Onderwijs / Onderwijs

Óf een pilletje óf een Avatar-oefening tegen ADHD

vrijdag 09 maart 2018 Leestijd: 3 min.

Teun van de Keuken belt in zijn school De Vluchtheuvel met gezinscoach Gio Vogelaar / De Monitor

Sietze van Loosdregt

Redacteur

vrijdag 09 maart 2018 Leestijd: 3 min.

Zogenoemde Avatar-oefeningen werken prima tegen de symptomen van gedragsstoornissen als ADHD en autisme. Dat stelt Avatar-Wizard Gio Vogelaar. Hij is gezinscoach, jongerenbegeleider en invalkracht op een particuliere democratische school. ‘Met die oefeningen is niks mis hoor, die werken echt aan alle kanten.’

We spreken Vogelaar in ons onderzoek naar de invloed van het omstreden zelfontwikkelingsprogramma Avatar op enkele democratische scholen. Na publicatie van ons eerste artikel hierover ontvingen we meerdere tips over deze invloed, met name op de oudste en grootste particuliere democratische school De Ruimte in Soest. Eerder ontkende De Ruimte tegen ons dat het Avatar-programma op de school een rol speelt in het onderwijs. Verdere vragen hierover wil de school niet beantwoorden. Vogelaar wil ons wel te woord staan. 

lees ook: ‘Op school werd gelobbyd om mee te doen met soort Scientology’ woensdag 28 februari

Avatar werd opgericht door Harry Palmer, voormalig lid van Scientology. Op de website schrijft de organisatie: ‘Volgens vele studenten is Avatar het meest krachtige, puurste zelfontwikkelingsprogramma dat beschikbaar is.’ Wij spraken verschillende deskundigen en voormalig Avatar-leden die juist waarschuwen voor deze beweging. Volgens Rick Allen Ross van het Amerikaanse Cult Education Institute is de organisatie ‘tot op zekere hoogte’ vergelijkbaar met Scientology. We gaan later dieper in op de organisatie.

Gio Vogelaar herkent zich niet in de klachten over Avatar. Hij deed alle trainingen op één na en mag zich Wizard noemen, wat zoveel betekent als genie of tovenaar. Hij vertelt Teun van de Keuken wat Avatar is en wat kinderen er volgens hem aan kunnen hebben.

Slavernij

Volgens Vogelaar is een belangrijk principe van Avatar dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun geluk en succes. En dat mensen zichzelf mogen zijn. Het is dan ook logisch, stelt hij, dat Avatars juist ook in het democratisch onderwijs te vinden zijn. ‘Omdat dat onderwijs het kind laat zijn wie het is.'

lees ook: 'Het regulier onderwijs stoomt je klaar voor fabrieksarbeider en die hebben we niet meer nodig' zaterdag 24 februari

'Ons reguliere systeem legt kinderen allerlei dingen van boven op en we kijken niet naar het kind zelf. Jij bent bezig geweest met slavernij, in die chocoladebusiness. (Teun van de Keuken richtte als programmamaker het chocolademerk Tony’s Chocolonely op, bedoeld om slaafvrije chocolade op de markt te brengen, red.) Dat vond ik een hartstikke mooi initiatief, maar geloof me: wij doen hetzelfde met kinderen op school, onbewust, totaal onbewust want dat zit gewoon in het systeem.’

Labels

Volgens Vogelaar moeten we kinderen vooral accepteren zoals ze zijn, iets wat in het regulier onderwijs volgens hem niet gebeurt. ‘Daar moeten kinderen zich aanpassen aan de norm. En heel veel van die kinderen passen tegenwoordig niet meer in een norm en die gaan we dan een label geven.’

Vogelaar begeleidt onder andere jongeren met labels als ADHD en autisme. Daarbij gebruikt hij de Avatar-methode. Tijdens een lezing op De Ruimte vertelde hij eerder over een jongen met ADHD die ‘dusdanig is opgeknapt dat ie weer baas werd in zijn eigen hoofd, zijn eigen gedachtewereld. Die heeft ook het geluk gehad dat ie een vooruitstrevende huisarts had, die heeft ‘m gezegd van ‘nou, als je nou weer druk wordt in je hoofd, kies dan voor óf een pilletje, óf een Avatar-oefening. En ik weet dat ie momenteel geen pilletjes meer slikt.’

Ziektes

Als Avatar helpt bij gedragsstoornissen waar ook medicatie voor is, hoe zit dat dan bij ziektes? Vogelaar: ‘Dat ligt aan de mensen zelf. Avatar is ervan overtuigd dat wij ons eigen leven creëren vanuit onze overtuiging. En als iemand denkt dat ie iets zelf kan oplossen, en hij is daar voldoende van overtuigd – die voorbeelden zijn er trouwens, en niet alleen in Avatar, die zijn er ook op andere vlakken – dan kunnen mensen dat. Dus ik geloof dat wel ja.’

Van de Keuken: ‘Ja, dus ook als ze bijvoorbeeld kanker hebben?’

Vogelaar: ‘Die voorbeelden zijn er geweest. Ik weet niet of dat bij Avatar was, maar ik heb daar wel voorbeelden van gelezen.’

Discreëren

Een methode die kinderen helpt zichzelf te accepteren, daar lijkt weinig mee mis. Maar wat als we er ook gedragsstoornissen en zelfs ziektes mee aanpakken? Kunnen we die inderdaad zelf creëren en discreëren, om in Avatar-termen te spreken?

Onderwijs / Onderwijs

Weet jij hier meer over?

In hoeverre dringt het Avatar-gedachtengoed door op democratische scholen? En is dat een vloek of juist een zegen? Heb jij hier ervaring mee? Laat het ons weten!
Deel jouw ervaring

Sietze van Loosdregt

Redacteur

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Sietze van Loosdregt Redacteur

Sietze van Loosdregt komt van het platteland. En dat zie je terug zijn werk. Zo maakte hij voor De Monitor uitzendingen over megastallen, de Q-koorts en windmolens. Maar ook over sociaal maatschappelijke thema’s als het onderwijs en de sociale dienst. Hij begon zijn werk in Hilversum bij het actualiteitenprogramma Netwerk, en werkte daarna onder meer voor de discussieprogramma’s Rondom 10 en Debat op 2.

Lees verder
@sietze_1

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schijnt ook te worden afgegeven als scholen niet meer weten wat ze met een kind aan moeten en dus 'handelingsverlegen' zijn. Wij onderzoeken wat de gevolgen zijn voor ouders en kinderen die niet meer naar school gaan. 

Alles over dit onderzoek