Overleden oud-bewoner duikt door fout op in systeem van Belastingdienst

zondag 27 december 2015 Leestijd: 2 min.

belastingdienst_1 /

Daan Jansen

Verslaggever

daan.jansen@kro-ncrv.nl

zondag 27 december 2015 Leestijd: 2 min.

We krijgen meerdere tips van mensen die veel geld zijn misgelopen door fouten in de Basisregistratie Personen (BRP, voorheen GBA: Gemeentelijke Basisadministratie) en het systeem van de Belastingdienst. Zijn dit incidenten of is er meer aan de hand? Die vraag stellen we ons elke keer als we tips binnen krijgen waarbij precies hetzelfde mis is gegaan.

Om er achter te komen of dit vaker speelt, nemen we voor ons onderzoek Digitaal Doolhof contact op met sociaal-raadslieden. Deze dienstverleners van gemeenten staan kosteloos burgers bij als ze hulp nodig hebben bij de ingewikkelde wereld van wetten, regelingen, formulieren en (overheids-) instellingen. Eén van onze tipgevers heeft zich in de strijd tegen de fouten in de digitale systemen bij laten staan door een sociaal raadsman.‘Ik was niet de enige met dit probleem. Ze gaven daar aan dat dit vaker voor komt.’

We nemen contact op met de MO-groep, de branche-organisatie voor Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening / Sociaal Werk, om ervaringen van meer sociaal-raadslieden te horen. Zij doen voor ons een oproep en we krijgen al snel een aantal mailtjes die de verhalen in ons onderzoek bevestigen. Zo schrijft een sociaal-raadsvrouw uit Dordrecht het volgende:

‘We hebben meerdere casus van cliënten waarbij een vreemde medebewoner staat vermeld op de beschikking van de toeslagen.’

En dat leidt volgens haar tot vreemde situaties:

‘Het meest absurde voorbeeld was een casus waarbij 3 minderjarige kinderen ingeschreven zouden staan volgens de Belastingdienst op het adres. Dit terwijl deze op het (toen nog) GBA-uittreksel niet vermeld stonden en navraag leerde dat de moeder van die kinderen op een ander adres stond ingeschreven. De kinderen zouden niet zijn mee “verhuisd”.’

Ook een sociaal-raadsman uit Flevoland kent meerdere voorbeelden. Zoals een overleden oud-bewoner die ineens opduikt in de systemen van de Belastingdienst als een echtpaar huurtoeslag aanvraagt. Een opvallende uitleg volgde:

‘De Belastingdienst gaf als verklaring dat er op de achtergrond nog een database meedraaide, waardoor de oude bewoonster naar boven kwam.’

En het rechtzetten van deze fout is ingewikkeld, zo blijkt uit de mail van de raadsman:

‘Mensen hebben zelf van alles geprobeerd, dat lukte niet. We hebben toen een klacht ingediend, toen kwam de huurtoeslag wel.’

Wij zoeken uit wat hier precies mis gaat. Ligt het aan de Basisregistratie Personen of gaat er iets fout bij de Belastingdienst? En heeft de Belastingdienst inderdaad een tweede database die voor spookinformatie zorgt?

We zijn nog steeds op zoek naar voorbeelden. Kom jij ook in de problemen door de Basisregistratie Personen of door een andere overheidsdienst? Kan je het vakje dat op jou van toepassing is niet vinden op een website? Of heeft de overheid een digitale fout gemaakt en is het onmogelijk om dat recht te zetten? Laat het ons weten. Mail: tip insturen.

Lees meer over

Overheid en bureaucratie Digitaal doolhof
Verkenning Research Opnames Uitzending

278 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Daan Jansen

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

De overheid trekt zich steeds verder terug achter een digitaal loket. Maar wat gebeurt er als jouw gegevens niet kloppen? Zoals bij de Belastingdienst, de Basisregistratie Personen, DUO of het UWV....
Alles over dit onderzoek