PO-Raad: ‘Te weinig ondersteunende functies in het basisonderwijs’

donderdag 07 januari 2016 Leestijd: 1 min.

Plaatje Rinda /

Stephanie Sint Nicolaas

Redacteur

stephanie.sintnicolaas@kro-ncrv.nl

donderdag 07 januari 2016 Leestijd: 1 min.

Wat kunnen schooldirecteuren en –besturen doen om werkdruk bij leraren weg te nemen? Voor ons dossier Onderwijs gaan we langs bij de PO-Raad, de vertegenwoordiger van de schoolbesturen in Nederland. Tijdens het interview met voorzitter Rinda den Besten komt zij steeds terug op één specifiek punt: het gebrek aan ondersteunend personeel in het onderwijs.

Volgens Den Besten zijn er op elke honderd werknemers in het basisonderwijs maar drie mensen met een ondersteunende functie. Ter vergelijking: in het MBO zijn dat er bijna vijf keer zo veel: 14 op 100. Secretaresses, conciërges en onderwijsassistenten kunnen docenten veel werk uit handen nemen door bijvoorbeeld het regelen van de administratie en het schoonhouden van de school. Maar in het basisonderwijs zijn er niet veel mensen met zo’n functie, waardoor docenten dat soort klussen zelf moeten regelen.

Verbazingwekkend

Rinda den Besten vindt dat verbazingwekkend: ‘Stel je voor dat je op een groot kantoor maar een paar mensen in dienst zou hebben voor alle ondersteunende zaken zoals het beheren van de receptie en het opnemen van de telefoon? Dat zou ondenkbaar zijn in het bedrijfsleven. Maar op basisscholen vinden we dat allemaal prima.’

Reageren? Dat kan via: tip insturen.

Zondag 10 januari om 22:35 uur op NPO2 zie in onze uitzending over werkdruk onder basisschooldocenten de uitgebreide reactie van de PO-Raad.

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2067 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Stephanie Sint Nicolaas Redacteur

Stephanie Sint Nicolaas voltooide na een bachelorstudie geschiedenis een master Journalistiek en Nieuwe Media. Ze werkte voor zowel radio (Radio 1) als voor verschillende journalistieke televisieprogramma's (Knevel en van den Brink, Rondom 10, Debat op 2, Altijd Wat). In haar vrije tijd fotografeert ze graag en net als in haar redactiewerk is het doel om bijzondere verhalen van mensen in beeld te brengen. Voor De Monitor deed ze research, en filmt en monteert ze nu video's voor social media.

Lees verder
@stephsint

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek