Onderwijs / Onderwijs

Oproep aan ouders van ‘lastige’ kleuters

vrijdag 15 januari 2016 Leestijd: 1 min.

Kleuters foto /

Saskia Adriaens

Verslaggever

vrijdag 15 januari 2016 Leestijd: 1 min.

Na de alarmerende verhalen die we binnenkregen over het kleuteronderwijs komen we via Twitter in contact met Betsy van der Grift. Zij heeft verschillende boeken geschreven over de breinontwikkeling van jonge kinderen. Volgens haar is het opbrengstgericht leren ook langzaam het kleuteronderwijs binnengedrongen en dat vindt ze allesbehalve een goede ontwikkeling.

'Het primair onderwijs is bezig de lat hoger te leggen voor kinderen van vier, vijf en zes jaar, maar weet volgens mij eigenlijk zelf niet goed hoe ze kleuters kunnen helpen die lat te halen, waardoor normaal leeftijdsconform kleutergedrag verwordt tot probleemgedrag. Vooral de jongetjes worden daarmee geconfronteerd', vreest Van der Grift, die lezingen geeft over dit onderwerp in het land. Volgens haar maken jongens een tragere breinontwikkeling door en lijkt het dan of ze een probleem hebben, terwijl je daar op die leeftijd nog niks over kunt zeggen.

Van der Grift wijst op onderzoek waaruit blijkt dat veel van het op kleuterleeftijd gesignaleerde ‘probleemgedrag’ in de klas leeftijdsconform is. 'Dat gedrag dooft vanzelf uit op zes à zevenjarige leeftijd. Kleuters hebben gewoonweg nog een hele onvoorspelbare ontwikkeling.'

Van der Grift vindt dat de beslissers – besturen en methode-ontwikkelaars – veel te weinig verstand hebben van specifiek kleuteronderwijs. 'Vanuit de neurowetenschap is te onderbouwen dat het huidige kleuteronderwijsaanbod verspilde tijd is en sommige kinderen echt stress geeft.'

Ben je ouder van een kleuter en maak je je zorgen over het onderwijs dat jouw kind krijgt? Of in hoeverre heeft jouw kleuter ‘last’ van de prestatiedruk in de kleuterklas? We horen het graag. Mail: demonitor@kro-ncrv.nl

Dit artikel is geschreven door:

Saskia Adriaens Verslaggever

'Ogen openen en gedachten kantelen’, dat is de grootste drijfveer van Saskia Adriaens. De eerste jaren na haar studie journalistiek heeft zij als freelancer voor multiculturele televisie (MTNL) gewerkt en geschreven voor diverse media zoals kranten, Opzij en Oneworld. Tien jaar geleden alweer is zij begonnen bij de publieke omroep. Als verslaggever heeft ze reportages gemaakt in binnen- en buitenland, voor onder andere de actualiteitenrubriek Netwerk, Altijd Wat, Brandpunt Profiel, Kruispunt en sinds 2015 voor De Monitor. Vooral sociaal-maatschappelijke onderwerpen zoals de multiculturele samenleving, vluchtelingenproblematiek, vrouwenrechten, onderwijs en opvoeding hebben haar interesse. Maar zoals Einstein ook al zei: ‘Ik heb geen speciaal talent, ik ben vooral razend nieuwsgierig!’

Lees verder
@sadriaens

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek