Onderwijs / Onderwijs

‘Onze dochter heeft een onderwijsachterstand opgelopen’

donderdag 07 december Leestijd: 3 min.

Meisje naar school aan de hand van ouder / ANP

Saskia Adriaens

Verslaggever

donderdag 07 december Leestijd: 3 min.

Na onze artikelen over democratische onderwijs is het opvallend hoe uiteenlopend de reacties zijn. Van hele positieve ervaringen tot zwaar teleurgestelde ouders. Zo schrijft Petra ons: ‘Ik heb mijn kinderen op last van de huisarts thuis moeten houden wegens een ernstig gebrek aan onderwijs en veiligheid door school.’

De twee kinderen van Petra zitten inmiddels al langere tijd thuis en staan niet ingeschreven op een school. Toen zij haar tweeling inschreef op een democratische school in het zuiden van het land dacht ze dat het de oplossing zou zijn voor haar dochters. ‘Zij hebben ernstige dyslexie en dyscalculie en een hoog gemiddelde intelligentie. Ze zouden op deze school volledig op maat kunnen studeren en één op één begeleiding krijgen. Maar het was totaal structuurloos en grenzeloos. De school bood ook totaal geen veilige leeromgeving, vanwege de populatie zorgleerlingen met adhd en autisme. Juist deze kinderen hebben structuur en begrenzing nodig.’ 

  lees ook: ‘Op een democratische school moet je je kind durven los te laten’ donderdag 30 november

Onderwijsachterstand

Ook een andere moeder, Mary is erg teleurgesteld in de democratische school waar haar dochter naartoe ging. ‘Begin er niet aan,’ schrijft ze ons. ‘Het kost je handenvol geld en onze dochter kreeg daar niet het onderwijs wat je zou verwachten.’ Volgens Mary zou haar dochter hierdoor een flinke onderwijsachterstand hebben opgelopen . ‘Particuliere scholen maken misbruik van de groep kinderen die in het reguliere onderwijs niet worden gezien of gehoord.’ 

Een ander negatief ervaringsverhaal komt van Marc: ‘Bij mij als onderwijsprofessional gingen na een paar dagen al alle alarmbellen af. Deze school mag wat mij betreft niet de naam onderwijs dragen.’ Marc is erg verbaasd over de voldoende die deze school krijgt van de Onderwijsinspectie omdat hij het onderwijs onder de maat vond en zag dat er ongekwalificeerd personeel rondliep. ‘Iedere beetje weldenkende psycholoog of orthopedagoog schiet de theorie waarop dit onderwijsconcept is gebaseerd volledig af. Dit soort scholen stellen bijvoorbeeld het volgende: ‘Door je neus achterna te gaan, doe je toevallige ontdekkingen, waar je meer van leert dan van een vooropgezet lesplan.’

lees ook: Voldoen ‘veredelde speeltuinen’ nu wel aan leerplicht? dinsdag 05 december

‘Pedagogisch onveilig’ 

Maar Marc ergerde zich vooral aan de, in zijn ogen, ‘zweverigheid’. Zo schrijft hij: ‘Tijdens een ouderkring voor nieuwe ouders wordt steeds weer op gênante wijze het reguliere onderwijs als de hel op aarde voorgesteld. Zweefbegrippen als ‘kinderen en ouders moeten ontscholen’ worden er structureel bij nieuwe ouders ingehamerd. Het beeld ‘de democratische scholen zijn een oase in de barre onderwijswoestijn’ wordt er ingeprent. Wakker geworden ouders die waren weggegaan uit intense onvrede worden tijdens die ouderkring ervan beschuldigd dat ze hun eigen angsten projecteren op hun kinderen. Het is allemaal uitermate beklemmend en ik vond het pedagogisch gezien gewoonweg onveilig.’

 

'Mijn dochter is veel ondernemender geworden'vader

Deze verhalen staan haaks op de positieve ervaringsverhalen die we binnenkrijgen. Ze schrijft een vader ons: ‘Op de sociocratische leeromgeving kan zij zich vrij ontwikkelen. Spelen is leren. Ze is vijf jaar oud en beheerst inmiddels een basis van schrijven en lezen en haar ontwikkeling met rekenen is ook een stuk vooruit gegaan. Doordat zij zelf kiest wat ze wil doen, is ze veel ondernemender geworden, en sociaal emotioneel met grote stappen vooruitgegaan.’ 

