Patiëntenfederatie: ‘Informeer patiënt vóór inzage in dossier.’

vrijdag 04 september 2015 Leestijd: 1 min.

npcf /

Judith Meulendijks

Redacteur

judith.meulendijks@kro-ncrv.nl

vrijdag 04 september 2015 Leestijd: 1 min.

De patiëntenfederatie NPCF vindt dat patiënten vooraf moeten worden geïnformeerd als een verzekeraar inzage wil in het dossier. Wij spraken de NPCF voor ons dossier Dokters in de knel.

Zorgverzekeraars controleren het declaratiegedrag van zorgverleners. Bij de zwaarste vorm van controle kan een medisch adviseur in dienst van de zorgverzekeraar ook patiëntendossiers inzien. Patiënten worden hierover nu niet geïnformeerd.

NPCF: “Wij vinden dat patiënten in principe vooraf geïnformeerd moeten worden als een verzekeraar inzage wil in het dossier. Als dat om wat voor reden dan ook niet kan, moet de patiënt in ieder geval achteraf op de hoogte worden gebracht. Inclusief de reden van inzage, zodat onnodige ongerustheid kan worden weggenomen.”

Ook een meerderheid in de Tweede Kamer vindt dat de patiënt moet worden geïnformeerd als er inzage in het dossier is geweest. De Consumentenbond gaat een stap verder en vindt dat er vóóraf toestemming moet worden gevraagd.

Polisvoorwaarden

André Rouvoet, voorzitter van Zorgverzekeraars Nederland, wil kijken of het mogelijk is om patiënten te informeren als er bij controle door de zorgverzekeraar inzage in het patiëntendossier is geweest.

Maar dat informeren is niet echt noodzakelijk, zo zegt hij ook, want het is wettelijk geregeld. Daarnaast wordt het in algemene zin wèl bekendgemaakt aan iedere verzekeraar. Het staat namelijk in de polisvoorwaarden van iedere zorgverzekering:

Vindt de NPCF het voldoende dat patiënten worden geïnformeerd via de polisvoorwaarden van hun zorgverzekering?

NPCF:

“Wij constateren dat dit een regel is waaraan de patiënt niet kan ontkomen. Alle verzekeraars kennen een dergelijke clausule, dus je ontkomt er niet aan te tekenen. Je moet immers een zorgverzekering hebben.”

De NPCF vindt dat verzekeraars zeer terughoudend moeten zijn bij het opvragen van gegevens en dat dit alleen als uiterste middel moet worden gedaan.

Overigens constateert de patiëntenorganisatie dat het slechts sporadisch voor komt dat verzekeraars daadwerkelijk dossier-onderzoek doen. “Wij gaan er van uit dat zorgverleners een goed verhaal hebben waarom zij andere (lees: meer) zorg leveren dan hun collega’s in vergelijkbare situaties. In dat geval is inzage in dossiers niet meer nodig.”

De uitzending Dokters in de Knel is te zien op zondag 6 september, 22.35 uur op NPO 2.

Klik voor het hele dossier hier!

Lees meer over

Gezondheid en zorg Dokters in de knel
Verkenning Research Opnames Uitzending

53 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Judith Meulendijks Redacteur

Judith Meulendijks bijt zich graag vast in onderwerpen. Zij maakt graag helder vertelde verhalen over falende overheidsprocessen, en dan vooral over de mensen die daarvan het slachtoffer zijn. Ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en probeert met haar werk als journalist bij De Monitor de samenleving een beetje beter te maken. Tipgevers, zeker ook van buiten de Randstad, kunnen bij haar terecht voor een luisterend oor. Zij worden echter niet op hun blauwe ogen geloofd; boven alles moet een verhaal kloppen. Judith’s interesse is breed, maar ligt in hoge mate bij justitie, zorg, digitalisering en (medische) privacy.

Lees verder
@judith_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Zorgverzekeraars controleren via een computersysteem het declaratiegedrag van alle zorgverleners, waaronder huisartsen. Als volgens dat systeem iemand ‘meer dan gemiddeld’ declareert, w...
Alles over dit onderzoek