Gezondheid en zorg / Crisis in het ziekenhuis

Patiëntgegevens gaan nog steeds per fax of koerier: ‘De veiligheid komt soms in het geding’

donderdag 18 april 2019 Leestijd: 3 min.

Het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht is verkozen tot beste ziekenhuis van Nederland volgens de AD Ziekenhuis Top 100 / ANP REMKO DE WAAL

Bastiaan Hetebrij

Verslaggever

donderdag 18 april 2019 Leestijd: 3 min.

Verpleegkundigen en artsen worden horendol van de tijd die ze verspillen om medische gegevens te faxen, cd-roms te sturen of dossiers over te schrijven. Het is weliswaar 2019, maar het kan nog steeds niet via een computer. Dit kan ernstige gevolgen voor een patiënt hebben. Heb jij hier ervaring mee?

We spreken een verpleegkundige uit het zuiden van het land. Haar ziekenhuis heeft een regiofunctie, dus er komen vaak patiënten van andere ziekenhuizen. Maar de informatie óver die patiënt komt niet automatisch mee. ‘Daar zijn heel veel verschillende handelingen voor nodig, door verschillende mensen. Zo moet de arts een verwijsbrief schrijven en een secretaresse moet alle papieren uitprinten en faxen of opsturen, radiologie moet de beeldvorming op dvd branden, enzovoorts.’ De overdracht van informatie tussen haar afdeling en andere ziekenhuizen is hierdoor niet altijd volledig. Ook de huisartsen kunnen niet in het systeem van het ziekenhuis. Dat is vervelend zodra de patiënt weer naar huis gaat.

Ze moeten onnodig wachten

Hoe komt die informatie dan wel van het ene ziekenhuis naar het andere? ‘Dvd branden met daarop mri-beelden en dan met de post, of een koerier. De fax gebruiken we dagelijks. Dat zou toch makkelijker moeten.’ Deze verpleegkundige ergert zich eraan: ‘Dan komt er een patiënt uit een ander ziekenhuis over, maar is er geen volledige info. Dus we kunnen niets. Vaak is er dan wel telefonisch overleg, maar artsen willen eerst zelf de beelden van bijvoorbeeld een mri zien voor ze wat doen. Ze gaan niet blind af op een andere arts. Krijg je het nog wel aan patiënten verkocht dat het met dvd en fax gaat?! Ze moeten soms onnodig wachten.’

Volgens de verpleegkundige zijn de problemen mede veroorzaakt door privacywetgeving. ‘Daar wordt heel veel belang aan gehecht, en terecht. Maar het kan in het delen van patiënteninformatie ook echt een belemmering zijn.’

Beschamend

Niet alleen deze verpleegkundige, ook de V&VN, de beroepsvereniging voor verpleegkundigen en verzorgenden Nederland, maakt zich zorgen over de overdracht van patiëntgegevens. Directeur Sonja Kersten zegt daar op de website van de V&VN dit over: ‘Onze leden ergeren zich hier groen en geel aan. Het is echt beschamend dat we in 2018 met alle technische mogelijkheden die er zijn op deze manier moeten werken.’ De V&VN is nu bezig met een pilot om te kijken hoe het beter kan.

We bellen met Annemarie van der Velden, spoedeisende hulp-arts in het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht. Ze legt uit dat in haar vak de informatie-uitwisseling vooral een probleem is als je snel informatie over een patiënt nodig hebt. De patiënt moet toestemming geven en het moet relevante informatie zijn. ‘Dus niet de gegevens van de psycholoog opvragen bij een gebroken enkel.’ De acute spoed mag wel iets sneller bij ontoegankelijke informatie dan reguliere zorg, omdat rechters dat voor de acute zorg een vorm van goede hulpverlening vinden.

Je moet weten of iemand bloedverdunners gebruikt

Meestal, vertelt Van der Velden, zijn mensen wakker genoeg om toestemming te geven de medische informatie bij de apotheek op te vragen. ‘Die informatie is heel belangrijk. Anders heb je de medicatie niet. Je moet bijvoorbeeld wel weten of iemand bloedverdunners gebruikt. Maar ‘s avonds of in het weekeinde kunnen we er niet bij. Dan zijn de apotheken gesloten en kunnen we de nodige informatie niet krijgen.’

Wij zijn benieuwd waarom de patiënten nog afhankelijk zijn van faxen en cd-roms. Is er iets aan de hand met de computersystemen? Waarom is het zo ingewikkeld informatie uit te wisselen? Welke dilemma’s spelen daar of welke belangen? Neem nou het verhaal van weer een andere zorgverlener. Hij vertelt dat de ict-systemen in de zorg onderling heel slecht communiceren, ook als deze van dezelfde fabrikant zijn. Zit de ICT de hulpverlener en de patiënt in de weg? Daar horen we graag meer over.

Veiligheid in het geding

Het is een belangrijk onderwerp. De moeizame uitwisseling van informatie over de patiënt is niet onschuldig, zo zegt de verpleegkundige. ‘De patiëntveiligheid, tijdig behandelen, komt af en toe in het geding. Ik ga niet ontkennen dat dat gebeurt.’

Wil je op de hoogte blijven van ons onderzoek, abonneer je dan  hier op de nieuwsbrief.

Gezondheid en zorg / Crisis in het ziekenhuis

Werk jij in de zorg en heb je te maken met patiënteninformatie?

Wij willen onderzoeken hoe ziekenhuizen om moeten gaan met patiëntengegevens. Is dat echt zo omslachtig als we horen? Hoe kan het beter? Wat is de rol van de ICT? Alle tips zijn welkom.
Deel jouw ervaring

Bastiaan Hetebrij

Verslaggever

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Bastiaan Hetebrij Verslaggever

Bastiaan Hetebrij is politicoloog en studeerde in Amsterdam en New York. Hij liep stage bij de Duitse zender Phoenix in Berlijn en werkte als verslaggever bij AT5 en de politieke redactie van RTL-Nieuws. Hij probeert te werken volgens het journalistieke adagium: eerst de feiten, dan het werk, dan de mening en dat doet hij als verslaggever, regisseur en online. Zijn interessegebied is breed. Hij zoekt graag naar belangentegenstellingen, dieperliggende oorzaken en de al dan niet oprechte drijfveren van betrokkenen.

Lees verder
@bhetebrij

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Na twee uitzendingen over de personeelstekorten gaan we nu de problemen bij de uitwisseling van patiëntengegevens onderzoeken.
Alles over dit onderzoek