Ombudsman: Enschede informeert onvolledig over de bijstand

vrijdag 03 juli 2015 Leestijd: 1 min.

enschedehalf_width /

Miranda Grit

Verslaggever

miranda.grit@kro-ncrv.nl

vrijdag 03 juli 2015 Leestijd: 1 min.

Een onderzoek van de Nationale ombudsman onderschrijft wat wij al eerder in onze uitzending meldden over de handelswijze van de gemeente Enschede met betrekking tot bijstandsaanvragen. Enschede houdt bewust informatie achter over het recht van inwoners op bijstand. Dat is de conclusie van dit onderzoek van de Nationale Ombudsman naar de bijstandsverlening in Enschede. De gemeente vraagt bijstandsgerechtigden van 27 jaar en ouder om eerst zelf vier weken naar werk te zoeken en pas daarna een uitkering aan te vragen. Dat bijstandsgerechtigden ook direct het recht hebben om een bijstandsaanvraag in te dienen wordt niet verteld. Dit betekent dat ook het recht op een voorschot verschuift.

De Ombudsman stelt: ‘Mondige burgers met voldoende kennis over hun rechten en plichten zullen eerder hun recht op een uitkering kunnen doen gelden dan minder zekere burgers die niet goed weten hoe het zit. De vraag is of de gemeente met haar beleid wel de juiste mensen ‘raakt’.’

Al eerder gaf de gemeente Enschede in onze uitzending toe dat dit beleid ertoe leidt dat er minder uitkeringen verstrekt worden. De Nationale ombudsman zegt hierover:

‘Het lijkt een mooi effect dat deze werkwijze leidt tot minder uitgaven aan de bijstand. Maar burgers zitten langere tijd zonder inkomen, hierdoor kunnen schulden ontstaan en betalingsachterstanden optreden. Voor deze effecten heeft de gemeente Enschede te weinig oog.’

Lees meer over

Werk en inkomen Sociale Dienst
Verkenning Research Opnames Uitzending

540 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Miranda Grit Verslaggever

Vanaf de eerste uitzending van De Monitor is Miranda Grit als verslaggever betrokken bij het maken van de journalistieke verhalen waarin tips van mensen centraal staan. ‘Door het directe contact met betrokken kijkers word ik op bijzondere onderzoeksideeën gebracht waarvan ik weet; dit leeft in de samenleving. Het is bijzonder om te zien hoe er gereageerd wordt via Facebook en Twitter op de reportages die ik publiceer. Soms word ik gecorrigeerd, andere keren gecomplimenteerd. Maar elke reactie beschouw ik als waardevol om zo samen onze maatschappij nog net een beetje mooier te maken.’

Lees verder
@mirandagrit

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Hoe sociaal is de sociale dienst? Alles wordt gedaan om misbruik te voorkomen en mensen zo snel mogelijk weer aan het werk te helpen. Is dit beleid rechtvaardig? Of zou het alleen moeten gelde...
Alles over dit onderzoek