Verkeer en vervoer / Verkeersveiligheid

Nijmegen past gevaarlijke fietsoversteek Muntweg aan

donderdag 23 maart Leestijd: 1 min.

Muntweg Nijmegen /

Yvonne Verkaik

Redacteur

donderdag 23 maart Leestijd: 1 min.

‘Het lijkt alsof jullie onderzoek nu al zin heeft gehad,’ mailt tipgever Jasmijn de Haan uit Nijmegen ons gisteren. Zij – en andere bewoners in de buurt van de Muntweg – hebben zich de afgelopen anderhalf jaar hard gemaakt voor een veiligere oversteek voor fietsers. Volgens De Haan zette de gemeente tot voor kort vooral ‘lapmiddelen’ in, zo vertelt ze ons eerder in het dossier Verkeersveiligheid. Maar nu past de gemeente Nijmegen de kruising dus alsnog aan.

Belangrijkste wijziging: het autoverkeer krijgt weer voorrang op de fietsers. En om dat te realiseren zal het kruispunt anders worden ingericht en een brede middenberm krijgen waar fietsers kunnen wachten, zo laat de gemeente Nijmegen weten. Jasmijn de Haan is blij dat de gemeente nu eindelijk tot serieuze actie overgaat. In de afgelopen anderhalf jaar zijn er namelijk verschillende ongelukken en bijna ongelukken voorgevallen bij de fietsoversteek. Volgens buurtbewoners ging het in de afgelopen maanden ruim 50 keer mis.

Onderzoek door gemeente
De gemeente Nijmegen heeft in de afgelopen maanden 2 verkeersonderzoeken laten uitvoeren nadat er klachten binnenkwamen van gebruikers en omwonenden. En daaruit blijkt dat de situatie inderdaad ‘conflictsituaties’ tussen auto en fietser oplevert. De eerder genomen maatregelen, zoals het plaatsen van een drempel en extra borden zorgen volgens de bewoners echter niet voor het gewenste veilige resultaat. En dat concludeert de gemeente nu zelf ook:

Gemiddeld maakt 6 % van de automobilisten een onveilige manoeuvre. De maatregelen van augustus hebben niet het gewenste effect gehad. De situatie is onvoldoende verbeterd.

Fietsnetwerk
De reden dat de gemeente Nijmegen in 2015 koos voor het voorrangsbeleid voor fietsers is een duidelijke beleidskeuze, zo melden ze. De fiets wordt een steeds belangrijker vervoersmiddel en de fietsoversteek op de Muntweg is een onderdeel van een fietsnetwerk van ruim 50 kilometer. ‘Op vrijwel alle plekken levert dat veel voordelen op voor fietsers, maar op deze specifieke locatie blijkt het – ondanks alle vooronderzoeken en ervaringsdeskundigheid – nog niet zo te werken als de gemeente graag wil, ’ aldus de gemeente Nijmegen.

Uitzending Verkeersveiligheid
Zondag 26 maart meer over verkeer en veiligheid in De Monitor. Met onder andere tipgevers uit Haarlem, Nijmegen en Eindhoven. NPO2, 22:45 uur. Ook een tip voor dit dossier? tip insturen

Dit artikel is geschreven door:

Yvonne Verkaik Redacteur

Yvonne Verkaik studeerde politieke geschiedenis en cultuureducatie aan de Universiteit van Utrecht. Na haar studie werkte ze voor verschillende consumentenprogramma’s, actualiteitenrubrieken en talkshows. Op de redactie van de Monitor staat ze bekend als een researcher met oog voor detail en een voorliefde voor het menselijke verhaal. Ook begeleidt ze de stages van de nieuwe journalistieke talenten. Als journalist wil ze graag begrijpen hoe de samenleving werkt en hoopt ze verandering teweeg te brengen daar waar mensen in de knel komen.

Lees verder
@verkaiky

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Het aantal ernstig gewonden en het aantal doden in het verkeer is de laatste jaren gestegen. Burgers, gemeenten en deskundigen roepen dat er weer meer gehandhaafd moet worden. De meeste ongevallen komen door te hard rijden, alcoholgebruik en afleiding (mobiele telefoon). Zou meer handhaving leiden tot minder slachtoffers in het verkeer? En zo ja waarom gebeurt dat dan niet meer? Het aantal bekeuringen daalde van 9,6 miljoen in 2007 naar 6,6 miljoen in 2015. Het aantal staandehoudingen is van 1,5 miljoen in 2007 gedaald naar 250.000 in 2015.

Alles over dit onderzoek