Onderzoek Pakketbezorging

Onderaannemer PostNL over pakkettarieven: “Het was slikken of stikken”

vrijdag 19 juni 2020 Leestijd: 3 min.

Een pakketbezorger van PostNL (niet de persoon van dit artikel) / ANP

Leontien Aarnoudse

Redactie

leontien.aarnoudse@kro-ncrv.nl

vrijdag 19 juni 2020 Leestijd: 3 min.

Met een paar chauffeurs en bestelbussen bracht Thijs pakketten rond voor PostNL. Van de tarieven kon hij nauwelijks rondkomen, zo zegt hij. En zomaar stoppen bleek lastig. Want het personeel kon hij niet zomaar ontslaan en leasecontracten van bestelbussen liepen door. “Ik was zes dagen per week aan het rennen en zondags was ik kapot.”

“Ik kon niet meer op een fatsoenlijke manier mijn boterham verdienen”, zegt Thijs*. Hij runde een aantal jaar terug een bedrijf in pakketbezorging. Met een paar chauffeurs en bestelbussen bracht hij pakketten rond voor PostNL. “De eerste jaren waren gemoedelijk, het was goed te doen. Maar met de opkomst van de webshops werd het steeds drukker.”

Eisen 
We spreken Thijs voor ons lopend onderzoek naar de werkomstandigheden van pakketbezorgers. Diverse tips kregen we binnen over onderaannemers die aangeven nauwelijks rond te kunnen komen van de bestaande tarieven en van pakketbezorgers die onder enorme tijdsdruk staan.

lees ook: Onderaannemer PostNL: “Gratis bezorgen bestaat niet” woensdag 27 mei

Thijs vertelt hoe met de populariteit van de webshops ook de tarieven steeds verder onder druk kwamen te staan. “PostNL ging meer eisen stellen. Op zich is dat niet erg als je ook meer geld krijgt om te kunnen investeren.” Maar dat laatste gebeurde volgens Thijs onvoldoende. “PostNL stelde meer eisen aan de voertuigen, ze moesten groter en langer zijn, wit van kleur en het liefst met een sticker van PostNL erop. De deuren moesten aan de achterkant open kunnen, zodat ze geschikt waren voor het laden bij de nieuwe depots. Als we een vergoeding vroegen voor deze investeringen, kregen we te horen: het zit bij het tarief in.”

Maar de berekening van dat tarief matchte niet met de calculatie van Thijs, die had berekend zo’n 100 euro per dag meer te moeten verdienen met al zijn routes om uit de kosten te komen. “PostNL kwam ons niet tegemoet. Het was slikken of stikken en ermee ophouden.”

Je bent contracten aangegaan met leasemaatschappijen (voor de bestelbussen, red.) en hebt contracten met personeel. Daar kun je niet een-twee-drie vanaf.Thijs

Thijs zegt dat hij destijds graag had willen stoppen, maar dat bleek niet direct haalbaar volgens hem: “Je bent contracten aangegaan met leasemaatschappijen (voor de bestelbussen, red.) en hebt contracten met personeel. Daar kun je niet een-twee-drie vanaf.” Op het moment dat het leasecontract van een aantal bestelbussen afliep en twee medewerkers zelf aangegeven hadden te willen stoppen, besloot Thijs er een punt achter te zetten. 

Hij is inmiddels gestopt met pakketbezorging en heeft nu ander werk in de logistieke sector. Dat bevalt hem stukken beter, zo legt hij uit: “Ik heb een rustiger, fijner leven nu. Elke week werk ik vaste tijden en ben ik rond etenstijd thuis. Ook ben ik zaterdags thuis, want ik was zes dagen per week aan het rennen en zondags was ik kapot. Dat werkte ook niet voor de thuissituatie, met twee kleine kinderen die opgroeien en een vrouw die chronisch ziek is.”

Reactie PostNL
“Ons uitgangspunt is altijd dat medewerkers, klanten, ondernemers en PostNL gezamenlijk groeien en profiteren van de groei in de pakkettenmarkt. Wij betalen daarom meer dan marktconform, en in de afgelopen drieënhalf jaar is de gemiddelde omzet per uur met achttien procent gestegen”, meldt een woordvoerder van PostNL schriftelijk.

“In onze tarieven voor bezorgondernemers houden we rekening met alle kosten die zij moeten maken zoals kosten voor het wagenpark, de planning en coördinatie van de routes, en de betaling van het personeel volgens de cao beroepsgoederenvervoer. Uiteraard moeten onze ondernemers daarnaast ook een reële marge kunnen genereren met hun onderneming. Ook hiermee wordt in de tarieven rekening gehouden. PostNL verhoogt minimaal één keer per jaar de tarieven per uur zoals bij de stijging cao-kosten en verzekeringspremies.”

Ze vervolgt: “Gelukkig komt het niet vaak voor (in het afgelopen jaar drie keer en we werken met meer dan 400 ondernemers) maar als er onverhoopt ondernemers zijn die aangeven dat zij door samenloop van omstandigheden hun bedrijf niet langer kunnen of willen voortzetten, dan gaan we met deze ondernemers het gesprek aan.

 * Wegens privacy is de naam Thijs gefingeerd, echte naam is bekend bij de redactie.

Wil je op de hoogte blijven van ons onderzoek? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.  

Lees meer over

Werk en inkomen Pakketbezorgers
Verkenning Research Opnames Uitzending

Pakketbezorgers

Uitzending

Onze uitzending Bezorgd door PostNL is maandag 24 september om 22:25u op NPO2.

Deel jouw ervaring 9 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 14 september 2020 om 22:20  NPO2

70 tips

ontvangen

Werk en inkomen / Pakketbezorgers

Oproep: werk je in de pakketbezorging en kom je financieel (bijna) niet rond?

Ben je aannemer (geweest) voor PostNL of een andere pakketbezorgdienst en kun je het hoofd niet boven water houden? Kom je niet of nauwelijks rond van de tarieven, of ervaar je veel stress van het werk? Meld het ons. We zijn benieuwd naar je verhaal.
Deel jouw ervaring

Anna Gimbrère

Presentator

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Leontien Aarnoudse Redactie
Leontien Aarnoudse is journalist en researcher. Voor het onderzoeksjournalistieke platform Pointer dook ze dieper in de misstanden binnen de zorg. Als freelance journalist schreef ze vooral over ontbossing, klimaat en duurzaamheid. Haar artikelen zijn verschenen bij o.a. NRC, De Correspondent en OneWorld.
Lees verder
@leontiena

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Vandaag besteld, morgen in huis. Soms word je pakket nog gratis bezorgd ook. Maar bij wie komt de rekening van een gratis bestelling eigenlijk terecht?
Alles over dit onderzoek