Wet-en regelgeving / Politie Online

Politie ontvangt 13 klachten via formulier over privacy in socialmedia-berichten

woensdag 04 april 2018 Leestijd: 1 min.

Minister Grapperhaus op het binnenhof in Den Haag. / ANP

Jerry Vermanen

Datajournalist

Thomas Mulder

Datajournalist

woensdag 04 april 2018 Leestijd: 1 min.

De politie heeft 13 klachten ontvangen via een formulier op hun website, waarmee burgers kunnen klagen over socialmedia-berichten van agenten met daarin privacygevoelige informatie. Dat blijkt uit de beantwoording van Kamervragen door minister Ferdinand Grapperhaus van het ministerie van Justitie en Veiligheid, gesteld door D66 (Monica den Boer en Kees Verhoeven).

Het ‘klachtenloket’ is in november 2017 geopend naar aanleiding van onze uitzending over agenten die privacygevoelige informatie over verdachten en slachtoffers op social media plaatsen. Van de dertien klachten zijn er vijf die niets met het onderwerp te maken hebben. Bij de overige acht klachten zijn inmiddels twee personen in het gelijk gesteld: deze berichten zijn van social media verwijderd. Dat betekent dat zes klachten nog in behandeling zijn.

Uit de beantwoording van de Kamervragen blijkt ook dat de nieuwe socialmedia-instructie voor agenten nog op zich laat wachten. In deze bijgewerkte richtlijnen wordt opgenomen dat geen tot personen herleidbare informatie mag worden geplaatst, behalve als expliciet toestemming is gevraagd. In februari berichtten wij al dat aan deze instructies wordt gewerkt. Naar verwachting worden de richtlijnen in april vastgesteld.

D66-Kamerlid Monica den Boer vindt het vreemd dat beelden tijdens de klachtenprocedure op social media blijven staan. 'Het lijkt mij niet meer dan logisch dat bij een klacht over beelden op social media, zo’n bericht offline wordt gehaald. Wanneer de klacht ongegrond blijkt, kan het altijd weer terug online worden gezet. Deze gang van zaken zullen wij in een volgend debat met de minister aankaarten.'

Ook antwoorden Raad Amsterdam

D66 stelde eerder al raadsvragen over de communicatie van de politie op social media in de Amsterdamse gemeenteraad. Deze waren vooral gericht op de video’s van politievlogger Tess, waarin te veel privacygevoelige gegevens worden gedeeld. Op 12 december diende fractievoorzitter van D66 in Amsterdam, Reinier van Dantzig, de vragen in. Eind maart zijn de vragen beantwoord.

‘Het is voor politiemedewerkers op geen enkele manier toegestaan het ambtsgeheim te schenden, of om herleidbare adressen in beeld te brengen,’ antwoordt het College van Burgemeester en Wethouders. ‘Vlogs zijn geen uitzondering. De eenheid Amsterdam let daar scherp op, politiemedewerkers die vloggen worden daarbij ondersteund door de afdeling communicatie. Zij krijgen informatie en training. Daarbij wordt nadrukkelijk ingegaan op de wet- en regelgeving rond privacy. Posts die toch herleidbaar zijn of blijken worden verwijderd of aangepast,’ luidt het antwoord op de vraag hoe Amsterdamse politie voorkomt dat slachtoffers en daders herleidbaar zijn in social media-uitingen.

Wet-en regelgeving / Politie Online

Oproep klachtenformulier social media

Personen die via het formulier een klacht indienen over berichten krijgen terugkoppeling over hun klacht. Wij horen dan ook graag of jij een klacht hebt ingediend, of dat nog gaat doen. Vul dan ons tipformulier in!
Deel jouw ervaring

Jerry Vermanen

Datajournalist

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Jerry Vermanen Datajournalist

Jerry Vermanen werkt op de dataredactie van KRO-NCRV. Hij zoekt altijd naar meetbare en controleerbare gegevens voor de basis van zijn verhalen. Meningen zijn leuk voor feestjes en verjaardagen, maar feiten maken journalistieke verhalen de moeite waard. Uitzoomen voor het grotere plaatje, en inzoomen voor het menselijke verhaal.

Lees verder
@jerryvermanen

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

De politie begeeft zich niet alleen op straat, maar de laatste jaren ook steeds meer online. Er worden politieberichten op internet geplaatst en wijkagenten tonen hun werk op social media zoals Twitter, Facebook en Instagram. De politie wil transparant zijn en hoopt op meer aansluiting met de samenleving. Hoe gaan agenten te werk als zij twitteren of als zij een vlog maken? Wordt altijd voldoende rekening gehouden met de privacy van mensen die via politieberichten online verschijnen?

Alles over dit onderzoek