Orthodontisten geven patiënt onvoldoende informatie over beugelbehandeling

vrijdag 24 april 2015 Leestijd: 1 min.

Air_Aligner /

Redactie de Monitor

Redactie

redactie@demonitor.kro-ncrv.nl

vrijdag 24 april 2015 Leestijd: 1 min.

Meer dan zeventig procent van de patiënten is door hun orthodontist niet geïnformeerd over de verschillende behandelingsmethoden en typen beugels met bijbehorende prijskaartjes. Dat blijkt uit de resultaten van het Meldpunt Orthokosten van De Consumentenbond en De Monitor. Ruim een kwart van de respondenten geeft aan geen offerte te hebben gekregen voorafgaand aan de behandeling, terwijl dit wél verplicht is.

Zeshonderd ouders van beugeldragers vulden de enquête op het Meldpunt Orthokosten in. Dat Meldpunt kwam er na tips van patiënten en zorgverzekeraars over de kosten van de beugelbehandeling. Ook uit een recent rapport van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) blijkt dat de omzet van orthodontisten niet is gedaald, ondanks een fikse tariefsdaling (32 procent). Uit eerder onderzoek van De Monitor bleek al dat de drie grootste zorgverzekeraars (Achmea, VGZ en CZ) zagen dat beugelbehandelingen langer werden en de materiaalkosten toenamen.

De Consumentenbond stelt dat de resultaten van de enquête de argumenten van de orthodontisten voor de kostenstijging ontkrachten. Volgens orthodontisten kiezen mensen bewust voor mooiere en dure beugels.

Sandra de Jong van De Consumentenbond:

'Nu blijkt dat er voor de meeste patiënten helemaal niets te kiezen valt. Zeventig procent van de patiënten zegt helemaal geen informatie te krijgen over de beugelbehandeling.'

Ook geeft ruim een kwart van de ouders van beugeldragers aan vooraf geen offerte te hebben gekregen van de orthodontist. Terwijl dat verplicht is volgens de richtlijnen van de NZa.

De NZa overweegt actie:

‘We kunnen een regel opstellen die orthodontisten verplicht alle mogelijke beugels op hun website te zetten. Zodat je de mogelijkheden van tevoren goed kunt bekijken.’

Eén van de respondenten zegt tegen het Meldpunt het gevoel te hebben een nummer te zijn:

‘Wij hebben zelf moeten vragen om een toelichting op het behandelplan. De ortho vond dit vreemd en deed dit met tegenzin. Alternatieven zijn niet aan de orde gekomen.’

René Noverraz van tandartsen- en orthodontistenorganisatie KNMT belooft beterschap:

‘We zijn teleurgesteld dat mensen aangeven dat wij qua informatieverstrekking onze zaakjes niet op orde hebben. Met de uitslagen van het Meldpunt gaan we met de NZa en de consumentenorganisaties na waar en hoe we onze informatie kunnen verbeteren.'

####Kijk vanavond om 22.35 uur naar De Monitor op NPO 2.

Lees meer over

Gezondheid en zorg Orthodontie
Verkenning Research Opnames Uitzending

45 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Redactie de Monitor Redactie
Lees verder
@de_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Een mond vol rechte tanden is tegenwoordig de norm. Maar wat kost een beugel eigenlijk? Ondanks een flinke tariefkorting voor orthodontisten stijgen de kosten per beugel. Hoe kan dat?
Alles over dit onderzoek