Algemeen / Burger versus Overheid

Nu ook coalitiepartijen D66 en CDA tegen buisleidingen gevaarlijke stoffen

woensdag 20 maart 2019 Leestijd: 2 min.

Chemelot / ANP

Judith Meulendijks

Redacteur

woensdag 20 maart 2019 Leestijd: 2 min.

Het plan voor ondergrondse transportbuizen voor gevaarlijke stoffen tussen het Limburgse Echt-Susteren en het Brabantse Laarbeek kan nu ook op tegenstand rekenen van twee coalitiepartijen: CDA en D66. Samen met GroenLinks vragen zij minister Ollongren (Binnenlandse Zaken) om het voorgenomen tracé te schrappen.

De Tweede Kamerleden Paul Smeulders (GroenLinks), Jessica van Eijs (D66) en Erik Ronnes (CDA) hebben schriftelijke vragen gesteld aan de minister. De bewindsvrouw krijgt van de drie impliciet het advies om een streep te zetten door het indicatieve tracé Laarbeek - Echt/Susteren. ‘Voor ons is het duidelijk: dit plan moet van tafel,’ aldus Smeulders. Hij stelde vorig jaar ook al kamervragen.

Smeulders, zelf oud-wethouder van de gemeente Helmond waar het tracé doorheen loopt, gaat ervan uit dat in ieder geval ook de SP, de PvdA en de Partij voor de Dieren tegen het buizentracé zijn. Daarmee zou er een Kamermeerderheid tegen het plan zijn.

Van Chemelot tot de Rotterdamse haven

Wat is het plan? De Rijksoverheid heeft in 2012 verschillende tracés voor buisleidingen voor het transport van gevaarlijke stoffen op de kaart gezet, waaronder ook een extra tracé tussen het Brabantse Laarbeek en het Limburgse Echt-Susteren. Dat is onderdeel van een verbinding tussen de chemische industrie bij Chemelot in Sittard-Geleen met de Rotterdamse haven. Juist over deze route is nu heibel ontstaan, omdat het voor een groot deel door verstedelijkt gebied gaat. Mensen zijn bezorgd over hun veiligheid, de waarde van hun woningen en de consequenties voor het landschap en de leefbaarheid.

Het gaat om een indicatief tracé: het is dus nog geen vastgesteld plan. Het buizentrace is bedoeld voor ondergronds transport van gevaarlijke stoffen. De stroken van 70 meter breed waar de buizen moeten komen te liggen, mogen niet worden bebouwd en moeten vrij blijven van bomen en struiken. Zo komen ze bij Frank Beekhuis, die in de Helmondse nieuwbouwwijk Brandevoort woont, dóór zijn voortuin.

lees ook: ‘Schandalig, opeens blijken ze in onze tuin pijpleidingen te willen leggen voor gevaarlijke chemische stoffen!’ zaterdag 09 maart

Volgens de tegenstanders is dit tracé niet nodig, vanwege het al vastgestelde tracé via Venlo: daar kunnen nog buisleidingen bij. Dat zegt ook D66’er Van Eijs. Haar partij is op zich voor buizentransport omdat dat veiliger is dan vervoer via de weg of het spoor. De vraag is alleen waarom hier? Op Twitter schrijft ze: ‘Waarom dwars door de provincie Noord-Brabant een 70 meter brede strook vrijhouden voor een buisleiding als er een goede alternatieve route is? Een strook waar geen gebouwen, bomen of begroeiing mogen staan.’

Goedkopere route

Het bedrijfsleven wil graag dat dit tracé wordt gerealiseerd, omdat het korter is dan andere routes, waaronder de route via Venlo. Volgens Chemelot is het verschil 30 kilometer en dat scheelt weer honderden miljoenen euro’s aan aanlegkosten, zo zegt Chemelot. Ook benadrukt de industrie dat het vanwege de energietransitie, het transport van CO2 en het veilig vervoeren van gevaarlijke stoffen van strategisch belang is en noodzakelijk om meer door buisleidingen te transporteren.

Wanneer Kamer aan zet?

De kamerleden willen nu middels de kamervragen weten of de minister bereid is om het indicatieve tracé uit de Structuurvisie Buisleidingen te schrappen: ‘Zo nee, bent u dan wel bereid om een maatschappelijke kosten- en batenanalyse te laten uitvoeren naar het indicatieve tracé?’ Daarnaast willen de drie partijen weten wat de rol is van de Tweede Kamer ten aanzien van het tracé. ‘Wanneer kan de Kamer zich hierover uitspreken?’ Minister Ollongren schreef in oktober 2018 in antwoord op kamervragen van Paul Smeulders dat de Tweede Kamer nog aan zet zou komen.

Ons onderzoek naar de buisleidingen volgen? Meld je dan hier aan voor onze nieuwsbrief. Dan houden wij je op de hoogte!

Algemeen / Burger versus Overheid

Komen de buizen dichtbij jouw huis?

Woon jij vlakbij dit indicatieve tracé op de route tussen Laarbeek en Echt-Susteren? Wat vind je hiervan? Of ben je op een andere manier betrokken bij dit plan? Laat het ons weten en vul het tipformulier in.
Deel jouw ervaring

Judith Meulendijks

Redacteur

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Judith Meulendijks Redacteur

Judith Meulendijks bijt zich graag vast in onderwerpen. Zij maakt graag helder vertelde verhalen over falende overheidsprocessen, en dan vooral over de mensen die daarvan het slachtoffer zijn. Ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en probeert met haar werk als journalist bij De Monitor de samenleving een beetje beter te maken. Tipgevers, zeker ook van buiten de Randstad, kunnen bij haar terecht voor een luisterend oor. Zij worden echter niet op hun blauwe ogen geloofd; boven alles moet een verhaal kloppen. Judith’s interesse is breed, maar ligt in hoge mate bij justitie, zorg, digitalisering en (medische) privacy.

Lees verder
@judith_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Het is de nachtmerrie van iedere woningeigenaar: je komt er opeens achter dat de overheid plannen heeft met de grond waar jouw huis op staat en nog wel voor ondergrondse ‘gifbuizen’. Het overkomt i...
Alles over dit onderzoek