Gezondheid en zorg / Crisis in het ziekenhuis

Onnodige vertraging bij uitwisseling patiëntengegevens: ‘Alles moet gefaxt of uitgeprint en opgestuurd worden’

zaterdag 25 mei 2019 Leestijd: 2 min.

Verpleegkundig personeel Ikazia ziekenhuis in Rotterdam / foto: ANP

Marjolein Schut

Redacteur

zaterdag 25 mei 2019 Leestijd: 2 min.

‘Het grootste probleem is dat ieder ziekenhuis een eigen epd (elektronisch patiëntendossier) heeft waardoor het doorsturen en bekijken van gegevens lastig is,’ schrijft verpleegkundige Lisa. ‘Dat is heel gek, want je kunt geen scan of andere gegevens van elkaar inzien of naar een ander ziekenhuis sturen.’

We bellen haar om meer te horen over de problemen bij het opvragen van patiëntengegevens voor ons onderzoek Crisis in het ziekenhuis. ‘Vaak is bij ons op de afdeling niet duidelijk wat iemand heeft, omdat veel mensen met vage klachten binnenkomen. Als iemand al in een ander ziekenhuis bekend is en toevallig bij ons komt, is dat heel lastig.’ Omdat ziekenhuizen met verschillende software-systemen werken, kan de medische voorgeschiedenis niet worden ingezien, vertelt Lisa. ‘Geen voorgeschiedenis, niks, omdat je niet in het dossier van iemand kan komen.’

lees ook: Medische gegevens onvindbaar: ‘Ik vind het emotioneel zwaar om elke keer die onderzoeken weer opnieuw te doen’ maandag 13 mei

Onnodige vertraging

‘Als je iets moet weten, moet je dat opvragen in een ander ziekenhuis en dan moet je heel specifiek zijn wát je wilt weten.’ En dan begint er een omslachtig proces dat je niet zou verwachten in dit digitale tijdperk. ‘Alles moet gefaxt of uitgeprint en opgestuurd worden. Of op een digitaal bestand worden gezet en naar ons toegestuurd.’

Als een dossier is opgevraagd, betekent dat niet automatisch dat het hele dossier wordt doorgestuurd. ‘Je moet precies aangeven wat je wilt hebben, want het kan natuurlijk een heel groot dossier zijn met verschillende specialisten. Als wij bij longgeneeskunde iets opvragen voor iemand met een longziekte, krijgen wij alleen wat over de longen.’ Maar bij complexe aandoeningen of een lange ziektegeschiedenis zijn patiënten vaak ook bij andere specialisten onder behandeling en moet elke specialist afzonderlijk benaderd worden. ‘Heel onhandig’, vindt Lisa.

Worden hierdoor ook fouten gemaakt of dingen over het hoofd gezien? ‘Dat zou kunnen.’ Maar het probleem zit ‘m vooral de onnodige vertraging bij de behandeling. ‘In een ziekenhuis ben je veel bezig met klinisch redeneren wat de beste mogelijkheid is. Als je medische gegevens uit andere ziekenhuizen naast elkaar kunt leggen, kan je sneller een plan maken. Maar dit vertraagt soms heel erg. Dat is heel erg jammer.’ Gevolg is dat ziekenhuizen onnodig dezelfde onderzoeken opnieuw doen. ‘Dat klopt. Super onvoordelig, want je moet dingen doen die eigenlijk al gedaan zijn. Als je de gegevens in één systeem zou hebben, dan zou je dat gewoon kunnen overzetten.’

lees ook: Zorgverleners tikken gegevens van patiënt tot wel zeven keer over donderdag 16 mei

Lastige beoordeling

Een ander probleem is het overzetten van beeldmateriaal dat in een ander ziekenhuis is gemaakt, zoals scans en foto’s. Software-systemen verwerken beeldmateriaal allemaal op een andere manier. ‘Bij ons in het ziekenhuis heeft Radiologie een apart systeem waar ze beelden in kunnen zetten en dat matcht niet met het systeem van een ander ziekenhuis. Dus die kunnen dat ook niet zo afspelen. Ze kunnen wel het beeldmateriaal krijgen op een schijfje, maar ze kunnen het niet plaatsen op hun eigen drive.’

‘Ieder ziekenhuis heeft zijn eigen scanmateriaal en ook de manier waarop dat in een lay-out wordt weergegeven, is niet bij iedereen gelijk. Je krijgt dus wel losse plaatjes te zien, maar je kunt de beelden niet laten rollen, heen en weer schuiven en ronddraaien zoals je wil.’ Gevolg daarvan is dat artsen niet elk detail van de scan kunnen zien. Lisa: ‘Daardoor wordt het een hele lastige beoordeling.’ Artsen willen daarom liever hun eigen materiaal hebben omdat ze dat beter kunnen beoordelen. ‘Je wilt de beelden naast een nieuwe scan leggen om te kijken of er progressie is, maar dat kan niet als je in verschillende systemen werkt.’

De naam Lisa is in verband met de privacy op haar verzoek gefingeerd. Haar echte naam en het ziekenhuis waar zij werkt is bij de redactie bekend.

Wil je op de hoogte blijven van ons onderzoek? Abonneer je dan hier op onze nieuwsbrief.

Verkenning Research Opnames Uitzending

Crisis in het ziekenhuis

Uitzending

Ziekenhuizen werken met computersystemen die slecht met elkaar praten. Als jij in ziekenhuis A vaak komt en ze weten daar alles van je, maar je wordt in ziekenhuis B met spoed opgenomen, kan de arts daar vaak niet zien wat er allemaal al van jou bekend is. Waarom is dat erg? En hoe kan het dat in 2019 dit nog niet goed werkt? Wij zoeken het uit.

Deel jouw ervaring 53 andere artikelen in onderzoek

252 tips

ontvangen

Gezondheid en zorg / Crisis in het ziekenhuis

Oproep

Werk je in de zorg en herken je de ervaringen van Lisa? Of ben je patiënt en loop je tegen problemen aan bij de behandeling omdat je medische gegevens niet zijn in te zien?
Deel jouw ervaring

Marjolein Schut

Redacteur

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Marjolein Schut Redacteur

Scherpzinnig researcher, wars van een-dimensionale verhalen. Ervaren in actualiteiten (Nieuwsuur), talkshows (oa Pauw & Witteman) en buitenland-series. Startpunt zijn persoonlijke verhalen, om vervolgens uit te zoomen en daar een scherp analyserend, journalistiek verhaal van te maken. Open blik, vind het belangrijk om een verhaal van verschillende kanten te bekijken en te ontleden. Elk onderwerp – ook ver weg van de Randstad - heeft voor mij potentie.

Lees verder
@schut_marjolein

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Na twee uitzendingen over de personeelstekorten gaan we nu de problemen bij de uitwisseling van patiëntengegevens onderzoeken.
Alles over dit onderzoek