Wet-en regelgeving / Politie, waar is mijn aangifte?

Politie erkent dat de burger onvoldoende wordt geïnformeerd

vrijdag 22 november 2013 Leestijd: 1 min.
Redactie de Monitor

editor

vrijdag 22 november 2013 Leestijd: 1 min.

Plaatsvervangend korpschef Ruud Bik van de Nationale Politie vindt dat politiemensen te veel zijn gericht op opsporing en te weinig servicegericht zijn. Dat zegt Ruud Bik in reactie op ons onderzoek op de Altijd Wat Monitor. Daaruit blijkt dat de grootste ergernis is dat mensen na het doen van een aangifte niks meer horen. "Ik begrijp het gevoel en dat komt omdat politiemensen vaak veel tijd besteden aan opsporing en te weinig aan het terug melden aan de burger wat ze aan de zaak hebben gedaan", aldus de plaatsvervangend korpschef.

De Nationale Politie wil daarom vanaf 1 januari 2014 burgers die het slachtoffer zijn van straatroof en overvallen binnen 2 weken op de hoogte brengen van het onderzoek. Dit gebeurt nu al bij slachtoffers van een woninginbraak.

De Nationale Ombudsman, Alex Brenninkmeijer, concludeerde ook al dat de serviceverlening van de politie beter moet. "De belangrijkste klacht die bij ons binnenkwam is dat men aangifte heeft gedaan en niks meer hoort van de politie en dat is heel frustrerend", aldus Alex Brenninkmeijer.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie de Monitor editor
Lees verder
@de_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

maandag 01 december 2014

Kijk onze reportage(s) terug

Meer weten?

Van alle aangiftes die bij de politie worden gedaan, leidt maar 5% tot een veroordeling. Hoe kan dit? Wat gebeurt er met de aangiftes bij de politie? En hoe eenvoudig en veilig is het om aangifte t...
Alles over dit onderzoek