Ondernemerschap

Hij vindt zelfs dat het reguliere onderwijs nog veel kan leren van de democratische scholen. ‘Ondernemerschap is iets wat in het reguliere onderwijs niet geleerd wordt. Je leert daar gehoorzaam te zijn, braaf in de banken te zitten en zoveel mogelijk de gemiddelde leerlijn te volgen. En dat, terwijl werkgevers tegenwoordig veel meer ondernemerschap van medewerkers verwachten.’

Moeder Carla is ook heel enthousiast. Haar twee kinderen gingen naar de democratische school De Ruimte in Soest. ‘Wat ik zo mooi vind, is dat onze kinderen niet alleen schoolvaardigheden hebben ontwikkeld, maar ook bemiddelingsvaardigheden en bestuurlijke vaardigheden. De begeleiding was super. De verantwoordelijkheid voor je eigen leerweg is niet altijd makkelijk, maar wel heel leerzaam. Ik zou zeggen: Prima voorbereiding op een zelfstandig bestaan in onze maatschappij.’ 

'Mijn zoon kreeg meer behoefte aan structuur in de lessen en dagindeling'

Wennen

Ook de zoon van Margriet ging naar De Ruimte in Soest.  Na vier jaar kwam hij zelf met de vraag of hij terugkon naar het reguliere onderwijs. Moeder legt uit: ’Omdat hij de behoefte kreeg aan meer structuur in de lessen en dagindeling. Hij zit nu alweer in het derde jaar van zijn middelbare school en hij heeft geen achterstand met leeftijdsgenoten.’ Haar zoon ging toentertijd in groep zeven naar de democratische school omdat het op de reguliere basisschool niet goed ging. ‘Natuurlijk was deze nieuwe onderwijsvorm voor ons als ouders wennen. Maar als ik het geld had gehad, dan had ik mijn andere kinderen ook naar deze school laten gaan. Ik heb mijn zoon zien veranderen van een bang kind dat zich alleen in woede kon uiten naar een goed nadenkende puber die weet wat hij wil.’

Van de democratische school waar we negatieve ervaringsverhalen over hebben gehoord,  willen we nog weten wat hun reactie is. Zodra we die hebben, zullen we dat hier delen.

Onderwijs / Onderwijs

Oproep

De reacties zijn zo uiteenlopend dat het bij ons nog meer vragen oproept. Wij vragen ons bijvoorbeeld af of dit soort scholen niet vooral geschikt zijn voor bepaalde type kinderen? En waarom kunnen kinderen, die op een reguliere basisschool vastlopen soms alleen nog maar ‘gelukkig worden’ als ze naar dit soort scholen gaan? En als dit zo goed werkt, waarom wordt het dan niet bekostigd vanuit de overheid? Genoeg vragen, dus we horen graag jouw ervaringsverhaal of tip. Vooral verhalen van oud-leerkrachten van democratische scholen of andersoortige vernieuwende onderwijsvormen horen we graag.
Deel jouw ervaring

Saskia Adriaens

Verslaggever

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Saskia Adriaens Verslaggever

'Ogen openen en gedachten kantelen’, dat is de grootste drijfveer van Saskia Adriaens. De eerste jaren na haar studie journalistiek heeft zij als freelancer voor multiculturele televisie (MTNL) gewerkt en geschreven voor diverse media zoals kranten, Opzij en Oneworld. Tien jaar geleden alweer is zij begonnen bij de publieke omroep. Als verslaggever heeft ze reportages gemaakt in binnen- en buitenland, voor onder andere de actualiteitenrubriek Netwerk, Altijd Wat, Brandpunt Profiel, Kruispunt en sinds 2015 voor De Monitor. Vooral sociaal-maatschappelijke onderwerpen zoals de multiculturele samenleving, vluchtelingenproblematiek, vrouwenrechten, onderwijs en opvoeding hebben haar interesse. Maar zoals Einstein ook al zei: ‘Ik heb geen speciaal talent, ik ben vooral razend nieuwsgierig!’

Lees verder
@sadriaens

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Machteloze ouders, overwerkte leraren en bezorgde orthopedagogen. We krijgen tips uit alle hoeken sinds we ons dossier Onderwijs weer hebben geopend en onderzoeken of het passend onderwijs wel goed uitpakt voor die leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. 

Alles over dit onderzoek