Wet-en regelgeving / Sociale Dienst

'Ontmoediging kan mensen juist aanzetten om snel weer aan het werk te gaan'

vrijdag 16 januari 2015 Leestijd: 1 min.

Social Return still_1 /

Sietze van Loosdregt

Redacteur

vrijdag 16 januari 2015 Leestijd: 1 min.

De eerste resultaten van de enquête die we in samenwerking met Binnenlands Bestuur hebben uitgezet onder directeuren en medewerkers van sociale diensten, zijn binnen. Wat opvalt: Veel respondenten melden dat steeds meer mensen, zoals ook onze wanhopige tipgever Arend, vastlopen bij de sociale dienst. De respondenten stellen dat er een ontmoedigingsbeleid is.

'Maar ontmoediging kan mensen juist ook aanzetten om snel weer aan het werk te gaan schrijft een aantal directeuren, en juist dat is een belangrijk doel van de sociale dienst.'

lees ook: 'De Sociale Dienst gaf mij het laatste zetje' vrijdag 16 januari 'Inwoners die voor een uitkering aankloppen krijgen een zoekperiode van 4 weken, waarin ze zelf een baan dienen te zoeken. Na die 4 weken dienen ze aan te tonen welke acties/sollicitaties gedaan zijn. Vervolgens kunnen ze aan de slag in het groenonderhoud (werkervaringsplaats) of recycle-werkzaamheden uitvoeren (werkervaringsplaats). Veel klanten geven dan aan: 'dan zoek ik zelf wel een beter baantje,' laat een directeur weten.

Een ander schrijft kortweg: ‘Als je vastloopt bij de sociale dienst is het aanvaarden van werk een optie.’ En, al valt er volgens veel directeuren wel wat af te dingen op een aantal regels bij de sociale dienst, mensen moeten zich er wel aan houden. Zo stelt een directeur:

‘Er zijn zeer veel klanten die keurig de opgelegde "spelregels" naleven. Dat is volgens mij ook het uitgangspunt in onze democratie. We laten het Parlement wetten maken en daarbij is het gebruikelijk dat deze ook nageleefd worden.’

Mensen die moeite hebben met de sociale dienst hebben dat vaak aan zichzelf te wijten, schrijft een ander:

‘Verwachtingen van klanten zijn vaak onredelijk hoog en ik zie ook veel onverantwoordelijk gedrag (schulden maken, geen bereidheid naar eigen verantwoordelijkheid te kijken, drank- en drugsmisbruik) waarvan toch de consequenties op de samenleving worden afgewenteld.’

Werk je voor de sociale dienst en wil je reageren? Of loop je vast door de strenge bijstandsregels? Mail: tip insturen.

Zondag 18 januari presenteren we de uitkomsten van deze enquête in onze uitzending om 22.35 uur op NPO2.

Dit artikel is geschreven door:

Sietze van Loosdregt Redacteur

Sietze van Loosdregt komt van het platteland. En dat zie je terug zijn werk. Zo maakte hij voor De Monitor uitzendingen over megastallen, de Q-koorts en windmolens. Maar ook over sociaal maatschappelijke thema’s als het onderwijs en de sociale dienst. Hij begon zijn werk in Hilversum bij het actualiteitenprogramma Netwerk, en werkte daarna onder meer voor de discussieprogramma’s Rondom 10 en Debat op 2.

Lees verder
@sietze_1

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

maandag 12 oktober 2015

Tips na de uitzending

Meer weten?

Hoe sociaal is de sociale dienst? Alles wordt gedaan om misbruik te voorkomen en mensen zo snel mogelijk weer aan het werk te helpen. Is dit beleid rechtvaardig? Of zou het alleen moeten gelde...
Alles over dit onderzoek