‘Ook in regulier onderwijs genoeg negatieve ervaringen te vinden’

dinsdag 13 februari 2018 Leestijd: 3 min.

Op particuliere scholen zoals IBBO en democratisch onderwijs bepaalt de leerling vooral zelf wat, hoe en wanneer het leert. / De Monitor

Sietze van Loosdregt

Samensteller

sietze.vanloosdregt@kro-ncrv.nl

dinsdag 13 februari 2018 Leestijd: 3 min.

Een week na onze uitzending over particulier onderwijs blijven de ervaringsverhalen over particulier democratisch onderwijs binnenstromen. Belangrijk verwijt vanuit ouders en medewerkers van democratische scholen: we hebben niet laten zien dat democratisch onderwijs ook voorziet in een behoefte en dat veel kinderen er juist veel baat bij hebben. ‘Betreurenswaardige journalistiek’. 

'Kijk eens naar reguliere scholen'

Rob Stam schrijft op Facebook: ‘Goed idee van Teun om de eisen voor particulier en regulier onderwijs gelijk te laten trekken, zodat die kinderen die nu tot bloei komen op een democratische school weer thuis komen te zitten of in een zorginstelling terecht komen.’ En Heleen Rijken: ‘Ook in regulier onderwijs zijn meer dan genoeg negatieve ervaringen van ouders en kinderen te vinden.’

‘Een paar ouders/kids met onnavolgbaar heftige ervaringen in het reguliere onderwijs zijn zo gevonden. Betreurenswaardige journalistiek.’Ouder met kinderen op democratische school

Een andere ouder:  ‘Een paar ouders/kids met onnavolgbaar heftige ervaringen in het reguliere onderwijs zijn zo gevonden. Betreurenswaardige journalistiek.’

Dit argument komt veel voorbij: in het regulier onderwijs is het voor veel leerlingen ook geen pretje. Wat ons betreft is dat geen reden om dan maar geen aandacht aan misstanden op particuliere scholen te besteden. Bovendien hebben we al eerder onderzoek gedaan naar het reguliere onderwijs. Zie bijvoorbeeld deze uitzending over passend onderwijs, waarin we lieten zien dat leerlingen soms stelselmatig geweigerd worden door reguliere scholen en zo thuis kunnen komen te zitten.

Opbloeien

Ouders en medewerkers wijzen ons vooral ook op de vele positieve ervaringen met democratisch onderwijs. Zo mailt Paul Roijmans, wiens kinderen op DOE040 in Eindhoven zitten: ‘Mijn twee kinderen heb ik de afgelopen maanden zien opgroeien van (diep) ongelukkig in het reguliere schoolsysteem naar leergierig, open en ontvankelijk, goed in hun vel zittend, bereid tot discussie, luisterend en tot op zekere hoogte, passend bij hun niveau, komend tot zelfreflectie.’

‘Wat ze nu allebei leren is niet in cijfers uit te drukken, maar naar onze mening oh zo belangrijk voor de rest van hun leven. Namelijk de bagage/prikkeling meekrijgen om jezelf te (kunnen blijven) ontwikkelen.’

‘Wat ze nu allebei leren is niet in cijfers uit te drukken, maar naar onze mening oh zo belangrijk voor de rest van hun leven.'Paul Roijmans

‘Een andere moeder van een kind op dezelfde school: Als we op school komen is het eerste wat mijn dochter doet kijken op het grote bord in de gang. Hier staan alle lessen en activiteiten op van die dag. De keuze is zeer divers van Duits, Engels, toneel, houtbewerking, rots en watertraining, boerderij, naaiatelier etc etc.’

Een aantal tipgevers concludeert dat we net die paar voorbeelden eruit hebben gepikt van mensen die een slechte ervaring hebben met democratisch onderwijs, terwijl het gros tevreden is. Maar dat is onmogelijk vast te stellen. Niemand kan ons vertellen hoe die verhoudingen liggen, er zijn geen cijfers van. Het enige waar wij in dit geval op kunnen varen, zijn de tips die wij binnenkrijgen en die zijn even vaak positief als negatief.

'Ze ontdekken als ze zestien of zeventien zijn dat ze eigenlijk alleen maar lagere school hebben.’oma

Zo mailt een bezorgde oma over haar kleinkinderen: ‘Schandalig dat dit kan in Nederland. Complete kindermishandeling. (…) Gamen, stoeien, helft van de tijd thuisblijven omdat het kan! Onderwijzend personeel is nauwelijks aanwezig. (…) Één voor één lopen ze muurvast. Ze ontdekken als ze zestien of zeventien zijn dat ze eigenlijk alleen maar lagere school hebben.’

Lees meer over onze pogingen om antwoord te krijgen op onze vragen over de gang van zaken op, en de resultaten van democratische scholen:

lees ook: Kwaliteit democratische scholen black box maandag 05 februari

Promoveren


Volgens een aantal reacties komen kinderen na de democratische school vaak prima terecht. De kinderen van Toon Weisenborn bijvoorbeeld. Zij gingen naar een democratische school in Engeland, die volgens hem zeer vergelijkbaar is met de Nederlandse variant. En ook daar krijg je geen diploma.

‘Onze beide kinderen hebben onderwijs vanaf hun negende c.q. elfde jaar tot hun achttiende jaar genoten op een democratische school. Onze zoon promoveert de komende maand tot doctor in de computerwetenschappen; hij heeft sinds mei verleden jaar een goedbetaalde baan bij het bedrijf Riot Games. Onze dochter is automonteur, fotomodel en fotografe en werkt momenteel bij Tesla.’

‘Ik stop even met lessen, ik moet m'n boomhut afmaken.’Toon Weisenborn

We bellen Weisenborn op. Staan zijn kinderen symbool voor de gemiddelde democratische schoolleerling? 'Nou nee,' zegt hij, ‘het werkt niet voor alle kinderen.' Hij kent ook kinderen die grondig zijn afgeknapt op democratisch onderwijs. ‘Je mag bijvoorbeeld overal aan meedoen op school, daar word je soms ook wel een beetje toe geprikkeld, maar je kunt je ook volledig terugtrekken.’ Volgens Weisenborn waren zijn kinderen ook niet altijd bezig met leren. Zo zei zijn zoon op een goed moment: ‘Ik stop even met lessen, ik moet m'n boomhut afmaken.’

Hoe het ook zij, de kinderen van Weisenborn bewijzen in elk geval dat je, ook zonder diploma, soms een mooie toekomst tegemoet kunt gaan.

Kijk onze uitzending over de vrijheid van particuliere scholen hier terug.

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2068 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Jeugd en onderwijs / Onderwijs

Weet jij meer?

Heb je tips over dit onderwerp? Stuur mij dan een mail!
Deel jouw ervaring

Anna Gimbrère

Presentator

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Sietze van Loosdregt Samensteller

Sietze van Loosdregt komt van het platteland. En dat zie je terug zijn werk. Zo maakte hij voor De Monitor uitzendingen over megastallen, de Q-koorts en windmolens. Maar ook over sociaal maatschappelijke thema’s als het onderwijs en de sociale dienst. Hij begon zijn werk in Hilversum bij het actualiteitenprogramma Netwerk, en werkte daarna onder meer voor de discussieprogramma’s Rondom 10 en Debat op 2.

Lees verder
@sietze_1

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek