Gezondheid en zorg / Crisis in het ziekenhuis

Overdracht patiëntgegevens anno 2019: 'Er is een onleesbare fax binnengekomen'

zaterdag 15 juni 2019 Leestijd: 2 min.

Patiënt onder behandeling in ziekenhuis / ANP

Huub Floor

Verslaggever

Marjolein Schut

Redacteur

zaterdag 15 juni 2019 Leestijd: 2 min.

Patiënten moeten vaak twee keer (of vaker) hetzelfde verhaal vertellen in verschillende ziekenhuizen. En geregeld weet de apotheek niet wat jouw arts aan je medicijnen heeft veranderd. Ziekenhuizen, huisartsen en apotheken blijken vaak niet goed met elkaar te communiceren.

Eindeloos wachten

‘Ik zit vaak al de hele ochtend in het ziekenhuis en dan moet ik ook nog wachten in de apotheek’, vertelt Carine Besselink. ‘Ik heb een donornier en dat moet ik daar steeds weer uitleggen als ik andere medicatie krijg.’ Wat Carine betreft zou het allemaal een stuk efficiënter kunnen.

Haar specialist zit namelijk letterlijk naast de apotheek in het Radboudumc in Nijmegen, maar dat betekent niet dat de communicatie met de apotheek soepel verloopt. ‘Als mijn arts in het ziekenhuis een recept voor een nieuw medicijn voorschrijft, faxt die hem naar de apotheek en dan moet de apotheek handmatig het medicijn in het systeem invoeren.’

Waarom de ene arts niet kan zien wat de ander doet

Zelfs binnen één ziekenhuis zijn er nog niet altijd digitale verbindingen tussen alle afdelingen. Maar zodra je te maken krijgt met meer dan een ziekenhuis, wordt informatie uitwisselen nog lastiger.

Stel je bent in behandeling bij ziekenhuis A. Op een gegeven verwijst de dokter je door naar een ander ziekenhuis, je wil zelf een ander ziekenhuis, of je verhuist. Dan word je doorverwezen naar ziekenhuis B. Maar in ziekenhuis B kunnen ze niet bij de informatie van ziekenhuis A. Er ligt geen digitale weg tussen die ziekenhuizen. En dus moet er vaak gefaxt worden om aan jouw informatie te komen.

Zwangerschapsvergiftiging

Toen Carine zwanger was van haar zoontje en een zwangerschapsvergiftiging opliep, werd de dosis bloeddrukverlagende middelen meerdere keren bijgesteld. ‘Dit riep bij de apothekersassistente vragen op als: ‘Weet je het zeker? Deze sterkte en die hoeveelheid? Is dat niet teveel? Soms moet je er een hele uitleg geven. Dan vragen ze dat aan mij, maar dat weet ik eigenlijk ook niet. Dat moet je de dokter vragen.’

‘Hoe vaak ik mijn verhaal al heb moeten vertellen bij de apotheek? Dat is een ongoing story.’ Volgens Carine zou het allemaal sneller en makkelijker gaan als de ict-systemen in het ziekenhuis en in de apotheken beter zouden communiceren. ‘Dit kost niet alleen tijd, maar het ergste is dat het alsmaar benadrukt dat je patiënt bent. Ik denk dan: kan dat niet op een andere manier?’

 

Verkenning Research Opnames Uitzending

Crisis in het ziekenhuis

Uitzending

Ziekenhuizen kampen met een tekort aan gespecialiseerd verpleegkundigen en medisch ondersteunend personeel. Met alle gevolgen van dien: operaties worden uitgesteld en de werkdruk neemt toe. Verpleegkundigen op de Intensive Care en de Spoedeisende Hulp laten in deze uitzending van De Monitor zien hoe het personeelstekort inmiddels grote invloed heeft op hun werk. Is opleiden de oplossing?

Deel jouw ervaring 45 andere artikelen in onderzoek

222 tips

ontvangen

Dit artikel is geschreven door:

Huub Floor Verslaggever

Huub Floor is een dertiger met een ziel van een doorgewinterde onderzoeksjournalist. Met flair, uitdagend en soms tot op het randje maakt hij verhalen. Maar niet voordat onomstotelijk vast staat dat wat hij onderzoekt ook klopt. Daarom schuwt hij het ook niet om dikke stapels documenten door te spitten waarbij hij snel tot de kern komt. Een lekker verhaal is leuk, maar het moet wel kloppen.

Lees verder
@huubfloor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Na twee uitzendingen over de personeelstekorten gaan we nu de problemen bij de uitwisseling van patiëntengegevens onderzoeken.
Alles over dit onderzoek