Verkeer en vervoer / Verkeersveiligheid

Nijmeegse wethouder Mobiliteit reageert op klachten bezorgde burgers

zondag 26 maart Leestijd: 2 min.

wethouder nijmegen 2[1] /

Yvonne Verkaik

Redacteur

zondag 26 maart Leestijd: 2 min.

We gaan langs bij wethouder Tiemens in Nijmegen voor het dossier Verkeersveiligheid. Na anderhalf jaar strijd van buurtbewoners is deze week besloten om de fietsoversteek aan de Muntweg aan te passen. Maar hoe zit het met de - volgens vaders Tjeerd en Kees – onveilige verkeerssituatie in de buurt van de nieuw te bouwen basisschool?

De gemeente laat in een eerste schriftelijke reactie weten dat ze niet op camera willen reageren op deze situatie omdat het onder de rechter is. Schriftelijk laten ze ons weten dat er wel goed gekeken wordt naar de verkeersveiligheid in de buurt van de basisschool. ‘Daarover zijn we ook nog in gesprek met wijkbewoners en ouders,’ aldus de gemeente.

Een van de maatregelen die ze zullen treffen is het aanpassen van de maximale snelheid op een deel van de weg. Die gaat van 50 km/u naar 30 km/u. ‘Met deze maximale snelheid wil de gemeente de verkeersveiligheid verbeteren,’ lezen we in hun reactie. Of het stuk langer moet dan nu is afgesproken – zoals de bezorgde ouders willen - daar verschillen de meningen over. ‘De gemeente besluit de situatie na de herinrichting te monitoren, eventueel kan dit besluit daarna alsnog worden genomen.’

Hetzelfde geldt voor het verwijderen van het verkeerslicht bij de oversteek. Ook dat wil de gemeente ‘monitoren’. Het verkeerslicht wordt verwijderd omdat het niet past in een 30km/u zone, zo stelt de gemeente. ‘Daarbij komt dat de drukste oversteekmomenten gekoppeld zijn aan de schooltijden, waarbij verkeersbrigadiers ook zouden kunnen worden ingezet door school en ouders.’

Maar daar ligt voor tipgever Tjeerd van den Broek ook het probleem. ‘Ze gaan het monitoren, terwijl verschillende onderzoeken zeggen dat het zo niet veilig wordt.’ Van den Broek doelt onder andere op een onderzoek van het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) heeft gedaan in opdracht van de gemeente. Van den Broek: ‘Een aantal van de aanbevelingen worden overgenomen, maar een aantal belangrijke aanpassingen juist ook niet. Ik ben er niet van overtuigd dat het nu veilig wordt.’

Wanneer we de wethouder interviewen over de aanpassingen van de Muntweg leggen we de situatie van de school toch nog even voor.


Volgens de gemeente wordt in het rapport van het SWOV niet duidelijk aangegeven of het huidige ontwerp zorgt voor ‘voldoende veiligheidsniveau’. Er wordt volgens hen ook geredeneerd vanuit een theoretische situatie die voldoet aan alle Duurzaam Veilig- richtlijnen. ‘We hebben hier te maken met een bestaande situatie, waardoor er altijd compromissen nodig zijn met andere (ook niet-verkeerskundige) aspecten.’

Uitzending Verkeersveiligheid
Straks meer over dit onderwerp in De Monitor, NPO2, 22:45 uur. Tips? tip insturen

Dit artikel is geschreven door:

Yvonne Verkaik Redacteur

Yvonne Verkaik studeerde politieke geschiedenis en cultuureducatie aan de Universiteit van Utrecht. Na haar studie werkte ze voor verschillende consumentenprogramma’s, actualiteitenrubrieken en talkshows. Op de redactie van de Monitor staat ze bekend als een researcher met oog voor detail en een voorliefde voor het menselijke verhaal. Ook begeleidt ze de stages van de nieuwe journalistieke talenten. Als journalist wil ze graag begrijpen hoe de samenleving werkt en hoopt ze verandering teweeg te brengen daar waar mensen in de knel komen.

Lees verder
@verkaiky

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Het aantal ernstig gewonden en het aantal doden in het verkeer is de laatste jaren gestegen. Burgers, gemeenten en deskundigen roepen dat er weer meer gehandhaafd moet worden. De meeste ongevallen komen door te hard rijden, alcoholgebruik en afleiding (mobiele telefoon). Zou meer handhaving leiden tot minder slachtoffers in het verkeer? En zo ja waarom gebeurt dat dan niet meer? Het aantal bekeuringen daalde van 9,6 miljoen in 2007 naar 6,6 miljoen in 2015. Het aantal staandehoudingen is van 1,5 miljoen in 2007 gedaald naar 250.000 in 2015.

Alles over dit onderzoek