Pech onderweg: kapotte rolstoel opgehaald, gehandicapte niet

vrijdag 27 mei 2016 Leestijd: 2 min.

Schermafbeelding 2016-05-27 om 15.58.44 /

Justus Cooiman

Redactie

justus.cooiman@kro-ncrv.nl

vrijdag 27 mei 2016 Leestijd: 2 min.

Een vrouw in een elektrische rolstoel strandt in het centrum van Utrecht door een lekke band. Ze belt het bedrijf waarmee haar gemeente een onderhoudscontract heeft. Snel is iemand ter plaatse. Maar wat gebeurt er: de monteur wil alleen de rolstoel meenemen, maar niet de gehandicapte vrouw. ‘Ze wilden me gewoon achterlaten!’

Ze bedankt vriendelijk voor de moeite en regelt het zelf wel. De vrouw wacht in haar kapotte rolstoel op een terras totdat haar vriend haar komt ophalen. ‘Vroeger kwam iemand gewoon de band plakken en kon ik daarna weer door. Maar sinds de nieuwe wet ben je je rolstoel gelijk een paar dagen kwijt en moet je jezelf maar zien te redden.’

Deze tipgeefster, die anoniem wil blijven, reageert op het verhaal van Niek van de Adel. Hij trok onlangs aan de bel. Van de Adel moet zijn aangepaste rolstoel inleveren, omdat hij 10 kilometer verderop gaat wonen. In zijn nieuwe gemeente moet hij maar een nieuwe aanvragen. Uit zijn verhaal wordt duidelijk dat de overdracht en van hulpmiddelen tussen gemeenten niet goed is geregeld. Sinds de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) van kracht is zijn gemeenten verantwoordelijk voor het verstrekken van hulpmiddelen aan inwoners die dat nodig hebben.

‘Niet de bedoeling'

De gemeente Houten, waar de tipgeefster woont, reageert verbaasd op het verhaal van de lekke band. ‘Dit is wel heel bijzonder’, zegt Harrie Pol van de afdeling WMO van de gemeente. ‘Ik kan me niet voorstellen dat dit echt is gebeurd. Dit is absoluut niet de bedoeling. De leverancier had een passende oplossing moeten bedenken, zoals vervoer naar huis en een vervangende rolstoel.’

De tipgeefster is gehandicapt en afhankelijk van een op maat gemaakte elektrische rolstoel om haar werk te kunnen doen. Sinds de bezuinigingen op de WMO vindt ze de service slechter geworden. ‘Alles gebeurt tegenwoordig van achter het bureau en men heeft geen idee meer wie ze voor zich hebben. Er wordt alleen nog maar gekeken naar regels en er is nauwelijks inlevingsvermogen voor de situatie waar je in zit.’

Rolstoel twee dagen kwijt

Zij noemt bijvoorbeeld het onderhoud aan haar rolstoel. Voor de invoering van de WMO gebeurde dat gewoon aan huis. ‘Er kwam dan een busje voorrijden met een monteur die allemaal gereedschap bij zich had en die repareerde ter plaatse. Het grote voordeel is dat je de rolstoel direct weer ter beschikking had. Nu nemen ze de rolstoel mee en ben ik hem twee dagen kwijt. Voor mij is dat echt een probleem. Ik krijg wel een leenrolstoel maar daar pas ik niet in. Ik kan dan helemaal niets meer. Dan moet er twee dagen lang permanent iemand bij mij zijn terwijl ik het anders allemaal prima zelf kan redden. Bovendien kan ik dan niet naar mijn werk en dat vind ik echt het ergste.’

De gemeente Houten zegt dat het nog steeds de bedoeling is dat rolstoelen op locatie worden gerepareerd. Alleen bij hele ingewikkelde mankementen wordt de rolstoel meegenomen. En dan moet wel een vervangende rolstoel worden geleverd, zo is met de leverancier afgesproken.

Herken je dit probleem? Word je door onderhoud aan je hulpmiddel in de problemen gebracht omdat het niet goed is geregeld? Neem dan contact met ons op en mail: tip insturen.

Lees meer over

Algemeen Algemeen
Verkenning Research Opnames Uitzending

1290 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Justus Cooiman Redactie
Lees verder
@justuscooiman

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

We krijgen dagelijks veel tips binnen over uiteenlopende onderwerpen. En lang niet altijd over de onderwerpen die we momenteel onderzoeken. Ook deze tips willen we u niet onthouden. Want wellicht h...
Alles over dit onderzoek