Opgebrand voor de klas: ‘De moed zakt me soms in de schoenen’

maandag 09 november 2015 Leestijd: 2 min.

Schermafbeelding 2015-11-09 om 16.32.14 /

Stephanie Sint Nicolaas

Redacteur

stephanie.sintnicolaas@kro-ncrv.nl

maandag 09 november 2015 Leestijd: 2 min.

We krijgen tientallen reacties binnen van basisschoolleraren die zich herkennen in het verhaal van onze anonieme tipgever over de toenemende werkdruk in haar vak. De vrouw geeft aan dat er steeds meer van haar wordt verwacht. ‘Ik moet op zes verschillende niveaus lesgeven in één klas. Dan zijn er ook nog de veeleisende ouders die steeds bijdehanter worden. Ik vind mijn werk steeds minder leuk.’ Haar verhaal krijgt veel bijval op social media en in de e-mails in onze inbox. Hieronder een greep uit de reacties die wij tot nu toe al kregen.

Een voormalig basisschoolleraar schrijft ons: ‘Ik ben na een ernstige burn-out niet meer in staat om les te geven. Na 27 jaar moest ik mijn geliefde baan vaarwel zeggen. Het werd steeds zwaarder. De administratie van ieder kind, de handelingsplannen, de duo-collega en de ouders die je mailbox laten ontploffen…Ik brak. Ik hoop dat er hier meer aandacht voor komt.’

Schietschijf

De leraren die nog wel werkzaam zijn op een basisschool schetsen een eenduidig beeld. 'Het werk komt eigenlijk nooit af. Er komen steeds meer administratiesystemen bij waarin je je moet verantwoorden voor elke stap die je zet. En de druk vanuit de ouders is groot,' zo melden meerdere tipgevers. ‘Ouders verwachten hoge resultaten van de school, maar ook dat je hun kinderen opvoedt. Respect voor de leraar is bij veel kinderen én helaas ook ouders ver te zoeken. Toen een collega een kind vroeg eens wat netter te schrijven, antwoordde het kind met: ‘bitch!’ Ik weet dat veel leraren zich inmiddels een schietschijf voelen.’

Een docent schrijft ons dat een burnout in het basisonderwijs bepaald geen uitzondering is: ‘Ik ben op dit moment aan het re-integreren na een lange periode van ziekte en burn-out. Bij het centrum waar ik begeleiding krijg, lopen behoorlijk wat mensen uit het onderwijs met stressklachten, paniekaanvallen etcetera. De moed zakt me soms in de schoenen.’

Prinsjes en prinsesjes

We krijgen niet alleen tips binnen van docenten, maar ook van leidinggevenden. Een directeur van een basisschool mailt ons dat het docenten zwaar valt om voor iedere leerling een individueel plan klaar te hebben. ‘Dat is niet haalbaar en bovendien niet gewenst’. Ook zij schetst het beeld dat er heel wat tijd wordt besteed aan mondige ouders die graag willen weten hoe hun kind het doet op school: ‘Hun kind is een prinsesje of prinsje, zij staan in het middelpunt. Te pas en te onpas wordt om een gesprek gevraagd. Sommige ouders hebben dit schooljaar al vier gesprekken van anderhalf uur met de docent gehad.’

Wij duiken verder in dit onderwerp. Want hoe kan het dat in het onderwijs zoveel burn-out-klachten voorkomen? Want maar liefst een op de vijf medewerkers in het onderwijs heeft daar last van, zo blijkt uit onderzoek. En het vak van docent lijkt er niet aantrekkelijker op te worden, terwijl er juist een tekort aan basisschooldocenten aankomt.

Wat gaat er hier fout? Zijn er naast mondige ouders en het passend onderwijs meer redenen voor de hoge werkdruk onder docenten? We horen graag meer concrete verhalen uit de praktijk. Tip daarvoor onze redactie! Of mail ons jouw verhaal op: tip insturen.

Foto: archiefbeeld dreamtime

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2070 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Stephanie Sint Nicolaas Redacteur

Stephanie Sint Nicolaas voltooide na een bachelorstudie geschiedenis een master Journalistiek en Nieuwe Media. Ze werkte voor zowel radio (Radio 1) als voor verschillende journalistieke televisieprogramma's (Knevel en van den Brink, Rondom 10, Debat op 2, Altijd Wat). In haar vrije tijd fotografeert ze graag en net als in haar redactiewerk is het doel om bijzondere verhalen van mensen in beeld te brengen. Voor De Monitor deed ze research, en filmt en monteert ze nu video's voor social media.

Lees verder
@stephsint

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek