Onderwijs / Onderwijs

Onderwijsbond: ‘Passend onderwijs leidt tot rechtsongelijkheid’

woensdag 27 september 2017 Leestijd: 2 min.

Bestuurslid Eugenie Stolk van de Algemene Onderwijsbond (AOb) /

Sietze van Loosdregt

Redacteur

woensdag 27 september 2017 Leestijd: 2 min.

Volgens de Algemene Onderwijsbond (AOb) leidt de wet Passend Onderwijs tot rechtsongelijkheid. Omdat scholen zelf in grote mate mogen bepalen waar ze het geld voor de ondersteuning van zorgleerlingen aan besteden zijn er grote verschillen tussen scholen. Wat de AOb betreft komt daar een einde aan. Dat zegt Eugenie Stolk van de onderwijsbond in onze uitzending van komende zondag over passend onderwijs.

De AOb wil dat vastgelegd wordt welke ondersteuning iedere basisschool tenminste moet kunnen bieden, en dat het geld voor passend onderwijs geoormerkt wordt, zodat het niet aan andere zaken besteed kan worden. Stolk: ‘Ze krijgen een zak met geld en dat is niet geoormerkt, dus je kunt ook niet nagaan hoeveel geld er nou eigenlijk naar die leerling gaat. Dat is 1. En het tweede is dat niet duidelijk is welke zorg een school tenminste moet bieden aan een zorgleerling.’

 

Geld

Eerst punt 1: het geld. Met de invoering van passend onderwijs in 2014 gingen scholen regionaal samenwerken in zogenoemde samenwerkingsverbanden. Die samenwerkingsverbanden ontvangen samen 2,15 miljard euro om onder de scholen te verdelen (voor lager en middelbaar onderwijs). De Rekenkamer, het orgaan dat alle overheidsuitgaven controleert, concludeerde eerder al dat volstrekt onduidelijk is waaraan dit geld wordt besteed.

Lees ons artikel over het Rekenkamerrapport

Het kan dus ook hele andere bestemmingen hebben gekregen, zoals digiborden of lerarensalarissen, we weten het niet. De AOb wil daarom dat dit geld geoormerkt wordt.

 

Basisondersteuning

Dan punt 2 van Stolk: de minimale ondersteuning die een school moet bieden, de zogenoemde basisondersteuning. Met de invoering van passend onderwijs kregen samenwerkingsverbanden niet alleen de vrijheid om het geld naar eigen inzicht te verdelen, ze bepalen ook welke ondersteuning de aangesloten scholen minimaal moeten bieden en welke kinderen beter af zijn in het speciaal onderwijs.

Lees ook: Waarom leerkrachten niet blij zijn met passend onderwijs

Zo kunnen er grote verschillen ontstaan. In het ene samenwerkingsverband kan een zware ADHD’er op een reguliere school terecht, terwijl het in het andere naar het speciaal onderwijs moet. Volgens Stolk is het voor ouders nu vaak volstrekt onduidelijk waar ze aan toe zijn. Al die verschillen leiden volgens haar tot rechtsongelijkheid. ‘Wij willen dat op het moment dat jij een kind hebt met een beperking dat het niet uitmaakt of je in Leeuwarden woont of in Goes.’

lees ook: ‘Zorgleerlingen blijven te lang op het reguliere onderwijs’ dinsdag 26 september Speciaal basisonderwijs

Gisteren schreven we over Jacob Mannessen, directeur op speciale basisschool De Poldervaart in Schiedam. Hij ziet dat reguliere basisscholen zorgleerlingen vaak te laat doorsturen naar het relatief dure speciaal basisonderwijs. Mannessen: ‘Het onderwijs is zo veeleisend dat kinderen stuk gaan. Dan komen ze hier en zijn eerst een jaar bezig om tot rust te komen, omdat ze zo boos en verdrietig zijn.’

De AOb hoort dit ook terug van leraren en schoolleiders in het speciaal basisonderwijs. ‘Het duurt langer voordat een kind verwezen wordt naar het speciaal onderwijs of speciaal basisonderwijs, waardoor de problematiek veel complexer is. Dus die scholen krijgen te maken met nog veel ingewikkeldere situaties, en vaak zeggen ze: ‘Was dit kind alsjeblieft maar eerder naar ons toegekomen, dan was de problematiek niet zo ernstig geweest.’

 

Staking

Volgende week donderdag gaan de basisschoolleraren staken. Ze willen een hoger salaris en een lagere werkdruk. Volgens Stolk kan passend onderwijs alleen slagen als die werkdruk omlaag gaat. ‘Passend onderwijs zou kunnen slagen als die leerkracht letterlijk meer handen in de klas krijgt, meer ondersteuning en kleinere klassen.'

 

Zondag in De Monitor: Hoe passend is het passend onderwijs? NPO2, 22:35 uur. Zelf ervaring met passend onderwijs? Mail: tip insturen

Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Verkenning

Deel jouw ervaring 155 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op dinsdag 18 september 21:25u, NPO2

1963 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Een vrijstelling van de leerplicht voor je kind? En wat dan? Zijn er voldoende mogelijkheden om je kind toch onderwijs en begeleiding te geven?

Dit artikel is geschreven door:

Sietze van Loosdregt Redacteur

Sietze van Loosdregt komt van het platteland. En dat zie je terug zijn werk. Zo maakte hij voor De Monitor uitzendingen over megastallen, de Q-koorts en windmolens. Maar ook over sociaal maatschappelijke thema’s als het onderwijs en de sociale dienst. Hij begon zijn werk in Hilversum bij het actualiteitenprogramma Netwerk, en werkte daarna onder meer voor de discussieprogramma’s Rondom 10 en Debat op 2.

Lees verder
@sietze_1

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek