Ze laten hem weten dat ze het vervelend vinden dat de auto niet doet wat beloofd is. Hoewel ze volgens Epko in eerste instantie erg begaan zijn met de situatie, verandert de houding snel en komt er geen oplossing. In de maanden daarna strandt hij veelvuldig met zijn Nissan Leaf. ‘Ik ben 34 keer weggesleept en ze laten je letterlijk en figuurlijk langs de weg staan.’

20150706_225857.jpg

Epko Horstman laat het er niet bij zitten en wil een oplossing. Hij probeert er onderling uit te komen. ‘Ik heb mijn best gedaan. Auto terug - geld terug, niets meer niets minder.’ De Nissan-dealer maar ook Nissan Nederland geven niet thuis. Ze willen niks voor hem doen. Ekpo: ‘De dealer stelde zich op het standpunt "pas wat te gaan doen als ze voor het hekje staan" en dat ik had kunnen weten dat de auto een veel lagere actieradius had. Nissan Nederland stelde dat de opgegeven actieradius een puur theoretische actieradius betreft.’

Eerder schreven we al dat de actieradius van elektrische auto’s in praktijk vaak lager uitvalt dan in theorie haalbaar zou moeten zijn. De resultaten van de Europese NEDC-test zijn niet representatief. Toch gebruiken autoproducenten deze gegevens om hun elektrische auto’s aan te prijzen. Epko wist dat het maximale aantal niet realistisch was, maar verwachtte wel dat de veel lagere afstand van 130 kilometer gehaald zou worden. Ook dat bleek niet het geval.

Epko voelt zich bedrogen en spant een rechtszaak aan. Om de discussie over het rijbereik van zijn Nissan Leaf te beslechten, worden er door de rechter twee deskundigen aangesteld die zijn auto testen. De deskundigen stellen vast dat er niks mis is met de auto en de accu. Maar haalt zijn auto de beloofde kilometers? De deskundigen maken twee testritten met allemaal nauwkeurige apparatuur aan boord. Tijdens ideale omstandigheden haalt de auto één keer 98 kilometer en één keer 101,5 kilometer.

Schadevergoeding

Uiteindelijk oordeelt de rechter dat de dealer een belofte heeft gemaakt die de elektrische auto ‘bij lange na’ niet waar kon maken. Daardoor is er een onrechtmatige verkoop gedaan en veroordeelt de rechter de Nissan-dealer tot het terugbetalen van het aankoopbedrag van de Nissan Leaf. Daarnaast draait Nissan-dealer ABD uit Drachten op voor de kosten van de deskundigen en de juridische kosten. Ook moeten ze Epko een schadevergoeding betalen voor de extra laadbeurten die hij heeft moeten doen om toch zijn bestemmingen te kunnen halen.

‘Het heeft me veel geld, negatieve energie en tijd gekost. Hoewel ik de rechtszaak gewonnen heb, blijf ik nog steeds met zo’n 30.000 euro schade achter. Ik heb dat verlies genomen en had financieel gezien wellicht beter kunnen schikken,’ zegt een vastberaden Epko. Maar hij wilde niet schikken, met de rechtszaak wilde hij een punt maken.

‘Puur uit principe heb ik stand gehouden: de arrogantie van de macht laat een burger tot de grond toe afbranden en letterlijk en figuurlijk in de kou staan. En als de rechtszaak dan de verkeerde kant op dreigt te vallen dan kopen ze het even af en willen ze in veel gevallen dat je een geheimhoudingsverklaring tekent. Deze keer zijn ze de verkeerde tegengekomen,' zegt onze tipgever. Hij denkt dat hij hiermee de ban heeft gebroken. ‘Gelukkig biedt deze uitspraak van de rechter perspectief voor andere gedupeerde elektrische rijders.’

lees ook: Hoe misleidend zijn de gegevens over het rijbereik van elektrische auto’s? zondag 31 juli

Epko is niet de enige die ontevreden is over de beloofde actieradius. Verschillende eigenaren van volledig elektrische auto’s melden zich. Een Nissan Leaf-rijder sluit zich aan bij de kritiek. Hij bezit een oudere versie. ‘Nissan beweert dat een afstand van 160 km haalbaar moet zijn. We hebben de Nissan nu een jaar en onder verschillende omstandigheden mee gereden, maar ik ben nog nooit ook maar in de buurt van de 160 km gekomen. Bij heel voorzichtig rijden schat ik de maximale range op zo’n 120 km.’

Het is onduidelijk welke gevolgen de uitspraak van de rechter heeft voor Nissan en andere producenten van elektrische auto’s. Heeft het gevolgen voor de manier waarop autofabrikanten reclame mogen maken voor elektrische auto’s? En kunnen meer mensen hun geld terugkrijgen?

Geen commentaar

We hebben ook ABD Nissan, de dealer waar Epko zijn elektrische auto kocht, om een reactie gevraagd, maar zij willen niet reageren.

Ons onderzoek gaat door. Heb jij ervaring met het kopen van een volledig elektrische auto en voldoet het niet aan de verwachtingen en beloftes? Stuur dan jouw verhaal naar tip insturen.

Natuur en milieu / Elektrische auto's

Heb je een elektrische auto die niet doet wat je beloofd is?

Deel jouw ervaring

Daan Jansen

Verslaggever

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Daan Jansen Verslaggever

Daan Jansen stort zich het liefst op verhalen van mensen die tastbaar in de problemen zijn gekomen door falend beleid. Hij wil complexe systeemfouten in onze samenleving inzichtelijk maken voor iedereen, en gaat daarbij de confrontatie met verantwoordelijken niet uit de weg. Met zijn onthullingen hoopt hij te kunnen bijdragen aan een oplossing voor gedupeerden, zodat de samenleving er een stukje beter van wordt.

Lees verder
@daanpj

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

De overheid zet vol in op elektrisch rijden en veel autofabrikanten hebben inmiddels een (deels) op stroom rijdende auto in het assortiment. Het kwetsbare punt van deze auto's is het rijbereik. Heel ver kun je er over het algemeen nog niet mee rijden, maar hoe eerlijk wordt hierover door verkopers en automerken over gecommuniceerd?

Alles over dit onderzoek