Onderwijsinspectie: ‘Werken met methode in kleuterklas niet verplicht’

vrijdag 19 februari 2016 Leestijd: 2 min.

Inspectie exterieur_0 /

Stephanie Sint Nicolaas

Redacteur

stephanie.sintnicolaas@kro-ncrv.nl

vrijdag 19 februari 2016 Leestijd: 2 min.

Ouders en kleuterleerkrachten trokken de afgelopen zes weken bij ons aan de bel: toetsen en methodisch werken in de kleuterklas leidt tot leerstress bij jonge kinderen. En: wie weigert te werken met een methode in de kleuterklas, kan worden ontslagen. Dit zagen we in het geval van Astrid Buijsse die na 25 jaar moest vertrekken op haar school. De slotvraag in ons onderzoek naar de inrichting van het kleuteronderwijs is dan ook: kijkt de Onderwijsinspectie wel of niet naar het gebruik van methodes in de kleuterklas?

Al voordat kleuterleerkracht Buijsse zich bij ons meldt, begrijpen we uit andere reacties dat er op sommige scholen druk vanuit het bestuur of de directie is om met een kleutermethode te werken. Maar de mail van Astrid verbaast ons: Kan het zo hoog oplopen dat je als leerkracht niet langer op een school kan werken als je niet gelooft in het werken met een methode? We zoeken Buijsse op en dit blijkt inderdaad zo te zijn. Zij vertelt ons dat er een verschil van inzicht met het bestuur van haar school is ontstaan omdat zij zich niet kan vinden in prestatiegericht en methodisch werken bij kleuters. En dus nemen wij contact op met haar bestuur van Buijsse. Het college van bestuur meldt ons:

'De Inspectie van het Primair Onderwijs houdt toezicht op de kwaliteit van onze scholen, waarbij een strak toetsingskader het uitgangspunt vormt voor de beoordeling van de kwaliteit van onze scholen. (..) De onderwijsmethoden worden door de Inspectie aan de hand van het schoolplan beoordeeld. Indien wij onze scholen zouden laten werken zonder leermethoden in de groepen 1 en 2, zou dit leiden tot een onvoldoende beoordeling door de Onderwijsinspectie. Dit heeft dan tot gevolg van de bekostiging van onze scholen in gevaar is en zelfs na een periode van verscherpt toezicht door de Onderwijsinspectie kan worden gestaakt. Dit risico kunnen wij uiteraard niet nemen.'

lees ook: Staatssecretaris Dekker roept leraren op: 'Kom met ideeën over terugdringen administratieve rompslomp' vrijdag 22 januari

Verhaal halen bij de Inspectie

Het bestuur van Buijsse wijst dus naar de Onderwijsinspectie. Maar is dat ook terecht? En kijkt de inspectie nu wel of niet naar methodes in de kleuterklas? We benaderen de inspectie om dat te vragen. En na een paar dagen komt de inspectie met een verklaring op de eigen site:

'Basisscholen hoeven van de inspectie geen gebruik te maken van een kleutermethode (in tegenstelling tot wat wel eens wordt gedacht). Het bestuur, schoolleiding en docent bepalen zelf hoe ze het onderwijs vormgeven. Dat kan aan de hand van een methode, maar het kan ook zelf ontworpen onderwijs betreffen. Dat onderwijs moet aansluiten bij de ontwikkeling van de kinderen. Bij kleuters maakt spelen daar natuurlijk een essentieel onderdeel van uit. Spelen is immers dé manier waarop kleuters leren.'

Dat is duidelijke taal. Van de inspectie hoeft er in de kleuterklas dus niet met een methode gewerkt te worden. Maar hoe kan het dan toch dat we meldingen blijven krijgen van docenten die zeggen dat de inspecteur daar wél om vraagt? Teun belt de Onderwijsinspectie voor uitleg. Meer daarover zondagavond in onze uitzending.

Heb je een tip voor ons dossier Onderwijs? Mail dan naar: tip insturen

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2067 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Stephanie Sint Nicolaas Redacteur

Stephanie Sint Nicolaas voltooide na een bachelorstudie geschiedenis een master Journalistiek en Nieuwe Media. Ze werkte voor zowel radio (Radio 1) als voor verschillende journalistieke televisieprogramma's (Knevel en van den Brink, Rondom 10, Debat op 2, Altijd Wat). In haar vrije tijd fotografeert ze graag en net als in haar redactiewerk is het doel om bijzondere verhalen van mensen in beeld te brengen. Voor De Monitor deed ze research, en filmt en monteert ze nu video's voor social media.

Lees verder
@stephsint

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek