Verkeer en vervoer / Verkeersveiligheid

Oproep: Wat doet jouw gemeente aan de verkeersveiligheid?

donderdag 19 januari Leestijd: 2 min.

IMG_20161229_110155 /

Thomas Mulder

Datajournalist

donderdag 19 januari Leestijd: 2 min.

In de ochtend van 13 april 2016 spoeden hulpdiensten zich naar de N50 bij Kampen. Ter hoogte van een viaduct is een auto op een vrachtwagen gebotst. De 40-jarige bestuurder van de personenauto komt om het leven. Het is niet het eerste ongeluk dat plaatsvindt op deze Rijksweg. De N50 staat te boek als één van de gevaarlijkste wegen van Nederland. Ongelukken stapelen zich op, maar volgens minister Schultz van Haegen (Ministerie van Infrastructuur & Milieu) is er desondanks geen sprake van een knelpunt voor veiligheid en doorstroming.

De veiligheid en doorstroming van de N50 staat al een lange tijd ter discussie. In 2005 kaart de provincie Overijssel samen met de gemeente Kampen de veiligheidsproblemen aan bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat, maar zij zien geen reden om in de eerstkomende jaren de Rijksweg te verbreden en te beveiligen. ‘Er gebeuren weliswaar opvallend veel ernstige ongevallen, maar er is geen echte aanwijsbare oorzaak.’

Eind november 2016 komt tijdens de commissievergadering over het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT) de N50 ter sprake. Minister Schultz van Haegen weet dat de kwestie rondom de veiligheid en doorstroming speelt, maar volgens statistieken van Rijkswaterstaat komen die knelpunten niet naar voren. ‘De N50 komt achteraan,’ concludeert ze, mede omdat er geen geld beschikbaar is en er zijn andere wegen die dringender moeten worden aangepakt.

Getouwtrek

De Tweede Kamer vindt wel dat iets moet veranderen. Op 28 november stemt een meerderheid ermee in dat het Rijk vijf miljoen euro meebetaalt aan een verdubbeling van rijbanen van de N50 tussen Kampen en Kampen-Zuid. De andere helft komt uit de portemonnee van de regio. Hoewel minister Schultz van Haegen er niets voor voelt om mee te betalen, lijkt het erop dat ze de Kamer niet kan weigeren. Na jaren getouwtrek lijkt er nu eindelijk een oplossing te komen voor de gevaarlijke situatie op de N50.

Graphic_N50 kampen.jpg

De Monitor heeft met ongevallengegevens van Bestand Registratie verkeersOngevallen Nederland (BRON) gekeken naar de gevaarlijkste verkeerspunten in Nederland. De N50 bij Kampen behoort samen met de Merkerwaarddijk, de N332 tussen Lochem en Holten, de Noordzeeweg bij Rozenburg, de Rijksweg A7 bij Middenbeemster en de Boekelseweg bij Erp tot de wegen waar veel ernstige ongevallen plaatsvinden.

Oproep

In samenwerking met het KRO-NCRV datateam onderzoeken we wat gemeenten en andere overheden doen aan verkeersveiligheid, want naast de bovengenoemde voorbeelden spelen er meer van dit soort situaties. Wij zijn benieuwd naar jouw ervaring. Wat zijn volgens jou gevaarlijke verkeersplekken? En zijn jullie tevreden over hoe de overheid ingrijpt, preventief of reactief? Mail je ervaringen naar tip insturen. [TIP text=Wat zijn volgens jou gevaarlijke verkeersplekken?]

Dit artikel is geschreven door:

Thomas Mulder Datajournalist

Het oog wil ook wat en daarom hebben we Thomas Mulder in ons team. Hij is naast journalist ook ontwerper en voorziet artikelen, online producties en video’s van graphics. Daarnaast werkt Thomas ook inhoudelijk mee aan verschillende onderzoeken en daarbij zet hij innovatieve technieken in zoals geolocating en scraping. Met zijn creativiteit en multifunctionaliteit zorgt hij voor de nodige dynamiek in de dossiers.

Lees verder
@thomassmulder

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Het aantal ernstig gewonden en het aantal doden in het verkeer is de laatste jaren gestegen. Burgers, gemeenten en deskundigen roepen dat er weer meer gehandhaafd moet worden. De meeste ongevallen komen door te hard rijden, alcoholgebruik en afleiding (mobiele telefoon). Zou meer handhaving leiden tot minder slachtoffers in het verkeer? En zo ja waarom gebeurt dat dan niet meer? Het aantal bekeuringen daalde van 9,6 miljoen in 2007 naar 6,6 miljoen in 2015. Het aantal staandehoudingen is van 1,5 miljoen in 2007 gedaald naar 250.000 in 2015.

Alles over dit onderzoek