Wet-en regelgeving / Politie Online

Politie publiceert uitgebreide instructies over gebruik beeld bij social media

vrijdag 25 mei 2018 Leestijd: 1 min.

Archieffoto politie / ANP

Thomas Mulder

Datajournalist

Judith Meulendijks

Redacteur

vrijdag 25 mei 2018 Leestijd: 1 min.

De politie heeft een nieuw document opgesteld waarbij agenten beter worden geïnstrueerd om de herleidbaarheid van personen te minimaliseren via beelden op social media. Dat blijkt uit het document Beeld op social media dat sinds deze week in gebruik is genomen. Uit het onderzoek Politie Online bleek dat de politie soms te veel persoonsgegevens liet zien in uitingen op social media, zoals in Twitter- of Facebook-berichten. Verdachten en slachtoffers waren hierdoor herleidbaar naar een identiteit of adres.

Halverwege februari gaf de politie al aan bezig te zijn met nieuwe instructies op het gebied van gebruik van beelden op social media. In het document Beeld op social media wordt duidelijk dat de politie de kritiek uit onze voorgaande uitzendingen serieus heeft genomen. In een acht-pagina-tellende instructie krijgen agenten duidelijke richtlijnen om zich aan te houden voordat ze een foto op social media plaatsen.

Betere instructie

Agenten worden geïnstrueerd om beter te letten op herleidbare kenmerken zoals: persoonskenmerken, woningen, locaties, vervoersmiddelen, voorwerpen en geluid. Zo geeft de instructie nadrukkelijk aan dat gezichten, maar ook tatoeages, sieraden, opvallende kleding/haardracht en postuur onherkenbaar moet zijn in een foto of op een video. Verder laat de instructie een paar voorbeelden zien hoe het wel en niet moet.

In onze eerste uitzending van het onderzoek Politie online werd al duidelijk dat de politie te veel persoonsgegevens liet zien op social media. De politie vond eindredactie op social media niet nodig, waarna wij in een tweede uitzending dieper ingingen op informatie die via social media wordt verspreid en die eigenlijk in een politiedossier thuishoort en dus geheim hoort te blijven.

Klachtenloket

Wél richtte de politie eerder al een klachtenloket op, waarbij mensen die op social media te zien zijn een klacht kunnen indienen. Begin april werd duidelijk dat er inmiddels 13 klachten waren ontvangen.

Dit artikel is geschreven door:

Thomas Mulder Datajournalist

Het oog wil ook wat en daarom hebben we Thomas Mulder in ons team. Hij is naast journalist ook ontwerper en voorziet artikelen, online producties en video’s van graphics. Daarnaast werkt Thomas ook inhoudelijk mee aan verschillende onderzoeken en daarbij zet hij innovatieve technieken in zoals geolocating en scraping. Met zijn creativiteit en multifunctionaliteit zorgt hij voor de nodige dynamiek in de dossiers.

Lees verder
@thomassmulder

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

De politie begeeft zich niet alleen op straat, maar de laatste jaren ook steeds meer online. Er worden politieberichten op internet geplaatst en wijkagenten tonen hun werk op social media zoals Twitter, Facebook en Instagram. De politie wil transparant zijn en hoopt op meer aansluiting met de samenleving. Hoe gaan agenten te werk als zij twitteren of als zij een vlog maken? Wordt altijd voldoende rekening gehouden met de privacy van mensen die via politieberichten online verschijnen?

Alles over dit onderzoek