Ouders liggen krom om particulier onderwijs voor hun dochter te betalen

donderdag 19 oktober 2017 Leestijd: 2 min.

schoollokaal (ANP) /

Saskia Adriaens

Verslaggever

saskia.adriaens@kro-ncrv.nl

donderdag 19 oktober 2017 Leestijd: 2 min.

Elke dag om half acht ’s ochtends brengt Alain Nix zijn 10-jarige dochter met de trein van Alphen aan de Rijn naar Driebergen. Daar gaat ze sinds deze zomer naar een particuliere school. Behalve de lange reistijden is vooral het financiële plaatje een grote belasting. De 20.000 euro die een schooljaar kost, hebben de ouders ‘bij elkaar gesprokkeld’ binnen de familie. Alain heeft ons gemaild naar aanleiding van onze laatste oproep in ons dossier onderwijs.

‘Dat is een behoorlijke aanslag ja,’ zegt de vader over het schoolgeld, maar zijn dochter is in ieder geval weer helemaal opgeleefd. ‘Ze zit weer lekker in haar vel. Zo hebben we haar jaren niet gezien. Door de opzet van deze school en de paramedici die deel uitmaken van het basisteam kan de school een lesprogramma aanbieden dat toegespitst is op mijn dochter. Bovendien zijn de klassen klein, maximaal 10 leerlingen, dus dat geeft rust en ruimte.’

 

Klachten

Volgens Alain past zijn dochter niet in een normale lessituatie omdat ze ernstige dyslexie en dyscalculie heeft. ‘Haar vorige school gaf 3 keer per week een kwartier begeleiding. Dat is nog geen uur per week en dat was veel te weinig. Ze zeiden dat dit het maximale was en dat er geen budget was om meer begeleiding te geven. En de meester gaf aan dat hij haar al extra begeleiding gaf in de klas. Daarnaast is ze een paar keer overstuur geraakt toen ze in de klas voor het blok werd gezet bij rekenen. Op een gegeven moment kreeg ze nachtmerries en ging ze huilend naar school. Daar kreeg ze ook nog psychosomatische klachten als hoofdpijn en buikpijn bij.’

'We voelden ons net een stel bedelaars.'

Daarop besluiten de ouders hun dochter afgelopen voorjaar thuis te houden, omdat het niet meer gaat. Ondertussen zoeken ze naar een andere school in hun woonplaats, maar zonder resultaat. ‘We werden op zo’n 5 scholen heel vriendelijk onthaald, maar overal werden we afgewezen. Dan werd gezegd: “Ze heeft teveel begeleiding nodig en dat kunnen wij niet aan”. Mijn vrouw en ik voelden ons net een stel bedelaars. Of ze haakten direct af na het aanhoren van de hulpvraag of na contact met de oude school. Die vond overigens dat onze dochter het beste op hun school kon blijven.’ Alain legt uit dat hun dochter namelijk niet echt voor problemen zorgde. ‘Ze is een heel makkelijk en lief kind. Dat is ook de valkuil: de school had geen problemen met haar en vonden dat het goed ging.’

Vlak voor de zomer gaan de ouders in gesprek met Maupertuus, een particuliere school in Driebergen. Deze school is gericht op kinderen met leer- en/of ontwikkelingsproblemen. Hun dochter wordt aangenomen. ‘Maar toen moesten we het geld nog bij elkaar krijgen. Dat is net op tijd gelukt.’ Alain is zeer teleurgesteld in het onderwijssysteem in Nederland. ‘Ouders kunnen niet aan de noodrem trekken. Er werd namelijk niet naar ons geluisterd. Als uiterste maatregel kun je alleen maar je kind van school halen. In mijn ogen zijn er ernstige tekortkomingen in ons onderwijssysteem en de uitvoering daarvan. Maar goed, gelukkig gaat het nu goed met onze dochter. Al hebben we dat alleen maar aan ons zelf te danken.’ Hoe en of de ouders het schoolgeld voor volgend jaar nog bij elkaar krijgen is nog de vraag.

 

Oproep

We zijn benieuwd of er meer ouders zijn die zijn uitgeweken naar het dure particuliere onderwijs, omdat hun kind vastliep op een reguliere school. Ben jij zo’n ouder, laat het ons weten. Werkt het huidige onderwijssysteem wat dat betreft ongelijke kansen in de hand? Mailen kan naar: tip insturen.

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2059 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Saskia Adriaens Verslaggever

'Ogen openen en gedachten kantelen’, dat is de grootste drijfveer van Saskia Adriaens. De eerste jaren na haar studie journalistiek heeft zij als freelancer voor multiculturele televisie (MTNL) gewerkt en geschreven voor diverse media zoals kranten, Opzij en Oneworld. Tien jaar geleden alweer is zij begonnen bij de publieke omroep. Als verslaggever heeft ze reportages gemaakt in binnen- en buitenland, voor onder andere de actualiteitenrubriek Netwerk, Altijd Wat, Brandpunt Profiel, Kruispunt en sinds 2015 voor De Monitor. Vooral sociaal-maatschappelijke onderwerpen zoals de multiculturele samenleving, vluchtelingenproblematiek, vrouwenrechten, onderwijs en opvoeding hebben haar interesse. Maar zoals Einstein ook al zei: ‘Ik heb geen speciaal talent, ik ben vooral razend nieuwsgierig!’

Lees verder
@sadriaens

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek