'Ook ik ben erin gestonken, schrijf ik met schaamrood op de kaken'

woensdag 09 november 2016 Leestijd: 2 min.

In gesprek met tipgevers over Monte Christo /

Stephanie Sint Nicolaas

Redacteur

stephanie.sintnicolaas@kro-ncrv.nl

woensdag 09 november 2016 Leestijd: 2 min.

Het verhaal van Jayne over de pgb-zorgverlener van haar dochter maakt veel los. Nadat ons artikel over zorginstelling Monte Christo verschijnt, krijgen we tientallen mails van oud-collega's en voormalig cliënten van de zorginstelling. De tipgevers hebben allemaal hun eigen verhaal. Maar een aantal punten komt steeds terug. 'Veel geld, weinig zorg. Gebroken jongeren die hard hulp nodig hebben, maar niet krijgen.'

Een oud-cliënt mailt dat ze het verhaal van Jayne’s dochter herkent. Ook deze jonge vrouw kwam bij de instelling terecht toen het niet goed met haar ging, zegt ze. Ze laat ons weten: 'Ik zat destijds in een kwetsbare periode. De directeur van de instelling beweerde dat ze mijn persoonsgebonden budget wel kon beheren. Ze zou me met mijn problemen kunnen helpen. Helaas heeft ze daarvan niets kunnen waarmaken. En dus ontstond er een schuld bij het zorgkantoor, omdat achteraf bleek dat het budget niet goed verantwoord was. Ik heb inmiddels al duizenden euro's afbetaald.'

Oud-medewerkers

Er melden zich naast voormalig cliënten ook verschillende oud-medewerkers van de zorginstelling. Eén van hen mailt: 'De instelling had een prachtig verhaal en in eerste instantie leek het me fantastisch erbij betrokken te zijn. Ik zou een zogenaamde 'franchise-onderneming' starten in een andere gemeente. Dat kwam erop neer dat ik zou betalen voor het mogen toepassen van het concept van Monte Christo. Maar na een paar maanden kreeg ik ernstige twijfels. De beloofde ondersteuning kwam niet in de vorm van zorgprofessionals. Maar mensen die zelf nog in het zorgtraject zaten, werden ingezet als begeleider voor zorgbehoevende jongeren. Dit concept leverde hun nog meer geld op. Omdat ik deze manier van werken niet zag zitten, ben ik eruit gestapt.'

'Schaamrood op de kaken'

Een andere oud-medewerker beweert: 'Met het schaamrood op de kaken ben ik er ingestonken. Ik heb een half jaar bij de stichting gewerkt en was vijf dagen per week aanwezig op het kantoor van de stichting en de logeerboerderij. Monte Christo haalt kwetsbare jongeren met een zorgvraag binnen. Vaak zijn het jongeren die naast hun psychiatrische aandoening wat extra hulp nodig hebben op het gebied van bijvoorbeeld hun relatie of woning. De directeur van de stichting helpt de jongeren 'uit de put'. Daarna zorgt ze dat er een persoonsgebonden budget (pgb) wordt aangevraagd, waarmee zorg bij de instelling moet worden ingekocht. Zodra de geldstroom eenmaal loopt, loopt de zorg met rasse schreden terug.' De oud-medewerker eindigt de mail die ze ons stuurt als volgt: 'Veel geld, weinig zorg. Gebroken jongeren die hard hulp nodig hebben, maar niet krijgen. Het kan toch niet zo zijn dat instellingen die zo te werk gaan, door kunnen blijven gaan?' Beide ex-werknemers willen anoniem blijven.

Wat gebeurt er met klachten?

Aan alle tipgevers vragen we of ze melding van hun ervaringen hebben gedaan, en zo ja, waar? Jayne liet ons weten inmiddels aangifte te hebben gedaan tegen Monte Christo. Van andere tipgevers horen we dat ook de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ), in ieder geval twee zorgverzekeraars en de gemeente Winschoten op de hoogte zijn van één of meerdere klachten. De vraag is nu natuurlijk: wat wordt er vervolgens met deze klachten gedaan? En welke mogelijkheden hebben de instanties om in te grijpen als een pgb-zorgverlener geen goede zorg levert? Ondertussen blijven we ons ook inzetten om een reactie te krijgen van de instelling zelf. We hebben al meerdere malen gevraagd om een reactie op de verhalen van deze mensen. Maar vooralsnog reageren ze niet op onze vragen. Wat vindt de directeur van Monte Christo van de klachten die er liggen?

We vervolgen ons onderzoek naar pgb-fraude. Heb jij een tip die ons onderzoek verder kan helpen? Mail dan naar: tip insturen

Lees meer over

Gezondheid en zorg PGB-fraude
Verkenning Research Opnames Uitzending

PGB-fraude

Verkenning

We krijgen diverse tips binnen over zorgboerderijen en onderzoeken of het zorggeld wel besteed wordt waarvoor het bedoeld is, namelijk de zorg voor cliënten.

Deel jouw ervaring 35 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op zondag 27 november 22:30u, NPO2

403 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Stephanie Sint Nicolaas Redacteur

Stephanie Sint Nicolaas voltooide na een bachelorstudie geschiedenis een master Journalistiek en Nieuwe Media. Ze werkte voor zowel radio (Radio 1) als voor verschillende journalistieke televisieprogramma's (Knevel en van den Brink, Rondom 10, Debat op 2, Altijd Wat). In haar vrije tijd fotografeert ze graag en net als in haar redactiewerk is het doel om bijzondere verhalen van mensen in beeld te brengen. Voor De Monitor deed ze research, en filmt en monteert ze nu video's voor social media.

Lees verder
@stephsint

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Met een persoonsgebonden budget (pgb) kun je zelf je zorg inkopen bij een zorgverlener. Maar hoe makkelijk kan er door zorginstellingen misbruik gemaakt worden van kwetsbare zorgbehoevenden met een...
Alles over dit onderzoek