Gezondheid en zorg / Crisis in het ziekenhuis

Prinses Máxima Centrum: ‘Artsen veel tijd kwijt aan administratie door niet uitwisselen van medische gegevens.’

zaterdag 11 mei 2019 Leestijd: 2 min.

Moeder bij haar kind in ziekenhuis / ANP

Huub Floor

Verslaggever

zaterdag 11 mei 2019 Leestijd: 2 min.

‘Uw kind heeft leukemie.’ Met die boodschap werd Angelique van Zuidam-Booms vijf weken na de geboorte van haar zoontje geconfronteerd. Inmiddels heeft hij geen kanker meer en lijkt alles goed te gaan. Behalve het uitwisselen van zijn medische gegevens tussen verschillende zorgverleners.

Angelique heeft zelf een grote map met alle medische gegevens van haar zoontje: ‘Door te knippen en te plakken vanuit verschillende ziekenhuissystemen, heb ik zelf alle informatie bij elkaar gesprokkeld en uitgeprint. Als we dan ergens heen gaan, dan weet ik in ieder geval zeker dat alle informatie beschikbaar is.’

Dat is volgens Angelique nodig omdat zorgverleners vaak niet goed op de hoogte zijn van elkaars werk en de laatste stand van zaken: ‘In het begin van de ziekte hadden we te maken met twee verschillende ziekenhuizen. Hele simpele dingen waren niet van elkaar bekend. In het ene ziekenhuis werden medicijnen voorgeschreven, maar de collega’s in het andere ziekenhuis konden dat dan weer niet zien. Of dan vroeg de arts zich af of mijn zoontje gegroeid was, want hij kon dat nergens terugvinden. Vervolgens moest er dan weer gebeld en gefaxt worden met het andere ziekenhuis voor dat soort simpele informatie.’ 

lees ook: ‘Ziekenhuizen weten vaak totaal niet van elkaar wat ze precies doen’ zaterdag 27 april

Artsen veel tijd kwijt aan administratie

Het zoontje van Angelique is inmiddels vrij van kanker, maar wordt nog wel regelmatig gecontroleerd. Dat gebeurt in het Prinses Máxima Centrum, het gloednieuwe centrum waar alle kinderen met kanker in Nederland centraal worden behandeld. Maar ook daar is het uitwisselen van informatie niet altijd op orde. 

Bij een controlebezoek ontdekte Angelique dat de behandelend arts niet in de oude dossiers van haar zoontje kon, die nog in een ander ziekenhuis lagen. Om dat op te lossen zou de arts ‘s avonds thuis inloggen in het systeem van het oude ziekenhuis en zich voorbereiden op de patiënten die ze de volgende dag moet behandelen. ‘Maar omdat onze afspraak niet goed in de agenda stond, wist de arts niet dat wij op bezoek kwamen. Tijdens het consult bleek dat ze niet bij de gegevens kon. Ze kon dus niet zien wat er allemaal was gebeurd in het verleden,’ aldus Angelique.  

Het Prinses Máxima Centrum geeft aan dat alle artsen nog steeds toegang hebben tot de systemen van hun vorige werkgever. Maar omdat er geen directe toegang is tot die systemen, zijn artsen veel tijd kwijt aan administratie. Net als Angelique zouden ze graag zien dat de uitwisseling van gegevens in de toekomst makkelijker wordt: ‘De kwaliteit van de zorg zou er bij gebaat zijn als we de uitwisseling van patiëntgegevens tussen zorgprofessionals en met de patiënten zelf op een veilige wijze zouden kunnen standaardiseren, zodat zonder administratieve last, optimale uitwisseling van gegevens kan plaatsvinden.’

Herseninfarct 

Niet alleen tussen ziekenhuizen gaat het uitwisselen van gegevens lastig. Ook de huisartsenpost kan niet altijd direct bij alle gegevens, zo ondervond Angelique toen ze vorig jaar met haar zoon op bezoek moest. Ze werd na controle naar huis gestuurd omdat er niets ernstigs met haar zoontje leek te zijn.

Achteraf bleek hij meerdere herseninfarcten te hebben gehad. ‘Ik denk dat als de huisartsenpost in het dossier van mijn zoontje had gekund, hij niet met een herseninfarct weer naar huis was gestuurd. Ik vind het ongelofelijk dat al die medici niet gewoon bij het dossier van mijn zoon kunnen, ook al ligt dat op een andere plek. Ik heb dus nu altijd mijn map met alle informatie bij me, dan heb ik het in ieder geval in eigen hand.’ 

 Heb jij ook ervaring met het gebrek aan delen van medische gegevens in de zorg? Deel dan jouw verhaal hier en help ons onderzoek verder! 

Wil je op de hoogte blijven van dit onderzoek? Schrijf je dan onder dit artikel in voor onze nieuwsbrief!

Dit artikel is geschreven door:

Huub Floor Verslaggever

Huub Floor is een dertiger met een ziel van een doorgewinterde onderzoeksjournalist. Met flair, uitdagend en soms tot op het randje maakt hij verhalen. Maar niet voordat onomstotelijk vast staat dat wat hij onderzoekt ook klopt. Daarom schuwt hij het ook niet om dikke stapels documenten door te spitten waarbij hij snel tot de kern komt. Een lekker verhaal is leuk, maar het moet wel kloppen.

Lees verder
@huubfloor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Na twee uitzendingen over de personeelstekorten gaan we nu de problemen bij de uitwisseling van patiëntengegevens onderzoeken.
Alles over dit onderzoek