Oproep: Wanneer wordt gamen gokken?

donderdag 05 april 2018 Leestijd: 2 min.

Video games event / ANP Foto

Eva Kiemeney

Redacteur

eva.kiemeney@kro-ncrv.nl

donderdag 05 april 2018 Leestijd: 2 min.

Een storm van kritiek brandde afgelopen jaar los onder fanatieke gamers. In het populaire online spel Stars Wars Battlefront II bleken zogeheten ‘loot boxes’ te zijn verstopt die nauw verbonden waren aan het spel. Zo’n loot-box is een schatkist waarvan op voorhand de inhoud niet bekend is, maar mogelijk wapens of vaardigheden bevat die de speler een voorsprong geeft op zijn tegenspelers. De kritiek: in Star Wars Battlefront II konden spelers betalen voor deze loot boxes in plaats van te spelen, waardoor mensen met veel geld makkelijker de kans kregen om te winnen. Volgens gamers oneerlijk en volgens critici een vorm van kansspelen. Waar ligt de grens tussen gaming en gambling? En welke gevaren liggen daarbij op de loer?

Laten we gelijk maar open kaart spelen: de game-industrie is een geheel nieuw en onbekend terrein voor ons. De uitgever van Star Wars Battlefront II haastte zich om de bekritiseerde elementen uit het spel te halen, maar na wat korte gesprekken met mensen uit het veld weten we inmiddels dat extra geld uitgeven na de aanschaf van een spel niet uitzonderlijk is.

Zo kun je bij een game een nieuwe outfit voor je poppetje aanschaffen. De kosten voor zo’n outfit, ook wel skin genoemd, variëren van twee tot vijfentwintig euro. ‘Op een gegeven moment kon ik een skin met lang zilver haar en een roze futuristisch pak kopen. Dan ben je wel echt het baasje op de server,’ vertelt de fanatieke gamer Daan (27) enthousiast. De kosten van deze outfit? Twintig euro. 

Maar bij deze kosten blijven het niet. ‘Ik ben al duizenden euro’s kwijt aan abonnementen op spellen, speluitbreidingen en onzinaankopen binnen de game.’ Onder deze “onzinaankopen” valt bijvoorbeeld ook een paard of een vliegend tapijt om je poppetje door het spel te leiden. Waarom? ‘Als ik honderden uren met een poppetje heb gespeeld, dan vind ik het leuk om er net even een andere draai aan te geven, zodat het mij blijft boeien,’ aldus Daan.

Dat klinkt onschuldig. Maar controversiëler wordt het als er betaald kan worden voor aankopen die het makkelijker maken om een spel te winnen. In gamers-termen ook wel het pay to win principe genoemd. Denk bijvoorbeeld aan betere wapens of vaardigheden die je een voorsprong op je tegenspelers geven.

Hier ligt een interessante ethische grens. Steeds vaker bevatten deze kleine aankopen binnen de wereld van de game namelijk ook kansspel-elementen. Loot boxes, waarvan de inhoud op voorhand onbekend is, bieden spelers de kans op spelelementen, zoals een outfit, wapen of iets anders waardoor een speler veel sterker kan worden. Zo’n loot box kan worden verdiend door lang te spelen óf een klein bedrag te betalen, wat in het laatste geval de speler veel speeltijd bespaart. Bij het gewraakte Star Wars Battlefront II was die speeltijd zo onrealistisch lang, dat spelers zich gedwongen voelden om loot boxes te kopen, uit angst de strijd met medespelers te verliezen.

Dat roept de vraag op: wanneer wordt een game eigenlijk een gokspel? Volgens de industrie gaat die vergelijking niet op. Zo kan er, in tegenstelling tot het casino, niet in één keer gecasht worden en hebben de loot boxes buiten de fantasiewereld van het spel om geen echte waarde. Maar de Kansspelautoriteit wijst op de schadelijke effecten die prikkels zoals loot boxes kunnen hebben op kwetsbare spelers en waarschuwt voor het risico op verslaving of grote financiële uitgaven. Vooral minderjarigen zouden minder goed in staat zijn om de gevolgen van loot boxes te overzien. Daarnaast laten voorlopige resultaten van sommige studies zien dat de stap van gesimuleerd gokken, waar loot boxes wellicht onder gerekend kunnen worden, naar echt gokken kleiner wordt. De vraag rijst dan ook: in hoeverre zijn loot boxes een vorm van kansspelen en moeten minderjarigen hiertegen beschermd worden?

 

Lees meer over

Algemeen Algemeen
Verkenning Research Opnames Uitzending

1288 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Algemeen / Algemeen

Oproep: Wanneer wordt gamen gokken?

Wat zijn jouw ervaringen hiermee? Zijn loot boxes inderdaad een vorm van ‘predatory gaming’, zoals politici in de VS thans betogen? En bij welke spellen wordt de grens opgezocht? Wij komen graag in contact met gamers, ouders van gamers, maar ook gameontwikkelaars of andere mensen die ons meer kunnen vertellen over de scheidslijn tussen gamen en gokken. Stuur je tip in via het tipformulier.
Deel jouw ervaring

Anna Gimbrère

Presentator

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Eva Kiemeney

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

We krijgen dagelijks veel tips binnen over uiteenlopende onderwerpen. En lang niet altijd over de onderwerpen die we momenteel onderzoeken. Ook deze tips willen we u niet onthouden. Want wellicht h...
Alles over dit onderzoek