Verkeer en vervoer / Verkeersveiligheid

Politie geeft toe nauwelijks te handhaven in 30 km/u zones

zondag 14 mei Leestijd: 2 min.

Van Hasselt 2 /

Saskia Adriaens

Verslaggever

zondag 14 mei Leestijd: 2 min.

De hoogste baas van de verkeerspolitie zegt dat ze niet handhaven in 30 km/u zones als die niet goed zijn ingericht. Egbert-Jan van Hasselt: ‘30 km/u zones zijn over het algemeen zeer sober ingericht. Dat betekent dat ze niet voldoen aan de inrichtingseisen. Het Openbaar Ministerie (OM) heeft aangegeven dat als het niet voldoet aan die eisen we zeer terughoudend moeten zijn met het gebruik maken van verkeershandhaving om een misser in de inrichting te corrigeren.’

Hij reageert hiermee op een enquête onder 203 gemeenten, die we hebben gehouden voor het dossier Verkeersveiligheid. Uit die enquête blijkt dat 67 procent van de gemeenten vindt dat er te weinig wordt gehandhaafd in 30 km/u zones. Ook cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) laten zien dat er zeer sporadisch snelheidsbekeuringen worden uitgeschreven in 30 km/u zones. Van de bijna 8 miljoen snelheidsbekeuringen in 2016 werden er 5467 in een 30 km/zone uitgeschreven. Dat is slechts 0,1 procent van het totaal.

Volgens Van Hasselt is handhaving een sluitstuk en mag een wegbeheerder verkeersveiligheid niet uitbesteden. ‘Dat moet je zelf oppakken en daar hoort de politie met haar handhavingstaak bij. Wij willen zeker handhaven in een gebied dat in principe goed is ingericht en waar nog overtredingen kunnen plaatsvinden. Maar het lijkt mij niet verstandig om te gaan handhaven in een gebied dat per definitie niet goed in is gericht.’


De politie komt in de praktijk wegen tegen waar slechts een bord met 30 km/u is neergezet, maar waar nauwelijks beperkingen (zoals drempels) van snelheid worden opgelegd. Van Hasselt: ‘Als je een woonbuurt inricht als 30 km-weg zodat een voetganger, lees klein kind, en een auto elkaar veilig kunnen ontmoeten dan moet je het wel zo inrichten dat een auto ook niet harder kan dan 30.'

De gebrekkige inrichting van wegen is volgens Van Hasselt een ‘groot probleem’: ‘Dat betekent dat per definitie een woonbuurt waar iedereen denkt zich veilig te kunnen bewegen, in principe niet veilig genoeg is. Ik denk dat daar een behoorlijke inhaalslag moet worden gemaakt in de inrichting.’

Vorig jaar vielen 629 doden in het verkeer, het grootste gedeelte op gemeentelijke wegen (59 procent). In 30 km/u zones vielen in 2016 30 doden.

Vanavond om 22:35 uur in De Monitor op NPO2.

Dit artikel is geschreven door:

Saskia Adriaens Verslaggever

'Ogen openen en gedachten kantelen’, dat is de grootste drijfveer van Saskia Adriaens. De eerste jaren na haar studie journalistiek heeft zij als freelancer voor multiculturele televisie (MTNL) gewerkt en geschreven voor diverse media zoals kranten, Opzij en Oneworld. Tien jaar geleden alweer is zij begonnen bij de publieke omroep. Als verslaggever heeft ze reportages gemaakt in binnen- en buitenland, voor onder andere de actualiteitenrubriek Netwerk, Altijd Wat, Brandpunt Profiel, Kruispunt en sinds 2015 voor De Monitor. Vooral sociaal-maatschappelijke onderwerpen zoals de multiculturele samenleving, vluchtelingenproblematiek, vrouwenrechten, onderwijs en opvoeding hebben haar interesse. Maar zoals Einstein ook al zei: ‘Ik heb geen speciaal talent, ik ben vooral razend nieuwsgierig!’

Lees verder
@sadriaens

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Het aantal ernstig gewonden en het aantal doden in het verkeer is de laatste jaren gestegen. Burgers, gemeenten en deskundigen roepen dat er weer meer gehandhaafd moet worden. De meeste ongevallen komen door te hard rijden, alcoholgebruik en afleiding (mobiele telefoon). Zou meer handhaving leiden tot minder slachtoffers in het verkeer? En zo ja waarom gebeurt dat dan niet meer? Het aantal bekeuringen daalde van 9,6 miljoen in 2007 naar 6,6 miljoen in 2015. Het aantal staandehoudingen is van 1,5 miljoen in 2007 gedaald naar 250.000 in 2015.

Alles over dit onderzoek