Onderwijs / Onderwijs

Reactie school op kritiek: ‘Soms is teleurstelling onvermijdelijk’

vrijdag 02 februari 2018 Leestijd: 3 min.

De democratische school DOE040 in Veldhoven. / De Monitor

Sietze van Loosdregt

Redacteur

vrijdag 02 februari 2018 Leestijd: 3 min.

De democratische school DOE040 ‘betreurt’ het verhaal dat De Monitor onlangs plaatste over de 15-jarige Julie die de school twee jaar bezocht. Julie en haar moeder Mary Bal stellen dat zij niets geleerd heeft op DOE040 en zich ‘verveeld’ heeft. ‘We vinden deze situatie erg vervelend voor Julie,' schrijft de school. Maar die reactie komt pas na enig aandringen.

Lees de volledige reactie van DOE040 onderaan dit artikel

Bal schreef haar dochter in op DOE040 omdat Julie de druk op de reguliere school die zij bezocht niet aankon vanwege ernstige vermoeidheidsklachten. Maar drie jaar later – haar vermoeidheidsklachten zijn inmiddels voorbij – zit Julie op een reguliere VWO, in de brugklas. Ze zou gezien haar leeftijd nu in de vierde van de middelbare school moeten zitten. De school wilde haar alleen inschrijven in de brugklas omdat, zo stelt Bal, ze niet aan kon tonen dat haar dochter überhaupt lessen had gevolgd op DOE040.

lees ook: Julie ging 2 jaar naar particuliere school, maar leerde niets zaterdag 27 januari

In eerste instantie wilde directeur Jacqueline van Ewijk niet reageren op het verhaal van Julie, maar wees zij ons enkel op de verantwoordelijkheid van de ouders wanneer ze voor deze school kiezen.

Na verschijning van het artikel plaatst de school wel een reactie op onze Facebook-pagina: ‘Wij betreuren de berichtgeving over onze school door De Monitor. Vanwege de privacy van een oud-leerling kunnen we niet inhoudelijk ingaan op de situatie in bovenstaand bericht. Dit maakt dat het bericht een zeer eenzijdige kijk op het onderwijs op onze school biedt.’

De Monitor heeft directeur Van Ewijk meermaals verzocht om ook haar kant van het verhaal in onze uitzending te vertellen. En vooral om uitleg te geven over het democratische onderwijsproces. Wat doen zij anders dan reguliere scholen? Zou het zo kunnen zijn dat democratisch onderwijs wellicht voor het ene kind minder geschikt is dan voor het andere? Uiteindelijk werd in de zogenoemde communicatiekring van de school besloten niet op ons verzoek voor een interview in te gaan. In deze communicatiekring zijn zowel leerlingen als medewerkers van de school vertegenwoordigd.

Nu wil de school toch een uitgebreide schriftelijke reactie geven op Julie’s verhaal. Hierin reageert de school op de inhoudelijk kritiek die Julie en haar moeder hebben op DOE040.

En die kritiek is stevig. Zo stelt Mary: ‘Julie werd zo ontzettend aan haar lot overgelaten, ze verdronk gewoon. (…) Dit is geen school. Wij noemden het een ontzettend dure kinderopvang.’ De school schrijft: ‘DOE040  werkt op basis van vrijheid en gelijkwaardigheid, waarbij de nieuwsgierigheid van het individu bepaalt hoe een schooldag invulling krijgt. (…) Door de vrijheid leren leerlingen wat ze écht willen en ze leren op welke manier zij hun eigen doelen kunnen bereiken. Zo leren zij verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leven.’

Door de vrijheid leren leerlingen wat ze écht willen en ze leren op welke manier zij hun eigen doelen kunnen bereiken.democratische school DOE040

Bal stelt het verwijt gekregen te hebben dat zij als ouder niet genoeg ‘ontschoold’ zou zijn. Ontscholen is een begrip dat we vaker horen over democratisch onderwijs. Bal: ‘Dat is het toverwoord. (…) Als je als ouder op school komt en je hebt een klacht dan zeggen ze: 'Nee, je moet ontscholen'. Jullie zitten vast in het oude systeem.’

Soms zijn er zoveel verwachtingen dat teleurstelling onvermijdelijk is.democratische school DOE040

De school beaamt dat de overstap naar democratisch onderwijs soms lastig is. ‘Wij weten dat de vrijheid in eerste instantie wat overweldigend kan aanvoelen. Ook voor ouders. Het is niet altijd makkelijk om te vertrouwen in de onbevangen nieuwsgierigheid van een kind, zonder cijfermatige terugkoppeling zoals dat in het reguliere onderwijs het geval is. (…) Soms zijn er zoveel verwachtingen dat teleurstelling onvermijdelijk is.’

Lees de hele reactie van de school hieronder. 

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in dit onderzoek? Iedere twee weken stuur ik een nieuwsbrief met de ontwikkelingen in ons onderzoek naar onderwijs. Abonneer je hier.

Dinsdag 6 februari in De Monitor: De vrijheid van particuliere scholen. 21:25 uur op NPO2.


Volledige reactie DOE040:

We vinden deze situatie erg vervelend voor Julie. Zij en haar ouders zijn teleurgesteld over de gang van zaken en dat betreuren we. We herkennen onszelf niet in het beeld dat zij schetsen.

DOE werkt op basis van vrijheid en gelijkwaardigheid, waarbij de nieuwsgierigheid van het individu bepaalt hoe een schooldag invulling krijgt. Voor alle reguliere schoolvakken zijn hier bevoegde docenten aanwezig. Daarnaast is er een rijke leeromgeving gecreëerd met o.a. een keuken, een kinderboerderij, een werkplaats, een atelier, een muziekruimte en een theater. Leerlingen kunnen hier naar behoefte gebruik van maken.

Door de vrijheid leren leerlingen wat ze écht willen en ze leren op welke manier zij hun eigen doelen kunnen bereiken. Zo leren zij verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leven. Dagelijks is er per tien leerlingen minimaal één begeleider aanwezig om de leerlingen hierbij te ondersteunen.

Wij weten dat de vrijheid in eerste instantie wat overweldigend kan aanvoelen. Ook voor ouders. Het is niet altijd makkelijk om te vertrouwen in de onbevangen nieuwsgierigheid van een kind, zonder cijfermatige terugkoppeling zoals dat in het reguliere onderwijs het geval is. We besteden veel tijd aan dit proces en geven ouders veel gelegenheid om hierover met ons in gesprek te gaan.

Soms zijn er zoveel verwachtingen dat teleurstelling onvermijdelijk is. Mochten ouders of leerlingen na verloop van tijd - dat kan na één jaar zijn, maar ook na 16 - ervoor kiezen DOE te verlaten, dan kijken we gezamenlijk naar een geschikte volgende stap en scheiden onze wegen. De leerling staat te allen tijde centraal.

Dit artikel is geschreven door:

Sietze van Loosdregt Redacteur

Sietze van Loosdregt komt van het platteland. En dat zie je terug zijn werk. Zo maakte hij voor De Monitor uitzendingen over megastallen, de Q-koorts en windmolens. Maar ook over sociaal maatschappelijke thema’s als het onderwijs en de sociale dienst. Hij begon zijn werk in Hilversum bij het actualiteitenprogramma Netwerk, en werkte daarna onder meer voor de discussieprogramma’s Rondom 10 en Debat op 2.

Lees verder
@sietze_1

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek